הקשר בין הטרור היהודי למצב הביטחוני הוא לא מנותק מהמציאות. בחודשים האחרונים התבטאו גורמים ביטחוניים רבים בנושא הטרור היהודי וכולם קשרו בין אי פענוח פרשיות ביטחוניות על בסיס טרור יהודי לבין המצב הביטחוני.



בשנה שעברה קשרו גורמי ביטחון את רצח הנער מוחמד אבו חדר לבין אירועי חטיפת שלושת הנערים - אירוע ביטחוני שהוביל להסלמה בדרום ולמבצע צוק איתן. גם הצתת כנסיית הלחם והדגים, הצתת בית משפחת דוואבשה והצתת בית הספר הדו לשוני, אלו לצד אירועים נוספים שקוטלגו על ידי מערכת הביטחון כאירועי טרור יהודי, לכולם קשרו הגורמים את המצב הביטחוני לחוסר ההצלחה והקושי הרב לפענח חלק מהם והדבר נראה היטב גם בהסתה הפרועה ברשת החברתית הפלסטינית. לכן, במערכת הביטחון העלו את רף התעדוף בניסיון לא להשאיר את הפרשיות הביטחוניות על רקע הטרור היהודי פתוח לרווחה.



רק לאחרונה אמר גורם ביטחוני כי "הגדלנו בעשרות את צווי ההרחקה ויש צעדים נוספים שכרגע נבחנים משפטית ויבוצעו בעתיד". דבריו של הגורם הביטחוני מעבירים מסר כי נושא הטרור היהודי לא חונה רק בשב"כ, בצה"ל או במשטרה אלא גם על שולחנות היועצים המשפטיים בכלל המערכות. הגורם סיפר כי בטרור היהודי יש כמה עשרות פעילים "חלק מהם עם כוונות להרוג ויש חלק מהם שהוא הרוב, שלא רוצה להרוג". הגורם מגלה כי לאחרונה היו הצלחות בסיכול טרור יהודי "סיכלנו טרור כזה של כאלה שנכנסו עם בקבוקי תבערה ליישובים, הקמנו כוחות משימתיים שפועלים בתוך היישובים ובשני אזורים" הוא סיפר.



דבריו של הגורם הביטחוני מתחברים לדברים של גורם ביטחוני בכיר נוסף, שרק לאחרונה אמר כי מערכת הביטחון יודעת מי ביצע פעולות טרור שנחקרות. לדבריו מדובר "בקבוצות קיצוניים מאוד שקוראים תיגר על השלטון וחיים לפי דין תורה. הם מגיעים לתדרוכים ומתאמנים בחקירות ומגיעים לחדרי החקירות כשהם יודעים את שיטות העבודה של החוקרים וזה קשה". הגורם הביטחוני כל כך בטוח בקשר העצורים לטרור יהודי שהוא אומר באופן חד וברור "אם לא היינו נוקטים בצעדים של מעצרים מנהליים היינו רואים עוד פעולות כאלו".



כל גורם ביטחוני שנתבקש ביממה האחרונה להתייחס לעמימות סביב הפרשה סרב בתוקף. לכולם יש מסר אחד ברור להעביר, הטרור היהודי נמצא בטיפול של מערכות רבות ויש משמעות ברורה לפענוח פרשיות פתוחות. הקשר לטרור יהודי לא מפוענח לבין המציאות הביטחונית כל כך ברור עד שיש כאלה במערכת הביטחון שמעריכים כי ברגע שחקירות של טרור יהודי יפוענחו, המצב הביטחוני יירגע עד כדי דעיכה שתוביל לסיום גל הטרור הנוכחי.