אחד מכל חמישה ישראלים מכיר אדם שנפגע בגל הטרור שהחל לפני כחודשיים, וקרוב למחצית מהם "יחשבו פעמיים" לפני שישתתפו באירוע ציבורי במהלך חג החנוכה. כך עולה מסקר אינטרנטי שערך מכון פאנלס פוליטיקס עבור "הג'רוזלם פוסט" ו"מעריב־השבוע".



הסקר, שכלל 500 בני אדם, נערך ב־24 בנובמבר ואחוז הסטייה שלו הוא 4.3. הסקר מתמקד רק באוכלוסייה היהודית בישראל מגיל 18 ומעלה. 51% מהנסקרים הן נשים. 26% מהנסקרים מתגוררים במרכז הארץ, 21% בתל אביב, 20% בחיפה, 16% גרים בדרום, ו־17% בירושלים או ביהודה ושומרון.



את הסקר מימן ארגון משפחה אחת, שהעניק סיוע ב־14 השנים האחרונות לכ־2,700 משפחות שנפגעו מפיגועי טרור.



על פי הסקר, כ־%21 מהנסקרים אמרו כי הם מכירים אדם שנפגע במהלך ההתקפות. 3% סירבו לענות. התשובות שיקפו את תחושת אי הביטחון שהישראלים מרגישים בעקבות התקפות הטרור, שגבו עד כה את חייהם של 22 בני אדם ב־142 התקפות שונות וגרמו לפציעתם של 231 אנשים נוספים. בעקבות המצב, שבו מתרחשים מקרי תקיפה רבים ביום אחד, 77% ענו כי הם חשים "חוסר ביטחון". מתוכם 52% השיבו כי הם "אינם חשים ביטחון גדול" ו־%25 הנותרים הצהירו כי הם "חשים חוסר ביטחון".



בשאלה נפרדת, שהתייחסה ספציפית לתחושת הביטחון האישי של הנסקרים, רק 4% טענו כי גל הטרור הנוכחי לא השפיע עליהם בחודשים האחרונים ו־1% השיבו כי הם אינם יודעים. כל האחרים הרגישו דרגות שונות של שינוי. 27% ענו כי תחושת הביטחון האישי שלהם "לא הושפעה עד כדי כך", 27% נוספים טענו כי התחושה האישית הושפעה קלות, 52% השיבו כי תחושת הביטחון שלהם "הושפעה", ו־16% טענו כי תחושת הביטחון האישי "מאוד הושפעה".



 כ־%81 מהנסקרים ענו כי הם שינו את ההתנהגות שלהם כתוצאה מגל הטרור, ורק 19% ענו כי הם "ממשיכים כרגיל". כ־48% ענו כי הם "יחשבו פעמיים" לפני שישתתפו באירוע ציבורי במהלך חג החנוכה הקרוב, ו־37% הצהירו כי האלימות "לא תשפיע על החלטה כזו עבורם". 15% נוספים ענו כי הם לא יודעים.



69% מהנשאלים בסקר ענו כי הם מרגישים שאפשר לנצח את הטרור, ו־%23 השיבו כי הם לא מאמינים שאפשר לעשות זאת.



הסקר העניק ליו"ר מפלגת ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, ציונים גבוהים מאלו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בכל הנוגע לטיפול בגל הטרור הנוכחי. כאשר נשאלו איזה מהפוליטיקאים יטפל בנושא באופן הטוב יותר, 23% השיבו ליברמן, 15% ענו נתניהו, 9% אמרו הבית היהודי, 5% ענו שר הביטחון משה (בוגי) יעלון, ו־1% השיבו שמי שיעשה זאת בצורה הטובה ביותר הוא השר לביטחון פנים גלעד ארדן. מנהיג האופוזיציה יצחק הרצוג ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד קיבלו את אמונם של רק 3% ממשתתפי הסקר.



שנטל בלזברג, מנכ”לית משפחה אחת, אמרה כי ממצאי הסקר לא הפתיעו אותה. “מאז שפרץ גל הטרור הנוכחי תגברה משפחה אחת את הצוותים שלה בכל הארץ ונתנה מענה לאלה שנפגעו כעת וכן לאלפי הנפגעים שנפגעו בפיגועי טרור בשנים קודמות”, אמרה, “הנתון שמראה כי 77% מהמשיבים אינם מרגישים בטוחים עולה בקנה אחד עם העובדה שהטרור לצערנו מגיע לכל מקום ופוגע בכולם. מטבע הדברים, כשיש גל טרור קשה, תשומת הלב הציבורית נתונה לנפגעים, ואנחנו מקווים שעם ישראל והמדינה יחבקו אותם בכל השנה. אנחנו נלווה אותם לשיקום ונעזור להם בקשיים הרבים שבדרך. הארגון מקיים בתקופה זו יותר מפגשים, מגיע לבתי החולים ולמשפחות הנפגעים, והשבוע גם יפעיל מחנה חנוכה בן שלושה ימים למאות ילדים. זו הדרך שלנו להתמודד עם תחושת הביטחון האישי המתדרדרת - להישאר ביחד כמשפחה אחת”.



לתמיכה ופרטים נוספים, היכנסו לאתר עמותת "משפחה אחת"