מאירות את החושך: נשות הכותל ידליקו הערב (ראשון) נר ראשון בעזרת הנשים בכותל המערבי לאחר שרב הכותל הודיע כי טקס ההדלקה ייערך בעזרת הגברים בלבד ולא יתקיים טקס מקביל לנשים. ענת הופמן, יו"ר נשות הכותל: "רב הכותל הבטיח לקיים טקס שוויוני בכותל, הבטיח לציבור, הבטיח ליועץ המשפטי לממשלה אבל הוא לא מתכוון לקיים. גם השנה תתקיים הדלקה סוג ב' לאזרחיות סוג ב' ביציע האחורי ולא ברחבת הכותל. אנחנו לא נוותר על טקס הדלקת נרות חנוכה בעזרת הנשים, בתקווה שהנרות שנדליק יאירו את החושך והאטימות".



במהלך החודש האחרון פנו נשות הכותל ליועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, בניסיון למנוע הדרת נשים מטקסי הדלקת נרות החנוכה הממלכתיים, המתקיימים כל שנה בכותל המערבי בנוכחות גברים בלבד, כשנשים אינן מורשות לקחת בהם חלק. בנוסף, הן פנו לאנשי ציבור, המוזמנים להדלקת הנרות בטקסים הללו וקראו להם להחרים אותם כל עוד נשים לא מוזמנות לקחת חלק פעיל או לקיים טקס מקביל בעזרת הנשים. חברות הכנסת שעד כה הודיעו שיגיעו לטקס הן קסניה סבטלובה (המחנה הציוני) ומיכל רוזין (מרצ).




הקמפיין של נשות הכותל ברשת. צילום: דניאל שטרית


דינה זילבר, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, שלחה לרב הכותל, שמואל רבינוביץ', מכתב ובו כתבה כי "מניעת השתתפותן של נשים בטקסים ממלכתיים אך מחמת היותן נשים הינה אפליה פסולה". כאמור, למרות מכתב זה ולמרות שרב הכותל אמר כי יפעל לשילוב והשתתפות פעילה של נשים בהדלקת הנרות במסגרת הטקסים הממלכתיים, הודיע הרב רבינוביץ' כי הטקס המרכזי יתקיים כמו בשנים הקודמות בעזרת הגברים, טקס בעזרת הנשים לא יתקיים כלל וכלל, וטקס בהשתתפות שרות ונשות ציבור יתקיים במרפסת ישיבת האידרא מחוץ לרחבת הכותל.



ח''כ רוזין, יו''ר השדולה לפלורליזם ושוויון אזרחי: "לאחר שקיבלתי תשובות מחפירות מהממשלה ומרב הכותל, בנוגע להדרת נשים מהטקס הממלכתי ברחבת הכותל, אשתתף בטקס האלטרנטיבי שיוזמות נשות הכותל באמירה ברורה - נשים לא יודרו ממרחבים ציבוריים בישראל".



ח"כ קסניה סבטלובה: "מדינת ישראל היא מדינה יהודית ודמוקרטית, דמוקרטית ויהודית ואופייה צריך להישמר ככזה גם בפרהסיה. דווקא עובדת החיבור של משרד העלייה והתפוצות עם ירושלים, צריכה להבהיר לשלטונות מדינת ישראל שעלינו לשמור על קשרים חמים וטובים עם כל היהודים בעולם ובארץ באשר הם, יהיה הזרם אליו הם משתייכים אשר יהיה".