"זה היה מרגש ומצמרר. משתתפים בישיבה בכו", הסביר אחד מהנוכחים בישיבה הטעונה של הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ברמת גן, שהמליצה ביום ראשון בתום דיון נוקב לא לאשר הקמת בית עלמין בכפר אז"ר, במתחם שבו טמון לוחם גולני, סמל דניאל פומרנץ ז"ל, שנהרג במבצע צוק איתן. עם זאת, הוועדה המליצה שקברו של פומרנץ יישאר ולא יועבר מהמקום.



פומרנץ נטמן בשטח ציבורי בכפר אז"ר, בעקבות אישור מיוחד של העירייה ועל פי חוק, אך כעת נדרשה הוועדה המקומית לתכנון ובנייה להחליט אם לאשר בית עלמין קטן במקום מלבד לקבר הבודד.



השלב הבא יהיה בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, שתדון בבקשה על רקע המלצת הוועדה המקומית שלא להקים בית עלמין במתחם. הבקשה הייתה להקמת בית עלמין בכפר אז"ר, שיכלול מאה קברים כפולים ושיהיה מיועד לתושבי הכפר בלבד, שכיום הוא חלק מרמת גן.



לתוכנית היו מתנגדים מקרב דיירים שרכשו דירות במתחם "הגוש הגדול", הסמוך לכפר אז"ר. הם טענו שכאשר רכשו את דירותיהם לא היה מתוכנן לקום בית עלמין בסמוך וטענו שמחלונות בתיהם ישתקף הנוף של המצבות.



בדיון הטעון בוועדה דיברה ורדה פומרנץ, אמו של דניאל פומרנץ ז"ל, בהתרגשות רבה ובמהלך דבריה פרצה בבכי. היא הזכירה שבעבר, לפני סיפוח מועצת רמת אפעל הכוללת את כפר אז"ר לרמת גן, הייתה תוכנית להקמת בית עלמין ולא מדובר בבקשה חדשה. "מה אני מבקשת? דניאל הלך על מזבח האומה", היא אמרה בהתרגשות.



גם ועד כפר אז"ר תמך בבקשה להקמת בית העלמין. על פי הנתונים שהוצגו בפני הוועדה, מדי שנה הולכים לעולמם בממוצע 2.5 מתושבי כפר אז"ר, דבר המאפשר לעמוד בתקנות המדינה המתירה הקמת בית עלמין בתנאי שיספיק לתקופה של 25 שנים לפחות. אך מנגד עלתה טענה שבית העלמין המוצע מנוגד לתוכנית תמ"א 19, בנוגע למרחקים המינימליים הנדרשים מבנייני מגורים.



בתום הדיון הצביעו ארבעה מחברי הוועדה נגד הקמת בית העלמין. נגד התוכנית הצביעו יו"ר הוועדה, עו"ד אביבית מאור־נמרודי, אדם קניגסברבגר, עו"ד רועי ברזילי ורמי פדלון. רק סגן ראש העיר, אביהו בן משה, תמך בתוכנית, שעוברת כעת להכרעת הוועדה המחוזית.



"היה דיון מרגש מאוד. אני מאוד מכבדת וכואבת את כאבה של ורדה פומרנץ, אבל מבחינה חוקית נאלצנו לדחות את הבקשה", הסבירה מאור־נמרודי, "השיקולים היו ענייניים ולאור הרגישות החלטנו להמליץ על השארת קברו של פומרנץ במקום".



סגן ראש העיר, בן משה, סבור היה שאפשר היה לאשר את התוכנית להקמת בית העלמין בכפר אז"ר, "לאור הנסיבות המיוחדות ואחרי שכבר הייתה בעבר תוכנית להקמת בית הקברות, אני חושב שאפשר היה להמליץ על הקמתו. לדעתי, הוא לא היה מפריע לדיירים ב'גוש הגדול'".