אני בן 68. לאחר שסבלתי מכאבים עברתי צילום אולטרסאונד, והתברר שיש לי אבנים בכיס המרה. כעת אני מתלבט האם לעשות ניתוח או להשאיר את המצב כפי שהוא בינתיים. מה לדעתך עלי לעשות?


"לרוב, כאשר מוצאים אבנים בכיס המרה בבדיקה שנערכת באופן אקראי, לא נהוג לעשות דבר. שונה הדבר כאשר מוצאים אבנים בכיס מרה בבדיקה שנעשתה בעקבות תלונת המטופל על כאבים עזים. במקרה כזה כדאי לעבור ניתוח כדי להוציא את האבנים. כאשר יש מצב של התקפה חמורה או דלקת שגורמת להתבקעות ולהתפוצצות של כיס המרה, צריך לעשות ניתוח באופן דחוף. הבעיה היא שניתוח דחוף הוא הרבה יותר קשה ומסוכן מאשר ניתוח מתוכנן מראש, שבו המטופל עובר בדיקות מקדימות של הלב, של רמת הסוכר ושל לחץ הדם, שנועדות להכניס אותו לניתוח בתנאים הטובים ביותר. לכן, ההמלצה המקובלת לאנשים שסובלים מאבנים בכיס המרה היא לעבור ניתוח מתוכנן מראש. צריך להבין שאחוז גדול מאוד מהאוכלוסייה סובל מאבנים בכיס מרה, אך לרוב מדובר באבנים שקטות שלא גורמות לכאבים ולא עושות בעיות. במקרה שלך אתה מתלונן על כאבים, לכן אני מציע לך לגשת לרופא ולתכנן לך מועד לניתוח בתנאים הנוחים לך. כיום עושים ניתוח לפרוסקופי על ידי חתכים קטנים, שאליהם מכניסים ציוד אופטי. מדובר בניתוח שנעשה במיומנות רבה דרך שלושה נקבים, ודי מהר ניתן להתאושש ממנו ולחזור לבריאות מלאה. מובן שצריך לקחת בחשבון שיש אפשרות, קלושה אומנם, שבכל ניתוח לפרוסקופי, שנעשה בשיטה של ציוד אופטי, ייתכן שיצטרכו לפתוח את הבטן במקרה שמשהו משתבש. אבל מדובר במקרים מאוד נדירים, לכן לא צריך לחשוש מהניתוח המדובר".



אני בת 26. בגיל 3 עברתי ניתוח פונטן לאחר שנולדתי עם מום בלב. כיום אני מטופלת בקומדין ומעוניינת לדעת אם יש תחליפים ראויים ומומלצים לתרופה הזאת? 


"ניתוח פונטן הוא ניתוח, או לפעמים האחרון בסדרת ניתוחי לב המבוצעים בילדים שנולדו עם מום בלב. קומדין זאת תרופה שמונעת קרישה, והחיסרון שלה הוא שיש צורך לעבור בתדירות בדיקת INR כדי לשמור על טווח רצוי של איזון. בנוסף את צריכה לשמור גם על תזונה מותאמת ובעיקר להימנע מירקות ירוקים ולעבור בדיקות דם לבדיקת איזון התרופה לאורך כל הזמן. כיום יש תרופות מהדור החדש שניתנות בכדורים דרך הפה, שלוש מהן מאושרות לשימוש בארץ, והן פרדקסה, קסלרטו ואליקוויז. מדובר בתרופות מאוד טובות. הבעיה היא שעדיין אין מספיק מידע על יעילותן במקרים של ניתוח פונטן ובמקרים של ניתוחי השתלת מסתמים תותבים מלאכותיים. לכן, ההמלצה היא להמשיך עם הקומדין עד שיצטבר עוד מידע וייערכו מחקרים נוספים בנושא. לא כך הדבר במקרים של פרפור פרוזדורים, כאן כבר אפשר להמליץ לעבור לתרופות מהדור החדש כי יש מספיק מידע על כך. אני ממליץ לך לחכות עוד כשנה־שנתיים, עד אז אני משער שיהיו מחקרים נוספים, ותוכלי להיפטר סוף־סוף מהקומדין לטובת התרופות החדשות".



אני בן 32. לפני כשלוש שנים אובחנתי כסובל מפילונידל סינוס בעקבות גוש נוזלים שצמח בין אזור הגב לעכוז. עברתי ניתוח להוצאת הגוש, ובנוסף קיבלתי המלצה לטיפול מונע להישנות המחלה על ידי הסרת שיער. מבירור שערכתי הבנתי שהביטוחים הרפואיים לא תומכים בטיפול להסרת שיער ושאצטרך לעשות זאת רק כטיפול קוסמטי. הבעיה היא שברוב המכונים להסרת שיער לא מוכנים לבצע את הטיפול, ורציתי להתייעץ איתך מה כדאי לי לעשות.


"פילונידל סינוס בעצם הזנב הוא חלל דמוי כיס תת־עורי, עם פתח המפריש לעור. הפתח נמצא בגב התחתון, באזור השסע שבין שני העכוזים. לא ברור אם זה סוג של מום מלידה – חוסר איחוי של קו האמצע, או דלקת בזקיק שערה המכיל בתוכו לעתים שיער כלוא (שערה הפוכה). כאמור מדובר במצב שבו נוצרת תעלה בסוף חריץ הישבן ולרוב מדובר בדלקת שנוצרה משערה שגדלה שם בעבר. מדובר במקום צר, דומה לתעלה, שמזדהם לעתים קרובות, ולכן נוצרים בו פצעים שגורמים לכאבים חזקים וגם למוגלה. מאחר שחלק מהדברים נובע גם מזיהום בשורש השערה, הרעיון של טיפול בהסרת שיער באזור הזה של הגוף הוא רעיון טוב ומומלץ. לגבי הביטוח הרפואי, צריך לבדוק, כי אני לא בטוח שזה לא יכול להיות מוכר על ידי הביטוח המשלים. אם יש לך המלצה חד־משמעית של רופא וההמלצה היא הגיונית ולא ניתן לדחות אותה על הסף, אני לא רואה כל בעיה שהביטוח המשלים יכסה זאת. הרי מדובר בטיפול פשוט של הורדת שיער באזור קטן של כארבעה סמ"ר ולא מדובר בהסרת שיער מכל הגב. ניתן לעשות זאת באמצעות לייזר או בטכניקת IPL (אור מקוטב), וגם קוסמטיקאית יכולה לעשות זאת באמצעות מחט חשמלית".



שיחות אלו אינן המלצה רפואית אישית, ויש תמיד להתייעץ ולהיבדק על ידי רופא המשפחה או רופא מומחה