צעד חשוב בהגנה על בעלי החיים: הצעת החוק להחמרת הענישה בגין התעללות בבעלי חיים, עברה היום (שני) בקריאה שנייה ושלישית בכנסת. 
ההצעה, המהווה תיקון לחוק צער בעלי חיים, עברה ברוב של 84 תומכים מול 0 מתנגדים, ומחמירה את תקופת המאסר למתעללים בבעלי חיים משלוש לארבע שנים או קנס בסך 226 אלף שקלים.  

 
ההצעה, של חבר הכנסת איציק שמולי, ביקשה להחמיר את הענישה בגין התאכזרות והתעללות בבעלי חיים ולהביא להפסקת תופעת "האצבע הקלה על ההדק", בה נוקט בית המשפט ברוב המקרים כלפי מתעללים בבעלי חיים. ח"כ שמולי בירך על המהלך ואמר: "זהו צעד גדול ומשמעותי בהרחבת ההגנה על בעלי החיים. המטרה הבאה – קידום אחריות מנהלים בתאגידים על מקרי התעללות במפעלים ובמשחטות". 

נושא משרה מחויב לפקח ולמנוע התעללות
 
בהצעת החוק הוכנסו מספר שינויים נוספים בכל הקשור לאופן יישום החוק ואכיפתו בהתאם ללקחים שנלמדו עקב ריבוי מקרי ההתעללות בבעלי חיים. בין יתר הנושאים, הוחלט כי באשר איסור נטישת בעל חיים, יוחל החוק לא רק כלפי בעלי בעל החיים, כי אם גם כלפי אדם המחזיק בו ואינו בעליו. בהצעת החוק אף נוספו חובות מוגברות של בעלי בעל החיים, כמו גם האדם המחזיק בו, באשר לסיפוק צרכי מחייתו ומניעת ההתעללות בו.

בנוסף, על פי הצעת החוק, נקבע כי רשויות החוק יקבלו את היכולת החוקית לתפוס בעל חיים שעומדים לבצע בו עבירה ולא רק אחרי שבוצעה, זאת במקרה וקיים חשד לביצוע העבירה. בית המשפט יקבל את היכולת להחליט שלא להחזיר את בעל החיים לבעליו, זאת במידה ונוכח כי הנסיבות, דוגמת התעללות, טיפול לא ראוי וכד', מהוות סיכון לחזרה על המעשה בבעל החיים.
הצעת החוק אף קובעת את אחריות נושא משרה בתאגיד, כאשר על פי החוק החדש, נושא משרה מחויב לפקח ולעשות כל שניתן כדי למנוע התעללות. העונש על פי סעיף זה, במידה ונושא המשרה בתאגיד לא הצליח להוכיח מעל לכל ספק כי עשה כל שביכולתו כדי למנוע פגיעה בבעל החיים, יסתכם בכפל קנס.

" אנו כצרכנים חייבים לדעת שגם במקומות שמתנהלים לפי החוק, הסבל עצום" 

מהעמותות "תנו לחיות לחיות ו"אנונימוס" לזכויות בעלי חיים ,בירכו על הצעד: "הצעת החוק כוללת הוראות חשובות שמשפרות את מנגנון האכיפה של חוק צער בעלי-חיים ואת אופני הסיוע לבעלי-חיים במצוקה. אנו מברכים על התיקון שמחייב הסגרים עירוניים לעקר ולסרס כלבים לפני שנמסרים לאימוץ". 



הם הוסיפו כי "זהו צעד חשוב בדרך לצמצום מספר הכלבים חסרי הבית, הוא  ימנע הולדת גורים לחיי סבל ויצמצם את המספר העצום של כלבים. עם זאת,  מצער שהושמט מן החוק הסעיף המטיל על מנהלים אחריות לעבירות התעללות. ההתעללות בבעלי-חיים במשקים תעשייתיים ובמשחטות מתרחשת תחת עינם הפקוחה של מנהלים שבוחרים לאשר בשתיקה אלימות, כגון שימוש בשוקרים חשמליים נגד עגלים, המומתים בהסגרים עירוניים בגלל מחסור במקום. כל עוד ימשיכו להטיל את האחריות על הש"ג, הוראות החוק לא ימומשו. לכן אנו כצרכנים חייבים לדעת שגם במקומות שמתנהלים לפי החוק, הסבל עצום".