השטחים הפתוחים בסכנה: "האיומים על הנוף בארץ הולכים ומתגברים. בכל שבוע אני מופתע מתכניות חדשות, פעם חמישה יישובים בנגב, פעם יישוב בצפון", כך התריע היום (שלישי) מנכ"ל רשות הטבע והגנים, שאול גולדשטיין, לנוכח תכניות הבנייה המואצות שלעיתים פוגעות בנופים.



במסיבת עיתונאים מיוחדת לציון סיכום שנת הפעילות של רשות הטבע והגנים שהתקיימה בגן הלאומי אפולוניה, אמר גולדשטיין שהרשות משקיעה משאבים רבים לשמירת הטבע, הנוף והמורשת בתקופה לא פשוטה של תכניות פיתוח ובנייה מואצות: "התחושה היא לעיתים שרק אנחנו עושים את זה ושומרים על נכסי הטבע, הנוף והמורשת", הוא ציין. "זה לא קל, כי קיים לחץ ציבורי לבנות ולבנות והמחדד הוא כמה יחידות דיור בנינו, אז הולכים למקומות הפתוחים", הוסיף.




גן לאומי אפולוניה. צילום: יעקב שקולניק


לדבריו, ב-2015 לא הוכרזה אף שמורת טבע, למרות שהוגשו כ-50 בקשות המצויות בשלבי דיון שונים. לעומת זאת, ב-2014 הוכרזו 14 שמורות. "אנחנו זקוקים לשמורות טבע", הוא הדגיש, "המדינה מכוונת פיתוח והשמורות לעתים מפריעות".



סכנת הציידים


הוא הזהיר עוד מפני איום על בעלי החיים בשמורות הטבע. "אנחנו נתקלים בציידים מתוחכמים מאוד, המצוידים בנשק, אמצעים מתוחכמים לראיית לילה ומודיעין", הוא סיפר והמחיש את הפיתוי: "כל צבי נמכר בכ-1,500 שקל. צייד של עשרה ציידים בלילה שווה הרבה כסף וקשה מאוד להתמודד מול התופעה. אנחנו מצליחים לתפוס רק חמישה אחוזים מהציידים", הוא הודה והזהיר: "הציידים מחסלים לנו את עולם החי".



גולדשטיין הודיע שהרשות השקיעה משאבים רבים במאבק נגד הציידים: "השקענו באמצעי ראיית לילה ונכניס גם רחפנים ונקים יחידת מודיעין עם המשטרה". בנוסף, גם הוכנסו כלבים לסיוע באיתור מלכודות בשמורות.



במקביל, הרשות גם מבקשת להכריז על אזורים בים התיכון כשמורות טבע. "הסכמנו על קביעת תקנון גמיש לשמורות בים, אבל התקנון עדיין לא הושלם ובינתיים נמשכות עבודות פיתוח בים, כמו בקידום תכניות להקמת איים מלאכותיים והגז".



עלייה של תשעה אחוזים במספר המבקרים


לעומת זאת, בגנים הלאומים ובשמורות הטבע נרשמה בשנה שחלפה פעילות שיא ועם ישראל נוהר בהמוניו לאתרים. "השנה היתה גדושה, הכפלנו את כמות המנויים ואת כמות המבקרים בגנים הלאומיים ובשמורות הטבע", ציין עוד גולדשטיין, "שני גנים לאומים הוכרזו כאתרי מורשת עולמית והשקנו פרויקטים חדשים, בהם רשת חניוני הלילה, שביל ישראל לאופניים ועריכת טקסים פרטיים באתרי הרשות".



מסיכום נתוני 2015 עולה שחלה עלייה של תשעה אחוזים במספר המבקרים לעומת אשתקד. בסך הכל ביקרו באתרי רשות הטבע והגנים כחמישה מיליון ישראלים וכשלושה מיליון תיירים מחו"ל.



השנה גם נרשם מספר שיא של נשרים בכרמל. בספירה שהתקיימה בימים האחרונים נספרו 47 נשרים. "אנו עושים מאמצים רבים על מנת להגדיל את מספר הנשרים בגרעין הרבייה ולהחזירם לאזור במסגרת פרויקט פורשים כנף, המשותף לנו ולחברת החשמל", ציינו ברשות.




פרויקט ייחודי נוסף היה בהרביית דגים בנחלי העמק, שהלכו והתמעטו עם השנים בשל הפגיעה המתמשכת בנחלים.


תכנית נוספת שמצויה בשלבים מתקדמים היא הרחבת שמורת ים ראש הנקרה והגברת האכיפה בים.