אחת התופעות המצערות בחברה הישראלית, להבדיל ממקומות אחרים בעולם, בהן נתקלים שוב שוב ישראלים בגיל מבוגר ובפרט קשישים, הוא חוסר סובלנות ואף התנשאות וזלזול לעצם נוכחותם והתנהלותם האיטית לעיתים. אם זה בכביש, בתורים ובפרט מצידם של נותני שירות.

מקרה מקומם במיוחד כזה שהובא לידיעת "מעריב אונליין" קרה רק לפני שלושה שבועות כאשר דב, ניצול שואה ונכה בן 74 מחיפה, נכנס לסניף רשת "אופטיקה הלפרין" ברחוב הרצל בעיר לבדיקת ראייה. דב הוא ערירי, מדובר באדם שגר לבד וללא כל משפחה תומכת. הוא מסתייע בקרן לרווחה לנפגעי השואה בישראל שהצמידה לו מתנדב שפוקד אותו מדי פעם ו'למזלו' גם מעניקה לנתמכיה סיוע משפטי. בנוסף הוא מלווה במטפלת צמודה לה הוא זכאי מהביטוח הלאומי בשל היותו נכה סיעודי 100% ומסתייע בכסא גלגלים. 

חויב ללא הסכמתו

באותו יום הוא נכנס לבדיקת הראייה מלווה במטפלת שלו ולאחריה ניגשה אליהם מנהלת החנות אושרת, כשכבר הזמינה עבורו עדשות בהתאמה אישית, וזאת, לטענתו, ללא מתן הסכמתו למחיר העיסקה כנדרש. רק לאחר שכבר ביצעה את ההזמנה במערכת המחשב, היא אמרה לדב כי עלותה 4,000 שקלים, וזאת כשבטופס ההזמנה עצמו מצוין אף סכום של 4,720 שקלים.

האיש נחרד ומיד אמר למנהלת החנות כי לא יהיה מסוגל לעמוד בתשלום סכום שכזה, אבל היא טענה כי אינה יכולה לבטל את העסקה שבוצעה רק כמה רגעים קדם לכן ואף התעקשה לדבריו, בניגוד לחוק, על תשלום במזומן בלבד. לאחר שדב הסביר לה כי הוא יכול למשוך רק 700 שקלים מחשבונו, היא 'נאותה' להסכים לקבל את הסכום כמקדמה והסבירה כי את היתרה יצרך להביא במועד קבלת העדשות, שכאמור מעולם לא הזמין.

למחרת התקשר לחנות מתנדב הקרן לרווחה לנפגעי השואה המלווה את דב, יששכר אברהם, כדי להתלונן שבחשבונית אשר נמסרה לו נרשם שעליו להשלים תשלום יתרה בסך 5,000 שקלים, ולא 3,300. מנהלת החנות איימה על יששכר כי אם לא ישלם דב את הסכום, הוא יידרש לשלם אף 7,000 שקלים וטענה בשיחתם כי גם אם יפנה לשירות הלקוחות של הרשת היא "מבטיחה באופן אישי שהעסקה לא תבוטל".
עו"ד נטע נדיב, מנהלת הקליניקה המשפטית לסיוע לנפגעי השואה של ביה"ס רדזינגר למשפטים במרכז הבינתחומי הרצליה, המסייע לקרן לרווחה לנפגעי השואה, לקחה על עצמה באופן אישי את הטיפול במקרה ושלחה לרשת "אופטיקה הלפרין" מכתב התראה לפני נקיטת צעדים משפטיים בדרישה חד משמעית לביטול העסקה ולהחזר סכום המקדמה לדב במלואו.

"חוק הגנת הצרכן עומד לזכותו"

"לא היה לו נעים לומר בחנות שהוא לא יכול לשלם, והוא ביקש לבטל את ההזמנה. המטפלת שלו ניסתה להתערב בוויכוח ללא הצלחה" מספרת עו"ד נדיב ומדגישה: "גם אם נניח שהדרישה המפורשת לחנות על ביטול ההזמנה נמסרה על ידי מתנדב הקרן לחנות רק ביום שאחרי, עדיין חוק הגנת הצרכן עומד לזכותו. שלא לדבר על הפערים בין הסכום בקבלה לבין הסכומים שנמסרו להם בעל פה. כך שיש במקרה הזה יותר מעניין אחד שמעיד על חוסר תקינות בלשון המעטה, גם מבחינת תום הלב וסבירות העסקה. בפרט כשמדובר על אדם מבוגר ועם מוגבלות. על פי החוק מוצר בהזמנה אישית מחייב את הלקוח, ולכן גם אם הוא לא חויב בשארית הסכום הוא לכאורה חייב בתשלום. אבל כאן גם הסכום המפורש נמסר לדב רק לאחר ביצוע ההזמנה ומלכתחילה לא התקבלה הסכמתו למחיר העיסקה כשהלחץ עליו לאשר את המכירה במעמד ההזמנה, דקות ספורות לאחר שהבין שלא יוכל לעמוד בו, היה בלתי סביר בלשון המעטה".
"אופטיקה הלפרין" טרם הגיבה לפניית עו"ד נדיב, ועד לזמן פרסום הכתבה לא נמסרה תגובת הרשת גם ל"מעריב אונליין".