ניתן היה למנוע את הדבקות יולדת אחת לפחות ואת כריתת רחמה בבית החולים שיבא, כך לפי ממצאים שהתגלו. כזכור, שתי יולדות לקו בזיהום מסכן חיים מחיידק טורף מסוג סטרפטוקוק מקבוצה A, לאחר לידה בבית החולים המדובר, ואף עברו כריתת רחם.



כעת מתברר כי הידבקות היולדות בחיידק מהרופא נגרמה עקב כך שנשם או השתעל לעברה. ההדבקה הייתה יכולה להימנע לו היו מחכים לתוצאות הבדיקה שערך הרופא לאיתור חיידקים. מאותו רופא, כמו גם אצל כל שאר הצוות הרפואי, נלקח משטח לפני הטיפול ביולדת. תוצאות הבדיקה של הצוות, ביניהם גם התוצאות של הבדיקה של הרופא, הגיעו רק אחרי הטיפול ביולדת שנדבקה לכאורה מאותו רופא.



לו היו מחכים בבית החולים לתוצאות הבדיקה של הצוות המטפל, סביר שההדבקה של יולדת אחת לפחות היתה נמנעת, וכך גם כריתת הרחם שלה. המקור בבית החולים ציין שהאופציה היחידה למנוע הדבקה כזו, היתה לא לקבל יולדות כלל במחלקה עד להגעת תוצאות הבדיקות מכל הנבדקים, וזה לא נעשה. מתברר שבית החולים העדיף שהצוות ימשיך לקבל יולדות למרות סכנת ההדבקה שריחפה מעליו. הרופא נמצא עדיין בחופשת מחלה בביתו וממקורבים נאמר שהוא לוקח את כל הפרשה בצורה קשה.



פרופסור ארנון אפק, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות



במשרד הבריאות הגיבו בתדהמה לטיעון שניתן היה למנוע את הדבקות היולדת, כריתת הרחם וסיכון חייה. מקור בכיר מתוך המשרד אמר: "לשנע את כל היולדות במצב כזה זה אבסורד וזה לא מקובל בשום מקום בעולם. בשום מקום בעולם לא יסגרו מחלקת יולדות בגלל איום של זיהום" אותו מקור הסכים שדווקא כן סוגרים מחלקות כשיש הדבקה בחדר הפגים. "יש סכנה של חיידקים בכל זמן ובכל בית חולים" אמר "סגירת מחלקת יולדות תגרום ללחץ בלתי נסבל במחלקות לידה בבית חולים אחרים. יש תקדים לסגירת מחלקת פגים ולכן גם יולדות אך ורק כשיש יותר מפג אחד עם זיהום מסוכן". אמר הבכיר.



היום הגיע לבית חולים שיבא צוות מטעם משרד הבריאות בהובלת פרופסור ארנון אפק, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות. פרופסור אפק מסר ל"מעריב" שמצא שיפור ניכר במצבן של היולדות: "אנחנו עוברים על כל המסמכים ועדיין נמצאים בעיצומן של בדיקות המעבדה, לגביהם אין עדיין תשובות מלאות" אמר.



מהמרכז הרפואי שיבא נמסר: "מיד עם העברת המידע על המטופלת מבית החולים בילינסון, הוחלט בשיבא לעשות סיקור מידי של הצוות הרפואי. כמו כן, המקרה דווח מידית למשרד הבריאות. יש לציין כי כל הצעדים שננקטו היו אמצעי מנע הנובעים מאחריות מלאה של שיבא למטופליו. ההתנהלות היתה על פי כל הנהלים הקיימים, ובשקיפות מלאה הן מול גורמי המקצוע והן מול הציבור".