הגשם עדיין לא כאן והמצב גורם לחששות רבות בקרב החקלאים וגם מפלס הכינרת ירד כבר מתחת לקו האדום התחתון. בסיטואציה שנוצרה, ועל מנת שהמצב משק המים לא יחמיר נדרש שימוש מושכל במים. בחברת 'אגרולן' החדירו לשוק הישראלי שני חיישנים שמטרתם לאפשר ניהול משק מים נכון וחסכוני. מדובר בחיישן המתחבר ישירות למחשב ההשקיה בחממה ובמצב בו יורדים גשמים איינו מאפשר למחשב לשגר פקודת השקיה ובכך חוסך בזבוז מים שלא לצורך. 

בפועל, חיישן הגשם סוגר את המגע בין החוטים כשיורד גשם בכמות שהוגדרה מראש על ידי החקלאי (ניתן לכוון במ"מ או באינץ'). באמצעות סגירת המגע, מחשב ההשקיה מפסיק לפעול אך מיד עם התייבשות החיישן המגע מתנתק באופן אוטומטי ובכך מאפשר למחשב ההשקיה לחזור לעבוד. בנוסף, השבוע הגיע לראשונה ארצה חיישן המשלים את פעולתו של חיישן הגשם. על מנת להשקות בצורה נכונה את הגידולים החקלאיים יש  לבחון את מידת רטיבות הקרקע ולהתאים את כמות המים באופן ממוחשב.

חיישן דיגיטלי ידני חדש מאפשר לבחון את מידת רטיבות הקרקע ובאמצעותו יכול החקלאי לדעת האם הקרקע רוויה או לחילופין עליו להשקות. בנוסף, מקבל החקלאי ישירות למחשב או בהתראת – SMS תוך התחשבות בטמפרטורת הקרקע. על סמך נתונים אלו ניתן להשקות באופן מושכל ומקצועי.

"אפשרות לעבוד במצבי חום או קור קיצוניים"

מלבד החוסר בגשמים, תנאי מזג האוויר הגלובליים נמצאים בשינויים דרמטיים המשפיעים על כלל ההתנהלות וגורמים לשינויים מהותיים באופן אפשרות גידולי המזון. חוקרים מומחים וחברות טכנולוגיות וחקלאיות בעולם נערכים לקראת שינויי האקלים . מאחר ותנאי מזג אוויר קיצוניים אינם מטיבים עם הגידולים החקלאיים ואף פוגעים בהם. בחברה ייבאו ארצה בקר השולח הודעת SMS ישירות למכשיר הסלולארי ומתריע מפני גל קור או גל חום קיצוני בקרקע החממה.

העובדה כי קיים הבדל בטמפרטורות הנחוצות לכל סוג גידול מאפשרות להכווין את הבקר כך שיספק התרעות במידה והטמפרטורה תהיה מעבר לתווך שהוגדר ובהתאם לגידולים בחממה. להתרעות  משמעות רבה שכן הם מאפשרות לחקלאים לפעול באופן מידי במצבי חום או קור קיצוניים ולדאוג לחימום או קירור החממה. 


יהודה גליקמן מנכ"ל חברת אגרולן שתציג את החידושים במסגרת התערוכה החקלאית הגדולה בישראל סיפר כי פיתוחים אלו יסייעו לחקלאים להקטין את הנזקים בחממות וימנעו בזבוז מיותר של מים: "בשל המשברים שחווה החקלאות, חשוב לצמצם את הנזקים וההוצאות עד כמה שניתן. המערכות החדשות דואגות לכך באמצעות התרעה מפני חום או קור ובאמצעות חיסכון במשק המים. בנוסף, החורף הנוכחי אינו גשום במיוחד והפיתוחים מסייעים גם במאמצי החיסכון במים".