דיון סוער בוועדה לביקורת המדינה של הכנסת בנושא משבר הביטוחים הסיעודיים הסתיים היום (שלישי) בהישג ביניים לחברי הכנסת, כשלראשונה מבקר המדינה, יוסף שפירא, שנכח בדיון הודיע על החלטתו לחקור את המשבר ולהגיש מסקנות בנושא בהקדם. חברי הכנסת מקווים כי יהיה די במסקנות המבקר להוות כתב אישום ציבורי נגד האשמים במשבר – משרד האוצר וחברות הביטוח, כדי לתבוע מהם לפצות באופן הוגן רבבות גמלאים שנותרו ללא פוליסות ביטוח סיעודי שהופסקו חד צדדית.



יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד), כינסה את הדיון לבקשת יו"ר שדולת האזרחים הוותיקים, ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני), ובהשתתפות המבקר, בעקבות הקפאת שר האוצר משה כחלון את יישום מתווה הפתרון החלקי שהציעה המפקחת על הביטוח באוצר. מתווה שאמור לספק למבוטחים ביטוח סיעודי חלופי דרך קופות החולים אבל פחות ערך מזה עליו שילמו עשרות שנים ובפרמיות גבוהות יותר. ההקפאה של כחלון הסירה בינתיים אמנם מסדר היום את המתווה הבעייתי של האוצר לפתרון, אבל עדיין מתירה בפועל לחברות הביטוח להמשיך את המצב הקיים ולבטל את הפוליסות הסיעודיות של המבוטחים שאלפים מהם ימצאו את עצמם כבר בחודש ינואר הקרוב ללא הזכויות עליהן שילמו במיטב כספם במשך עשרות שנים. המבקר שפירא הודיע בסוף הדיון כי יבדוק לעומק את ההתנהלות בנושא של המפקח על הביטוח באגף שוק ההון באוצר.



"מבחינתי שהמדינה תכניס את היד לכיס שלה ותפצה את האנשים האלה במוצר ביטוח סיעודי זהה, או שתאלץ את חברות הביטוח להחזיר להם את מלוא הכספים ששילמו עשרות שנים", אמרה למעריב ח"כ אלהרר והוסיפה: "לא ייתכן שמשבר שהתחיל עם הרשאה של האוצר לחברות לקיים את הפוליסות השערורייתיות האלה, והמשיך בחוות דעת של הממונה הקודם על הביטוח כי הפוליסות האלה מסוכנות לחברות הביטוח ועלולות לייצר קריסה בשוק - מחדל שכולו מתחיל ונגמר במדינה - לא ייפתר על ידי המדינה".



ח"כ שמולי, המוביל את המאבק בכנסת בנושא בשנתיים האחרונות, אמר בדיון: "הונאת הביטוח הסיעודי היא ההונאה הכי גדולה שהייתה כאן והדבר הכי כואב הוא שהמדינה היא זו שהייתה שותפה לפשע ואפשרה לחברות הביטוח להפיל רבבות בפח כשהן מכרו ביטוח סיעודי שהתברר כפוליסת זבל זמנית שלא שווה כלום. חוץ מחברות הביטוח שעשו כאן הון עתק על גב המבוטחים, גם המדינה שותפה לפשע. הרגולטור פשוט שכח בכל השנים שתפקידו זה לשמור גם על המבוטחים ולא רק על היציבות והאינטרסים של חברות הביטוח. 150 אלף מבוטחים נזרקו כמו כלבים לרחוב אחרי ששילמו עשרות שנים. אסור למדינה להפקיר את האנשים האלה".



אלהרר אמרה בסיום הדיון: אני מברכת את המבקר על התערבותו בנושא החשוב הזה. לזקנים הללו מגיע להזדקן בכבוד, מבלי שהמדינה תפקיר אותם. אם כל כך הרבה גופים ציבוריים דאגו להפקיר אותם בדרך, הוועדה לביקורת המדינה תדאג שהנושא הזה יטופל עד תומו".