אלפים השתתפו אחר הצהריים (ראשון) בהלוויית שלושת האחים שנחנקו למוות הלילה בשריפה בבית הוריהם בשכונה 27 ברהט. אמם של השלושה שוחררה מבית החולים לביתה. שלושת האחים שנחנקו למוות אתמול ברהט הם עדן בת הארבע, הודא בת השלוש ותאופיק בן שנה וחצי.
 
לשלושה ספד ראש הפלג הדרומי של התנועה האסלאמית, שייח' חמאד אבו דעאבס, שאמר כי מדובר בטרגדיה אנושית כבדה, "אך אין לנו אלא להאמין בגורל כאנשי מאמינים". הוא קרא לקהל המלווים להיות זהירים משריפות ומתאונות ביתיות, בעיקר בתקופה זו של קור שיש צורך בחימום הבית.
 
שלושת האחים הובאו למרפאה מקומית ברהט במצב אנוש לאחר ששאפו עשן מתנור חימום, ומאוחר יותר הובהלו לבית החולים "סורוקה" בבאר שבע, כדי לקבוע את מותם. זאת, לאחר שנכשלו ניסיונות ההחייאה בידי חובשים ופרמדיקים של מד"א שהעניקו להם טיפול רפואי.

הלוויית שלושת האחים שנהרגו בשריפה ברהט. צילום: יאסר עוקבי
הלוויית שלושת האחים שנהרגו בשריפה ברהט. צילום: יאסר עוקבי

 

יוסף אבו ג'עפר, אביהם של הפעוטות, אמר מוקדם יותר: "אלוהים ביקש אותם ואני לא יכול להתנגד למה שהוא רוצה. אני לא מעכל. לא יודע מה היה. עד עכשיו אני לא יודע מה קרה בעת האסון".
 
על רגעי הטרגדיה מוסיף האב: "הייתי בבית למעלה, בקומה השנייה ושמעתי את האישה צועקת. ראיתי את הבית אפוף עשן. לקחתי מים וניסיתי להוציא אותם מבפנים, אך לצערי לא הצלחתי. הם היו ליד הדלת. קשה לי מאוד. אני רוצה שכל אחד ישמור על ילדיו, ושאף אחד לא יצא מהבית, שלא יקרה מה שקרה לי. ילדים הם הנשמה. אלוהים לקח אותם, ואני מאמין בגורל".
 
טפסר בכיר משה סוויסה, מפקד מחוז דרום בשירותי כבאות והצלה, מסר כי "לקראת שמונה וחצי בערב התקבלה קריאה על שריפה. הכבאים הגיעו והתבררה התמונה הקשה. האם יצאה לקניות והדירה היתה נעולה כשהחלה השריפה. כשהיא חזרה, היא פתחה את הדלת והרגישה חום ועשן כבד. היא הבינה שמדובר בשריפה והחלה לזעוק לעזרה. להערכתי השריפה והעשן התפשטו במשך 20 דקות, והילדים ניסו להימלט ונמצאו לאחר שאיבדו את הכרתם ליד דלת הכניסה. מדובר בתנור ספירלה ישן שהדליק בגדים ובדים ויצר עשן רב בחלל החדר".
 
טפסר סוויסה סיפר עוד כי "הילדים לא נכוו אלא מתו מחנק מהעשן הכבד. לבית ישנו רק חלון אחד הפונה לסמטה צדדית, ולכן לא הבחינו בו בזמן השריפה. אנו קוראים לא להשתמש בתנורי ספירלה שיצאו מהתקן מפני שהם מסוכנים. ליד גוף חימום בוער יש להשאיר חלון פתוח, ובטח שלא להשאיר ילדים לבדם". 

44 ילדים נספו בשבע שנים
 

מנתוני ארגון "בטרם" לבטיחות ילדים, עולה כי בין השנים 2015-2008 אירעו 44 מקרי מוות של ילדים ובני נוער עקב שריפה. בשנת 2015 מתו כתוצאה משריפה ארבעה ילדים ובני נוער.
 
רוב מקרי התמותה (89%) התרחשו בבית ובחצר הבית, ורוב הנפגעים היו בנים (61%). המגזר הבולט בסוג פגיעה זה הוא המגזר הערבי (61%).
לפי נתוני הפגיעה, מובחנת מגמה שלפיה סיכון התמותה גדל ככל שגיל הילד צעיר יותר. בהתאם לכך, ישנה בולטות בסוג זה של פגיעה לקבוצת הגיל 4-0, ובה 55% מכלל המקרים. כ-64% ממקרי התמותה התרחשו בחודשי החורף, הם חודשים נובמבר-מרץ.
 
אורלי סילבינגר, מנכ"לית ארגון "בטרם" לבטיחות ילדים: "בין השנים 2008-2015 מתו 44 ילדים ובני נוער עקב מקרי שריפה. לאור נתוני פגיעה קשים בקרב ילדים בדואים בנגב, מוביל משרד החקלאות בשיתוף ארגון בטרם לבטיחות ילדים תוכנית התערבות לצמצום תופעת היפגעות הילדים הבדואים הכוללת העלאת מודעות הורים, בני נוער ואנשי מקצוע. התכנית פועלת בטיפות חלב, קופות חולים, מסגדים, חוגי בית, גני ילדים ועוד".