יסמין כהן והגר כהן, סטודנטיות לאמנות ממכללת סמינר הקיבוצים שוחחו עם דנה ספקטור ורן שריג מ"רדיו ללא הפסקה 103FM" בעקבות מחאה שארגנו נגד סיור שמתכננת להם המכללה בישובי ואדי ערה, במסגרת קורס למעורבות בקהילה של שנה ג'. "שם הסיור היה 'גיבורי ואדי ערה', אם כבר סיור, אז למה שלא נלך ללמוד על גיבורים מקומיים? למה דווקא שם? חסרים גיבורים? אפשר לעשות את הסיור לעוד גיבורים ברחבי הארץ, לאו דווקא להתמקד בערבים. להכיר ערבים זה עניין של בחירה, אם אנחנו בוחרות להיחשף לזה או לא, זה עניין שלנו", אמרו.



"כרגע האווירה במכללה היא מתוחה. אנחנו מאמינות שככה זה בכל מקום שיש אוכלוסיות מעורבות", אמרו הסטודנטיות. "כולם צריכים להבין ולגלות רגישות במצב הנוכחי. אין סיכוי ואין סיבה שסיור כזה ייצא ללא אבטחה. אין בזה טעם ואין צורך לקחת סיכון. מספיק אחד שם שזה לא יבוא לו טוב, וכולנו יודעים לאן זה יכול להוביל. אנחנו באים עם חששות בנושא האבטחה ולא מקשיבים לנו, המרצים וסגל האקדמיה מזלזלים בנו".



"המכללה מתנה את קבלת התואר בסיור הזה", ציינו הסטודנטיות. "להכריח אנשים שהולכים להיות מורים בעוד חצי שנה זה לא לעניין. זו כפייה שהיא לא במקום, ומכוונת למקום שהוא ברור לנו כבר שלוש שנים. זה הסיור היחיד שיש לנו, ורק אצל ערבים. האג'נדה במכללה היא שמאלנית. ראש החוג שלנו כתב שיוצאים לסיור 'ללא הבדל גזע, דת ותודעה פוליטית', על מנת לעצב לנו את התודעה הפוליטית. אז דווקא לשם, כדי שנגיע לתודעה הפוליטית שהיא כמו שלו? לא באנו למכללה כדי לספוג אג'נדות פוליטיות, באנו ללמוד וסוף התואר לסיים כמורים".



על הסטודנטים הערבים שלומדים במכללה אמרו: "הם אחלה, אנשים קסומים. מהם אנחנו לא מפחדות. אנחנו לא מפחדות ממישהו ספציפי או ספציפית אלא ממה שיקרה באחד הכפרים".



ממכללת סמינר הקיבוצים נמסר בתגובה: "הסיור הינו סיור לימודי במסגרת קורס מעורבות בקהילה, של תלמידי שנה ג' שכותרתו: מפגש בין נוף, אמנויות ותרבויות בוואדי ערה. הסיור יתקיים ביישובים חריש, קציר ובבית הספר הדו לשוני 'גשר על הוואדי'. הסיור כולל ארוחת צהריים בחומוס בכפר קרע וסיפורו של בעל המקום ומפגש עם ראש המועצה המקומית ומנהל מחלקת החינוך בכפר ברטעה. יש לציין כי כמו בכל סיור לימודי, גם הפעם סטודנטים שאינם מעוניינים להשתתף רשאים לדחות את השתתפותם לשנה הבאה. מכללת סמינר הקיבוצים דוגלת ומחנכת לחיים של דו קיום וסובלנות בחברה הישראלית, ברוח "יהודים וערבים מסרבים להיות אויבים" ההולמת שבעתיים בימים אלה. יחד עם זאת, ההיבט הביטחוני ייבדק שנית לקראת מועד הסיור 10/1/16 וכמובן שהמכללה תפעל בהתאם להנחיות גורמי הביטחון".



ערך: אסף נבו