צעד ראשון לקראת הכרזה על "אזור אוויר נקי" בחיפה. במסגרת התוכנית הלאומית לצמצום זיהום אוויר, חיפה תהיה העיר הראשונה בישראל עם "איזור אוויר נקי", ובכך תצטרף למאות ערים מובילות באירופה, אשר בתחומן קיימים אזורים מופחתי פליטות ונקיים מעשן דיזל. היום (שלישי) ייצא לדרך השלב הראשון בתכנית כאשר עיריית חיפה תגביל כניסת משאיות כבדות לצירי הנסיעה המרכזיים של העיר התחתית. הגבלת הכנסת תתקיים בשעות 6:30 עד 9:30 ו-15:00 עד 18:00 ברחובות העצמאות, יפו, נתנזון, שיבת ציון, המגינים, אלנבי, הגפן, הציונות, רוטשילד ופל-ים. תמרורים יוצבו ברחובות הללו והמשאיות הכבדות ייסעו מחוץ לשעות העומס או דרך נמל חיפה.



על מנת להסיט את תנועת המשאיות, משרדי הגנת הסביבה, האוצר, התחבורה ו"כרמלטון" זכיין מנהרות הכרמל, גיבשו הטבה בסך 40% הנחה בתעריף הנסיעה למשאיות מנויות עד 12 טון. ההטבה תינתן למשאיות מנויות במשך כל שעות היממה החל מתאריך 1.1.2016 ולמשך חמש השנים הקרובות. תעריף הנסיעה החדש ירד מ- 86.20 שקלים לאורך כל המנהרה ל-51.70 שקלים. ההטבה הינה למשאיות עד 12 טון אשר ירשמו מראש כמנויות לפרויקט - הרישום הוא חינמי וללא התחייבות. כאמור, ההטבה תאפשר להסיט את תנועת המשאיות מצירים מרכזיים בחיפה אל מנהרות הכרמל, ובכך לצמצם את חשיפת האוכלוסייה לזיהום האוויר מתחבורה.


"לתושבים מגיע אוויר נקי"


השר להגנת הסביבה, אבי גבאי הביע שביעות רצון מהתוכנית ואמר כי "כשיש תכנית ברורה, אנרגיה, מאמץ ושיתוף פעולה - רואים תוצאות. נמשיך לחדש ולעשות בכדי שתושבי חיפה ייהנו מאוויר נקי". שר האוצר משה כחלון חיזק את דבריו של גבאי והוסיף כי "הגענו להסדר שמטרתו שמירה על איכות הסביבה לתושבי חיפה והמפרץ. לתושבי המפרץ מגיע לנשום אוויר נקי".



ראש עיריית חיפה, יונה יהב, אמר: "אני מודה לכל הגורמים אשר נרתמו למהלך חשוב זה. זהו רק שלב ראשון באיסור תנועת וחניית משאיות כלל בעיר חיפה, וצעד נוסף בהפיכתה של חיפה לירוקה יותר".