פחות מחודש לאחר השקת שטר 200 השקלים החדש וכבר החלו ניסיונות לזייף אותו. היום (חמישי) המשטרה פרסמה כי נעצרו חמישה חשודים על ידי שניסו לשלם עימם במספר תחנות דלק באזור כרמיאל ובאזור מחניים. לאחר שהתקבל במשטרה דיווח על חשד לזיוף, ניידות משתי תחנות משטרה הוקפצו למקום ועצרו את החשודים בזמן אמת. 



השוטרים עצרו שני כלי רכב באזור ראש פינה ובהם החשודים, תושבי הכפר טובא שנעצרו והועברו לחקירה בסיומה נכלאו. עד כה ידוע על ארבעה מקרים בהם הצליחו החשודים לשלם בשטרות המזויפים תוך הסחת דעת של המוכר בחנות הנוחות. המשטרה תבקש הבוקר להאריך את מעצרם בבית משפט השלום בקריית שמונה.



כזכור, בנק ישראל השיק לפני פחות מחודש את שטר 200 השקלים החדש, השני בסדרת השטרות החדשה הנושא את דמותו של המשורר נתן אלתרמן, שזכה בפרס ישראל לספרות בשנת 1968. השטר החדש מצויד בסימני ביטחון רבים ואף פורסם על ידי בנק ישראל סרטון ובו מובא הסבר קצר על סימני הביטחון המשולבים בסדרה החדשה. בין היתר, מדובר בסימן מים בצורת דיוקן הזהה לדיוקן שעל השטר ולצידו הערך הנקוב. מעל סימן המים יש את המנורה בעלת שבעת הקנים ומימין ערך השטר המנוקב בחורים זעירים ובנוסף, בצד הגב של השטר נראה חוט הביטחון המתקדם בגוון כחול-סגול, השזור במצע השטר ונגלה בשלושה "חלונות" שבהם נראים הדיוקן והערך הנקוב.



חלק מסימני הביטחון נראים באמצעות זכוכית מגדלת וחלקם ניתן לראות באמצעות אור אולטרה סגול. כמו כן, השטרות החדשים נגישים יותר לעיוורים ולבעלי מוגבלויות ראייה: הם נבדלים זה מזה בצבעם ובאורכם ובנוסף על כל שטר מודפסים בדיו בולטת צמד קווים שאפשר לחוש בהם במגע ומספרם גדל ככל שערך השטר עולה.



תגובת בנק ישראל: "ניסיונות לצלם שטרות ולהדפיס שטרות מזויפים היו ויהיו, וסימני הביטחון בסדרת השטרות החדשה, שהם מהמתקדמים בעולם וברורים ופשוטים לזיהוי, מבטיחים שמי שיכיר את סימני הביטחון ידע לזהות שטרות מזויפים. ניתן להיווכח בכך בקלות מהתבוננות בדוגמאות הזיופים. הבדיקה פשוטה ומהירה ואנו קוראים לציבור לבחון כל שטר שהוא מקבל לידיו, לרבות שטר ה-200 החדש.



מידע מפורט על סימני הביטחון וזיהויים נמצא בקישור הבא ובאפליקציה ייעודית לכך: 


להסברים - http://www.newbanknotes.org.il/shtar-200.php האפליקציה בגוגל ובאפ-סטור