שריפה פרצה הערב (ראשון) בבניין בו שוכנים משרדי ארגון "בצלם" ברחוב מקור חיים בשכונת תלפיות בירושלים. כוחות גדולים של כבאות והצלה הוחשו למקום. הכבאים, בפיקודו של מפקד המשמרת, מנשה נחום, דיווחו בתחילה על מוקד בעירה בקומה השנייה ובנוסף, על מוקד נוסף בקומה הרביעית. הבניין היה אפוף בעשן כבד וסמיך והיה חשש ללכודים בקומה העליונה. לאחר סריקות, אותר לכוד בקומה הרביעית בבניין והוא חולץ. נמשכו סריקות מחשש ללכודים נוספים. במקביל, הושגה שליטה על האש והחלו פעולות לניתוב העשן הסמיך. לאחר חקירת האירוע נמסר מכיבוי האש כי מוקד ההצתה היה בקומה בה נמצאים משרדי ארגון "בצלם".


משרדי "בצלם" פועלים בקומה הראשונה של הבניין. דובר שירותי הכבאות וההצלה בירושלים, אודי גל, מסר שנבדקים כל כיווני החקירה, ובהם גם חשד להצתה. יו"ר "בצלם", דוד זונשיין, ציין שבעת שפרצה השריפה לא היו אנשים במשרדי הארגון והאש פרצה בקומות גבוהות יותר. "אני לא רוצה לקפוץ למסקנות. נחכה לראות", אמר ולא שלל גם אפשרות להצתה. לדבריו, "לאור ההסתה של הימים האחרונים, ייתכן שלא מדובר בצירוף מקרים של שריפה בקומה גבוהה יותר".

שריפה במשרדי בצלם בירושלים, 10.1.16. צילום: כבאות והצלה ירושלים
שריפה במשרדי בצלם בירושלים, 10.1.16. צילום: כבאות והצלה ירושלים


בהמשך נמסר מארגון "בצלם" כי "בשעה שפרצה השריפה לא היה איש במשרדי בצלם, אולם מכבי האש פינו לכודים מקומות עליונות בבניין, שאינם עובדי בצלם. למרבה המזל איש לא נפגע". 

"אנחנו ממתינים עדיין לממצאי חוקרי כיבוי האש, אולם אם יתברר שאכן מדובר בהצתה מכוונת, הרי שאי אפשר לראות אותה במנותק מגל ההתקפות וההכפשות נגד ארגוני זכויות האדם. מובן שהנזק למשרדנו לא ימנע מאיתנו להמשיך בעבודתנו לתיעוד עוולות הכיבוש וחשיפתן", נמסר מהארגון.
 
מדובר בבניין משרדים גדול בשכונת מקור חיים. מלבד משרדי "בצלם", במקום שכן עד לפני זמן מה ארכיון המדינה. משרדי רשות העתיקות נמצאים גם הם בקומה הראשונה. חלק גדול מהנזק נגרם בקומה הראשונה, שם נמצאו שניים ממוקדי הבערה, מה שמגדיל את החשד שמדובר בהצתה. המשרדים היו ריקים ולא היה בהם אף אחד.
 

תחקיר עובדה


כזכור, ארגון "בצלם" נמצא בימים האחרונים במוקד סערה תקשורתית בגלל תחקיר שפורסם בתוכנית התחקירים "עובדה" בערוץ 2, שם תיאר פעיל השמאל עזרא נאווי בפני פעיל ימין שהתחזה לפעיל ארגון תעאיוש ובפני מצלמה הנסתרת, כיצד הסגיר סוחרי קרקעות פלסטינים לרשות הפלסטינית בידיעה שהם יעונו ויוצאו להורג, לכאורה.

בצלם פירסמו בתגובה פוסט בפייסבוק ובו כתבו: "מערכת 'עובדה' לא ביצעה את תחקיר השטח בעצמה. התכנית קיבלה את התיעוד המצולם מעמותה בשם "עד כאן – צעירים למען ישראל" שאחת ממטרותיה המוצהרות היא 'ביצוע מחקרים על תופעות הפוגעות בחוסנה ובתדמיתה של מדינת ישראל'. כיצד פעילי תעאיוש 'פוגעים בחוסנה ובתדמיתה של ישראל'? הם מלווים חקלאים ורועים פלסטינים בעבודתם, ומסייעים להם להתמודד מול הכוחות המשולבים של הצבא, המתנחלים ורשויות המדינה האחרות שעושים יד אחת כדי לנשלם מאדמתם".

איש השטח של "בצלם" המוזכר בתחקיר "עובדה" הוא פלסטיני תושב הכפר ח'ירבת סוסיא, המנהל מאבק מתמיד בכוחות הצבא והמנהל האזרחי. אנשי בצלם כתבו עליו בפוסט: "הוא נאבק, מהיום שבו הוא זוכר את עצמו, נגד כוחות עצומים שמנסים כבר עשרות שנים לגרש אותו ואת משפחתו מאדמתם לטובת המתנחלים. כאשר נודע לו כי פלסטיני אזרח ישראל המתיימר להיות סוחר קרקעות מציע למכירה קרקעות שחלקן בבעלות משפחתו, הוא דיווח על כך לרשויות הפלסטיניות. זהו אפיק הפעולה הלגיטימי היחיד עבור פלסטינים בהתחשב בעובדה שהרשויות הישראליות נמנעות מלהגן על בעלי הקרקעות הפלסטיניים באזור מפני השתלטות של מתנחלים על אדמתם, ואף מסייעות באופן פעיל לניסיונות השתלטות כאלה".