אמנת שירות חדשה שפורסמה היום (שני), בשיתוף לכל הבנקים, תסייע לנשים שנמצאות במקלטים לנשים מוכות ובדירות מעבר בהתנהלות הפיננסית, במטרה לאפשר להן לנהל את חייהן הכלכליים, לקראת היום שבו יחזרו למסגרת החיים הרגילה. לאמנה שתי מטרות מרכזיות: העמקת הקשר האישי בין המקלטים לנשים מוכות, לבין הבנקים, באמצעות אנשי קשר יעודים שמונו לצורך כך בכל אחד מהבנקים. אנשי קשר אלה יעניקו ליווי אישי לנשים שיפנו אליהם ויסיעו להן בתהליך שמטרתו לחלץ אותן מהתלות הפיננסית בבעל המכה, עמו יש להן בדרך כלל חשבון משותף. המטרה השנייה היא סיוע לנשים ביצירת חיים פיננסים חדשים באמצעות פעולות שונות, כגון הקפאת חובות, פריסה נוחה יותר של תשלומי חוב וצעדים נוספים.



האמנה גובשה בעקבות הסדר אליו הגיעו הפיקוח על הבנקים ואיגוד הבנקים לאחר פניית עמותת "ידיד" וארגון "הקול הנשי". שרי רבקין, מנכ"לית "ידיד" אמרה ל"מעריב אונליין": "מדובר בבשורה אמיתית לאמהות הנאלצות לעיתים לעזוב את ביתן כשרק בגדיהן לעורן. האמנה החדשה יכולה להיות תחילתו של עתיד חדש למאות נשים מוכות בישראל מדי שנה." היא הוסיפה כי לגיבוש האמנה היו שותפים גם הארגונים "רוח נשית", "פורום מנהלות המקלטים לנשים מוכות", "אישה לאישה", "ויצו" ו"נעמת".



עיקרי הצעדים שסוכמו עם הבנקים מונים מינוי איש קשר - כל בנק ימנה איש קשר מיוחד שפרטיו יימסרו לכל המקלטים לנשים מוכות. אנשי הקשר, שהם בעלי הכשרה מיוחדת לטיפול באוכלוסייה זו, יפעלו ללא קשר למיקום המקלטים ומיקום הסניפים שבהם מתנהלים חשבונות הנשים. תפקידם יהיה לסייע לנשים בהבנת מצבן הפיננסי ולהעניק להן ליווי שיאפשר להן לקיים חיים פיננסיים עצמאיים.



ביטול הרשאה הדדית בחשבון - אחת הבעיות של החוסות במקלטים לנשים מוכות הנה הרצון של בני זוגן למנוע מהן נגישות לנכסים המשותפים. הבנקים ינסו ככל האפשר למנוע מבן הזוג לנצל לרעה את מצבה הרגיש של אשתו ויבחנו, אם תהיה אפשרות, לסייע לאישה בפתיחת חשבון חדש על שמה והעברת הפעילות הרלוונטית אליו, תוך הסתמכות על הוראות החוק, המאפשרות פתיחת חשבון חדש וביטול הרשאות הדדיות בחשבון המשותף.



יציאה לדרך כלכלית עצמאית - כדי לאפשר לנשים לצאת לדרך כלכלית עצמאית, תוך הפסקת התלות הכלכלית בבן הזוג המכה, יפעלו הבנקים במספרים תחומים: בחינת האפשרות לחלוקה שווה של החוב בחשבון הישן בין שני בני הזוג, על מנת לאפשר לנשים להיפרע מחלקן בחוב הזה, בחינת האפשרות של הקפאת תשלומי המשכנתא לתקופה של כחצי שנה ובחינת האפשרות להעמיד לאישה הלוואה או מסגרת אשראי, כדי לאפשר לה להתנתק מהבעל ולצאת לדרך כלכלית עצמאית.



במסגרת תהליך ההכשרה ערכו אנשי הקשר שמונו בכל הבנקים ביקור באחד המקלטים לנשים מוכות בארץ, במסגרתו פגשו את צוות המקלט ואת הנשים המתגוררות בו. במהלך המפגש עם דיירות המקלט, אמרה המפקחת על הבנקים, ד"ר חדוה בר: "אני מברכת על כך שהבנקים נרתמו לסיוע לנשים המוכות, מתוך רצון טוב לסייע לאוכלוסייה שנמצאת במצוקה יוצאת דופן. המהלך יסייע למאות נשים מדי שנה". מנכ"ל איגוד הבנקים, משה פרל, אמר: "ברור לנו שהניתוק מהבית והמעבר למקלט מתרחש ברגע של משבר קשה ביותר. יש לנו עניין לנסות ולרכך את המשבר באמצעות הורדת החסם הפיננסי שלא פעם מפריע לניתוק בין בני הזוג. הפעילות של הבנקים תסייע לשוהות במקלטים לנשים מוכות, בהתאם לרצונן, לבנות תשתית ראשונית להתנהלות פיננסית עצמאית בעתיד".