הנשיא התשיעי של מדינת ישראל, שמעון פרס, אושפז הבוקר (חמישי) בבית החולים שיבא בתל השומר בעקבות כאבים בחזה. הוא עבר צנתור לב שבמהלכו אובחן עורק מוצר, אשר הורחב בהצלחה.




העוזרת האישית של פרס, יונה ברטל, היתה איתו בשעות הבוקר, כשהחל להרגיש רע. בראיון בלעדי ל"מעריב אונליין", סיפרה על מצבו ועל העבודה עמו.



מה שלום שמעון פרס?
"שמעון פרס מרגיש טוב".



כמה שנים את מכירה את שמעון פרס?
"אני מלווה אותו 20 שנה. הוא קיבל אותי בירושה מיצחק רבין, שהייתי העוזרת ומנהלת לשכת ראש הממשלה. יום אחרי הרצח הוא בא ללשכה ביקש שאני אשאר איתו. מאז אנחנו צועדים יחד. בשנים האחרונות הייתי סמנכ"לית בית הנשיא ועכשיו עוזרת אישית שלו".



איך זה לעבוד איתו?
"יוצא מן הכלל. העבודה איתו היא עבודה נפלאה. הוא משתף, לא רק ברמת הקונספט, אלא ברמת התכנים. הוא מאתגר - איש חזון שתמיד חושב קדימה. תמיד יש לו פרויקטים פורצי דרך, תמיד מתעסק בתיקון עולם, כך שתמיד זה להיות במרדף אחרי הרעיון הבא ואחרי החזון הבא. לא רק לישראל ולא רק למזרח התיכון, אלא גם לעולם כולו. הוא הכי מעודכן".



איך הוא היה בתקופה של החודשים האחרונים?
"בחודשיים האחרונים היינו ביעדים רבים בעולם. היינו באפריקה, היינו באירופה ובארצות הברית בוושינגטון ובניו יורק. הוא היה יוצא מן הכלל".



אולי זה התיש אותו? כל כך הרבה נסיעות.
"לא. זה ממש לא התיש אותו. גם הרופאים אמרו בדיעבד, שאם היו בודקים אותו לפני שבוע, לא היו עולים על זה. זה משהו שקרה בנקודת זמן ספציפית. אי אפשר לחזות מראש למרבה הצער קריש שמופיע פתאום וחוסם כלי דם. המזל הוא שאת העניין הזה תפסו מוקדם ובזמן. לשמעון פרס יש גם תכונות יוצאות מן הכלל שהן בריאות טובה, ורידים מצוינים ועורקים מצוינים והלב התאושש מיד. למרות גילו המתקדם, הגיל הביולוגי שלו הוא הרבה יותר צעיר. אלה גם תכונות פיזיות, גנטיות. יש גם את המשמעת העצמית שלו: הוא לא מוותר לעצמו, לא מתפנק ועושה ספורט כל בוקר. הוא גם אוכל רק מה שצריך ובכמות הרצויה וישן את מספר השעות שצריך לישון. הוא אדם שבאמת שולט באורחות חייו, רק ללמוד ממנו".



בזמנו הוא היה ישן 4 שעות בלילה.
"נכון. גם היום הוא לא ישן הרבה, אבל הוא ישן באמצע היום שעה ונח".



מתי שמעת על האירוע?
"הייתי אצלו הבוקר. כמידי בוקר אנחנו עוברים על העיתונים והוא היה במיטבו הבוקר".



היית איתו כשזה קרה?
"כן, כמובן".



מה קרה?
"הוא אמר שהוא מרגיש אש ולחץ בחזה וככה זה התפתח".



התקשרת לעזרה?
"ברור".



הבנתי שהרופא שלו, פרופסור רפי ולדן, הוא זה שהמליץ ללכת לבית החולים.
"חד משמעית. מיד התקשרתי אליו כי הוא האיש שמכיר הכי טוב את פרס ועליו אנחנו סומכים. הוא גם מומחה לכלי דם. אין כמוהו".



מה היה סדר היום שלו?
"היום היינו אמורים להיות בסיור מדהים בכור של נחל שורק ולבקר במאיץ החלקיקים.  היה מתוכנן לנו יום שלם של סיור. כששעטנו באמבולנס לבית החולים, הוא הסתכל עליי ואמר: 'יונה, את לא מבטלת את הסיור'. הפאראמדיק שהיה מאד נחמד, ושיתף פעולה ואמר: 'בוודאי שהיא לא מבטלת את הסיור. אני בא איתכם'".



איך הוא עכשיו, בשעות אלה?
"מצוין, יושב במיטה, קורא את הספר על בתו של סטלין, סווטלנה. הוא קיבל טלפונים מראש הממשלה, מהנשיא, מחברים טובים, מבוז'י הרצוג ומכל העולם. הוא נרגש מהאהבה ומהדאגה של כולם".