גאנדי גלקין, בן 43, תושב חיפה בעבר המתגורר בזהות בדויה בברלין ב-18 שנים האחרונות, הוא החשוד שנעצר הבוקר בחשד לרצח של אדוארד רוטברג ז"ל, בשנת 1998 בחיפה, כך הותר היום (רביעי) לפרסום. מעצרו של החשוד הוארך בחמישה ימים. רוטברג נרצח בדקירות במהלך מסיבה מחוץ למועדון "יריחו" שברחוב נורדאו בחיפה, והיה בן 25 במותו.



במהלך השנים פעלה המשטרה לאתר את גלקין, שנמלט מהארץ מספר שעות לאחר האירוע. פעולות חקירה בשנתיים האחרונות הובילו למעצרו של גלקין, שהשתקע בברלין בזהות בדויה. הליך ההסגרה התאפשר הודות למאמצים של המשטרה והמחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה, במסגרת שיתוף פעולה עם גופי האכיפה בגרמניה. חוקרי ימ"ר חוף יצאו בשבוע שעבר לברלין על מנת להביא את החשוד לארץ לצורך חקירתו. אתמול נחתו חוקרי הימ"ר עם החשוד בארץ, שהועבר להמשך חקירתו והבוקר יבקשו חוקרי הימ"ר להאריך את מעצרו בבימ"ש שלום חיפה.



אביו של הנרצח, רומן רוטברג, אמר לאחר הפרסום ל"מעריב אונליין": "אני לא שמח היום, אני מרוצה שהעבודה לפני סיום אבל אין לי סגירת מעגל ולא תהיה לעולם. כרגע אין לי אלא להמתין. המתנו 18 שנה, נחכה לראות מה יהיה. לא עבר יום אחד שלא חשבנו עליו, היינו מעודכנים במהלך השנים וידענו שהחקירה נמשכת".



אדוארד רוטברג ז"ל



הרקע: אהבה נכזבת

רוטברג היה סטודנט בשנה השלישית בפקולטה להנדסת מכונות בטכניון. בערב הרצח הגיעה למסיבת סמסטר במועדון, שם אירע המקרה. באותו הערב, המשטרה חקרה 11 צעירים שהיו במקום, ביניהם י', חברתו של רוטנברג. כולם שוחררו לביתם מיד בתום החקירה. חברתו אמרה תחילה לחוקרים כי היא לא יודעת מי רצה לרצוח את בן זוגה, אך לאחר מכן נשברה וגילתה שהאקס שלה, גלקין, היה נוכח במקום.



כבר אז, החוקרים ידעו שהוא ברח לגרמניה. כמו כן גילו כי בן זוגו הגיע למסיבה יחד עם החשוד, שם הם פגשו את רוטברג. ההערכה היתה שהוא זעם על הקשרים עם רוטברג והתפתח ביניהם ויכוח קולני, אז גמלה בליבו של הרוצח ההחלטה לבצע את המעשה. הוא המתין לו מחוץ למועדון ודקר אותו למוות.



באותה השנה אירעו שני מקרי רצח נוספים באותו הרחוב, ורצח נוסף ברחוב ירושלים. בעקבות האירועים הוקמה יחידת אבטחה עירונית של יוצאי חבר המדינות.


הערכה: החשוד יטען להגנה עצמית


רב פקד דודו סולמון, ראש מחלק רצח ביחידה המרכזית של מחוז חוף, אמר זמן קצר לאחר הארכת המעצר: "לפני שנתיים וחצי קיבלנו שביב של מידע על מיקום אפשרי של החשוד בגרמניה. כתוצאה מכך התחלנו לבצע פעולות חקירה בסיוע של גורמי המטה הארצי ופרקליטות המדינה ומשטרת גרמניה. נעשו לא מעט פעולות רגישות כדי להגיע למיקום ולאימות זהותו של החשוד. בעצם לפני מספר חודשים החליטו הרשויות בגרמניה, אחרי האימות והוידוי של זהותו, לבצע את מעצרו".
עוד הוסיף רב פקד סולומון: "מיד אחרי מעצרו החל תהליך ההסגרה שארך שלושה חודשים. אתמול קיבלנו אותו בגרמניה לידינו לאחר שחוקרי ימ"ר חוף קלטו אותו והעלו אותו לטיסה לישראל". רפ"ק סולמון טען כי בחקירתו החשוד קשר את עצמו לאירוע ומסר גירסה משלו. הוא הובא לבית משפט בחשד לרצח בכוונה תחילה. המשטרה ביקשה מעצר של 12 ימים אבל בית המשפט נעתר למעצר של שישה ימים. "אנחנו מקווים לסיים את פעולות החקירה בזמן הזה ולהביאו למשפט בתוך תקופת ימי המעצר", אמר והוסיף סולומון: "הוא משתף פעולה עם החוקרים, קושר את עצמו לאירוע ומוסר גירסה שכמובן מבחינתו חייבת בבדיקה אל מול הראיות הקיימות בפרשה". חוקרי הימ"ר ציינו כי עד להבאתו ארצה נחקרו עשרות עדים לרבות י', חברתו של הנרצח וחברתו לשעבר של החשוד ברצח.
עו"ד בוריס שרמן, פרקליטו של החשוד ברצח, אמר היום כי "החשוד מסר מספר פעמים גירסה מפורטת לאירוע. זו לא פעם ראשונה שהוא נדרש להתייחס בפני הרשויות לאירוע. החשוד אכן הגיע לאותו מקום, מלווה בחברתו דאז.  על פי גירסת החשוד 'המתלונן ניגש אליהם וחשב שיש לו קשר עם אותה בחורה. אכן היה שם איזשהו עימות ואני לא רוצה להכנס לפרטים". עם זאת, נראה כי החשוד לא מודה כי הוא דקר או לא דקר את הנרצח והוא יטען להגנתו כי המוות נגרם כתוצאה מהגנה עצמית.