מקרה ראשון של נגיף הזיקה אובחן בישראל במרכז הארצי לנגיפים זואונוטיים, ואובחן במעבדה המרכזית לנגיפים של שרותי בריאות הציבור בתל השומר. החולה, בת שנתיים, חזרה מקולומביה, מדינה שיש בה תחלואה אנדמית למחלה זו. הילדה שוחררה במצב טוב.



בעקבות המקרה ובעקבות התפשטות הנגיף, שעלול לגרום לקדחת, במספר ארצות באפריקה ובמרכז אמריקה, בין היתר לפוארטו ריקו והאיטי שהיו ללא הנגיף עד כה, יוצא משרד הבריאות יצא עם אזהרה לנשים בהריון לא לצאת למדינות בהם יש עדויות על נגיף הזיקה המופץ על ידי יתושים. 



קיימות עדויות נוספות על הקשר בין זיהום הנגרם על ידי נגיף זיקה בקרב נשים הרות ומיקרוצפליה (microcephaly) של העובר. בהמשך להמלצות עולמיות של המרכז הלאומי לבקרת מחלות (CDC) המדווח על המשך התפשטות המחלה הנגרמת על ידי נגיף זיקה גם למדינות שהיו חופשיות מהנגיף עד כה יצא משרד הבריאות עם המלצה לנקוט באמצעי זהירות מיוחדים לנשים בהריון ולנשים שמנסות להיכנס להריון:


  • יש לשקול דחיית נסיעה לכל אזור שבו העברת נגיף זיקה מתמשכת.
  • אם לא ניתן לדחות את הנסיעה, מומלץ להתייעץ עם רופא המתמחה בנושא, כגון מומחה במחלות זיהומיות, צוות אפידמיולוגי בלשכות הבריאות, רופא במרפאות ליוצאים לחו"ל.

כמו כן, יש לנקוט בקפדנות בצעדים למניעת עקיצות יתושים במהלך הנסיעה.



המלצה דומה נתנה גם על ידי המרכז האמריקאי לבקרת מחלות (CDC). לשאר הנוסעים לאזורים אנדמיים לנגיף זיקה. "עקב הסיכון להעברת מחלות שונות לאחר עקיצת יתושים, אנו חוזרים וממליצים להדריך את המטיילים הנוסעים לדרום ומרכז אמריקה, לאפריקה, לדרום מזרח אסיה ולאיי האוקיינוס השקט להשתמש באמצעים לצמצום הסיכון לעקיצת יתושים כגון מריחה של חומר דוחה יתושים, לבישת חולצות עם שרוולים ארוכים, מכנסיים ארוכים, כובע, ולינה בחדרים מרושתים ומרוססים או ממוזגים, או תחת כילה מרוססת בקוטל יתושים", נמסר.