הגשמים המקומיים הקלים יחסית שירדו אתמול מצפון הארץ עד צפון הנגב היו רק “הפרומו” של מערכת גשומה, סוערת ומושלגת, שמתעצמת מהבוקר (ראשון) ותימשך עד יום רביעי. בדרום הארץ ובשרון נערכים לקראת הצפות נוספות של רחובות ודירות מגורים, כפי שהיה בסופות גשמים קודמות בחורף הנוכחי.



אתר החרמון נפתח אתמול ומבקרים רבים פקדו את המקום על רקע השלג הקל שהחל לרדת משעות הבוקר. בתחנה העליונה שרר ערפל ומסלולי הגלישה הופעלו. אבל היום הכל ישתנה. החזאית התורנית בשירות המטאורולוגי בבית דגן, עליסה רזי, מסרה כי בשעות היום יהיה גשום וסוער. הגשמים החזקים ילוו בברקים, בסופות רעמים וברוחות עזות שיגיעו למהירות של עד 60 קמ”ש. גובה הגלים יגיע לכחמישה מטרים והים יהיה סוער. רזי אף הביעה חשש משיטפונות ומהצפות בנגב.



בחרמון צפויות היום סופות שלגים. שלג צפוי לרדת גם בצפון רמת הגולן, בפסגות הרי הצפון והמרכז ואף בהר הנגב. בירושלים ייתכן שלג מעורב עם גשם. מחר יירדו לפרקים גשמים וברד בעיקר באזורי המרכז והדרום, ובפסגות הרי המרכז והנגב צפוי לרדת שלג. כן צפוי גל נוסף של שלג בהרי הצפון. ביום שלישי ייתכנו שלגים “נקיים” בירושלים, בהרי הצפון ובהרי הנגב, שם יהיה קר מהרגיל. ביום רביעי בבוקר עדיין ייתכנו גשמים מקומיים, אולם המערכת החורפית הארוכה ביותר השנה צפויה להסתיים.



שלג בחרמון. צילום: יונתן הללי
שלג בחרמון. צילום: יונתן הללי



לקראת מזג האוויר הסוער - היערכות מיוחדת בארגוני החירום וההצלה, בחברת החשמל וברשויות המקומיות. יו”ר חברת החשמל יפתח רון טל הודיע על תגבור העובדים בשטח ובמוקד הפניות. בעקבות בקשתו של שר האנרגיה יובל שטייניץ סוכם שבמהלך ימי הסופה לא יהיו ניתוקי חשמל מתוכננים בשל חובות כספיים. וזאת במטרה למנוע מצב שבו אנשים שנותקו יישארו בחוסר ודאות לגבי סיבת הניתוק ומועד סיומה.



להציל את דרי הרחוב


בשירותי הכבאות וההצלה בכל רחבי הארץ הוכנו הכלים הכבדים והוחלט על כוננות להקפצת חניכי קורסים למקרה שאחד מהמחוזות יזדקק לסיוע. היום תתקיים הערכת מצב מיוחדת לנוכח הצפי לשלג באזורים נרחבים. אמש הזהירו אנשי הכבאות על סמך ניסיון העבר מפני שימוש בתנורי ספירלה ומעומס יתר על שקעי וארונות החשמל, והזכירו כי מתחילת החורף נרשמה עלייה במספר השריפות בדירות מגורים שנגרמו מבעיות חשמל.



בקיבוץ מרום הגולן נערכו עם מפלסות, פיזור מלח וגנרטורים למקרה של הפסקת חשמל, ומייחלים למשקעים ולשלגים. עם זאת, ציין אתמול מנכ”ל התיירות במקום שפי מור, מדובר ב”ברכה למטעי הפרי, לכרמי היין ולתיירות”.



גם במרכז הרפואי זיו בצפת הוכרז על היערכות מיוחדת. “אנו ערוכים עם העירייה לקראת האפשרות של חסימת כבישי הגישה, וניעזר בשירותי חברות המפעילות רכבי שטח בעלי יכולת מעבר בסופות ובשלגים”, ציין אמש מנהל המרכז, ד”ר סלמאן זרקא. במקביל נערכים בחדר המיון לקבלת חולים הסובלים ממכות קור והיפותרמיה.



בעיריית ירושלים קראו לתושבים להצטייד בתאורת חירום ולהישמע להנחיות שיופצו בתקשורת. במהלך היום יפעלו צוותים מיוחדים לאיתור מפגעים ברחבי העיר, בבתי הספר ובגנים ולטיפול בהם, ויבוצעו עבודות גיזום וטיפול בעצים. בשל החשש מפני שיטפונות יועמדו שירותי הכבאות וההצלה בשיתוף צוותים עירוניים בכוננות לחילוץ במקרי חירום ולשאיבת מים ממקומות מוצפים.



הצפה באשקלון, ארכיון. צילום: אדי ישראל, פלאש 90
הצפה באשקלון, ארכיון. צילום: אדי ישראל, פלאש 90



גם בעיריית תל אביב הוחלט על היערכות מיוחדת. היחידה לטיפול בדרי רחוב, שמספרם מוערך בכאלף איש, תפעל במתכונת מתוגברת. ניידת עירונית מיוחדת החלה כבר בסוף השבוע לתגבר את סיורי הרחוב היזומים לאיתור דרי רחוב החשופים למצבי סיכון וסכנה ומוצע להם לעבור לגגונים שמפעילה עמותת לשובע. במקביל יתוגברו צוותים עירוניים לטיפול במקרים של הצפות, קריסות ענפים, עצים וחפצים ופינוי צירים חסומים בגזם וחפצים. הצפי הוא לעומסי תנועה כבדים ביותר בכניסות לעיר ובתוכה, אשר יועצמו בעקבות עבודות חפירת תחנות הרכבת הקלה.



במד”א הזהירו אתמול את הציבור מפני פגיעות אפשריות בעקבות גל הקור ומזג האוויר הסוער והכריזו על “כוננות שלג” בהרי הצפון ובמקומות הגבוהים. מנכ”ל הארגון אלי בין הנחה את הכוחות הפועלים באזורים המועדים לשלג לנקוט שורת צעדי היערכות ובהם תגבור המשמרות בעובדים ובמתנדבים. עשרות אמבולנסים עם הנעה קדמית וג’יפים של מד”א הועמדו במצב "הכן". במידת הצורך יורכבו שרשראות על גלגלי האמבולנסים.