השלג הגיע לירושלים. הפתיתים הראשונים ירדו במהלך יום האתמול בהרים סביבה, ובשעות הלילה כבר נערם שלג על הקרקע של כמה משכונות העיר. הבוקר (שלישי) אמורים תושבי הבירה להתעורר לבוקר לבן, וגם במהלך היום צפוי השלג להמשיך לרדת על הגגות ובחוצות העיר. למרות זאת, הלימודים יתקיימו כסדרם, כיוון שכמויות השלג להן ציפו לא נערמו בבירה. הלימודים יתקיימו גם בשאר חלקי הארץ, פרט למועצה אזורית הגליל העליון שהודיעה כי בשל השלג שיורד ברכס הרי נפתלי, לא יתקיימו הלימודים בשלושת בתי הספר בסאסא וביראון. עוד נמסר כי ההסעות מיישובי ההר לבתי הספר בעמק כרגיל.



מחברת החשמל נמסר כי אמש נשבר שיא צריכת החשמל לחורף - 12,226 מגה ואט. השיא הקודם נרשם בדיוק לפני שנה, בינואר 2015, והוא עמד על 11,934 מגה ואט.



החזאי התורן בשירות המטאורולוגי בבית דגן, יבגני בריינין, מסר כי בשל כניסת אוויר קר למרכז הארץ, צפויות לרדת בירושלים ובהרי המרכז כמויות שלג משמעותיות היום וגם מחר. שלג ימשיך היום לרדת גם בהרי המרכז, וגם שם הוא ייערם על הקרקע. לנוכח האוויר הקר, ייתכן היום שלג גם באזור הר הנגב ומצפה רמון. בהרי הצפון לעומת זאת, ייתכן רק שלג קל, לנוכח המשקעים המעטים שירדו עד כה באזור. כך או כך, אתמול ירד שלג קל לסירוגין בחרמון, בצפון רמת הגולן ובפסגות הרי הגליל.



על פי התחזית, היום ימשיכו לרדת גשמים לפרקים באזור המרכז והנגב, ובשירות המטאורולוגי מזהירים מפני סכנת שיטפונות והצפות. גם מחר ימשיכו לרדת גשמים לפרקים באזור המרכז ובצפון הנגב ורק ביום רביעי צפויה המערכת החורפית הנוכחית, שהחלה בשבת, להיחלש ולהיעלם בהדרגה.



בעיריית ירושלים יקיימו הבוקר ישיבת הערכת מצב מיוחדת, שבסיומה יוחלט אם יתקיימו לימודים במוסדות החינוך. במקביל הוכנו מאות כלים כבדים לפינוי שלג מהכבישים וכן מאות שקי מלח, שיפוזרו במקרה הצורך כדי למנוע החלקה. גם בשירותי הכבאות וההצלה ובמד”א הוכרז על היערכות מיוחדת. במשטרת התנועה ערוכים לסגירת צירי הכניסה לירושלים, אם העיר תהיה מושלגת.



קשת בענן מעל גוש דן. צילום: משה פרידמן
קשת בענן מעל גוש דן. צילום: משה פרידמן



בתוך כך ברכבת ישראל נערכים לתגבור שירות הרכבות בקו לירושלים, לנוכח האפשרות לסגירת צירי התנועה המובילים לעיר. במסגרת ההיערכות הוצבו בתוואי המסילה מערכות להתזת מים עם חומרים למניעת קיפאון. בנוסף, הוצבו בתחנות ירושלים ובית שמש אמצעים לפיזור מלח, פטריות חימום ובקבוקי שתייה.



גם חברת החשמל הכריזה על מצב חירום ומנכ”ל החברה, עופר בלוך, הודיע על פתיחת חדר מצב מיוחד בירושלים. ביממה האחרונה חוברה תחנת משנה ניידת לעטרות, לצורך חיזוק אספקת החשמל לעיר הבירה. במקביל, הועברו גנרטורים ליישובים מבודדים באזור ירושלים ויו”ש, אשר דרכי הגישה אליהם עלולות להיחסם במקרה של מזג אוויר מושלג וסוער. בחברת החשמל גם נערכו לצריכת חשמל גבוהה במיוחד, בשל הירידה בטמפרטורות ביממה האחרונה.




הג׳יפ הוצף, החיילים חולצו


הגשם שירד אתמול באזור גוש דן יצר בשעות אחר הצהריים עומסי תנועה כבדים. באזור הדרום נרשמו הצפות בכמה מוקדים. ג’יפ צבאי שנכנס לוואדי צאלים, סמוך לבסיס צאלים, הוצף במים. החיילים ומפקדם נאלצו לטפס על גג הג’יפ, עד שטרקטור צבאי חילץ אותם.



היערכות מיוחדת הייתה אתמול בעיריית אשקלון, בניסיון למנוע הצפות בעיר כפי שאירע מאז תחילת החורף הנוכחי פעמיים, בשני שברי ענן. ברחבי העיר נפרסו כלים כבדים של העירייה וביוביות לצורך שאיבת מים.



הסופה גרמה לשיבושים בצפון הארץ, אך בכמות נמוכה ממה שציפו לה. באום אל־פחם עלה עמוד חשמל באש סמוך לבית ספר יסודי. לא היו נפגעים, אך אספקת החשמל לבתים באזור נותקה עד שעובדים של חברת החשמל תיקנו את התקלה.



היום ייפתח אתר החרמון למבקרים ולגולשים, כשמזג האוויר צפוי להיות מעונן עד מעונן חלקית. מסלולי הגלישה והרכבלים ייפתחו בהתאם לקצב פינוי השלגים. לדברי לירון מילס, מנכ”ל אתר החרמון, ביומיים האחרונים נערמו באתר 50 ס”מ של שלג, שהתווספו לשלג הקיים.



בגליל, בגולן ובאזור הכנרת נערכים להמשך מזג האוויר הסוער. לאחר תקופת היובש שהורגשה בצפון, מצפים לגשמים שימלאו ביומיים הקרובים את הנחלים ויעלו את מפלס הכנרת. במקביל, נרשם ביקוש גדול בחדרי האירוח והמלונות בגליל ובגולן. בכפר הנופש מרום גולן, הממוקם 1,000 מ' מעל פני הים, מצפים לנופשים ולמטיילים רבים שיגיעו לחזות ביופיו של הטבע במזג אוויר חורפי. שפי מור, מנהל התיירות בקיבוץ מרום גולן, אמר אתמול: “על פי התחזיות, אנו מצפים לשלג שיצבע הכל בלבן וימשוך את המטיילים להגיע צפונה”.




משקעים ברחבי הארץ (משבת בבוקר עד שני אחר הצהריים)


ירושלים – 65 מ"מ


כפר גלעדי – 41 מ"מ


באר שבע – 32 מ"מ


מצפה חורשים – 25 מ"מ


מרום גולן – 24 מ"מ


צפת – 18 מ"מ


בית דגן - 18 מ"מ


תל אביב – 17 מ"מ


חיפה – 16 מ"מ


חדרה – 15 מ"מ



נתונים: השירות המטרולוגי בבית דגן