איש העסקים מורטימר צוקרמן הודיע אתמול בניו יורק על פתיחת תוכנית המנהיגות STEM, שתתמוך במנהיגי העתיד במדעים, בטכנולוגיה, בהנדסה ובמתמטיקה בארה"ב ובישראל. התוכנית תאפשר לחוקרים אמריקאים בשלב הפוסט־דוקטורט והדוקטורט, לשתף פעולה עם חוקרים מובילים באוניברסיטה העברית, בטכניון, באוניברסיטת תל אביב ובמכון ויצמן שברחובות. 
 
במקביל תחזק התוכנית את מעמדם של מוסדות המחקר המדעי בישראל כמרכזים עולמיים של מחקר פורץ דרך, וזאת באמצעות גישה למימון בקנה מידה גדול. לאורך זמן, אמורה תוכנית המנהיגות STEM לחיזוק השותפות בין שתי המדינות, שהיחסים ביניהן כיום אינם מהטובים שידעו.
 
את התוכנית תממן קרן צוקרמן. המחזור הראשון של התוכנית יתחיל בשנה האקדמית 2016־2017. כוונת הקרן היא להבטיח כי מלגות צוקרמן והפעולות החינוכיות הנלוות של התוכנית יימשכו ללא הגבלת זמן. ב־20 השנים הבאות מתיימרת התוכנית להעניק יותר מ־100 מיליון דולר במלגות ובפעילויות חינוכיות נלוות.
 

תוכנית המלגות תיפתח בשני מסלולים ראשיים: התוכנית לחוקרים בשלב הפוסט־דוקטורט, הפתוחה לחוקרים מצטיינים מארה”ב ומציעה להם לבצע מחקר במוסדות מחקר ישראליים מובילים. המסלול השני הוא מיזם המכוון לתמיכה במנהיגים אקדמיים ישראליים על ידי חיזוק והקמה של מעבדות ופרויקטים במוסדות ישראליים.
 
"תוכנית המנהיגות STEM של צוקרמן צפויה להניח נדבך חשוב ביצירתה של קהילה המיוסדת על קשרי גומלין מדעיים ייחודיים בין מנהיגים, יזמים וממציאים אמריקאים וישראלים, תוך הדגשת חופש המחשבה, האומץ המדעי ושיתוף הפעולה – תנאים חיוניים לקידום המדע לרמות חדשות של מצוינות”, אמרה כלת פרס נובל, פרופסור עדה יונת.