לאחר שמזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה איים הערב (שלישי) כי "הישראלים חוששים שאם נתקוף את מיכלי האמוניה בחיפה, נהרוג 800 אלף תושבים של היישות הכובשת והם סבורים שהנזק שייגרם אם נפגע במיכלי הגז, כמו נזק שגורמת פצצה גרעינית", השר להגנת הסביבה וכן ארגוני הסביבה, הגיבו לדבריו.



השר להגנת הסביבה, אבי גבאי אמר כי "מיכל האמוניה הוא סיכון סביבתי וביטחוני. אנחנו פועלים להוצאת המיכל המסוכן מחיפה באמצעות הקמת מפעל לייצור אמוניה בדרום ונקבל את הצעות המתמודדים במכרז להקמת המפעל בסוף מרץ". השר גבאי טוען: כי "כעת, הנושא המרכזי שמעכב את הקמת המפעל הוא מחירי הגז הגבוהים, והמפעל זקוק לגז על מנת לייצר אמוניה, אחרת לא יוכל לעבוד. פנינו לשר האנרגיה, יובל שטייניץ בבקשה להגדיר מחירים לגז באופן ספציפי עבור מפעל האמוניה, כדי שתהיה כדאיות בהקמתו ואנחנו ממתינים לפתרון בעניין".



"פצצה המאיימת על התושבים"

מעמותת "אזרחים למען הסביבה" בחיפה נמסר ל"מעריב אונליין" כי "אנחנו יודעים שזה המצב עוד לפני שנת 2006 - גם אז כיוון נסראללה ראשי טילים למיכל במלחמת לבנון השנייה. למרבה הצער, למרות כל הוועדות שהוקמו ודנו ופורסמו מסקנות והמלצות ולמרות כל הצהרות שרי הגנת הסביבה - הפצצה הזאת עודנה כאן ומאיימת על חייהם של עשרות אלפי תושבים".

עו"ד אליס גולדמן, יו"ר ועדת הסביבה בתנועת אומ"ץ אמרה כי "בזמן שמאות ואלפי תושבי מפרץ חיפה חולים ומתים ממחלות קשות עקב הזיהום התעשייתי, ממשלת ישראל וראשי הערים באזור ממשיכים להתנהל בחוסר אחריות ותוך תחמקות מאחריות ומפקירים את מאות אלפי התושבים לאיום הביטחוני בדמות אלפי טילים המכוונים ברגע זה אל מוקדי החומרים המסוכנים ובהם מיכל האמוניה, שלמרות החלטת ממשלה, העתקתו לדרום נדחית שוב ושוב. זאת ללא סיבה מוצדקת, תוך העדפת טובת טייקוני התעשייה על פני חייהם וביטחונם של התושבים".



"אין חדש תחת השמש", נמסר מארגון "מגמה ירוקה". "רק לכשמדובר בסכנה ביטחונית הנושאים האלו עולים שוב לכותרות. האיום של נסראללה הוא ממשי וישים בסכנה חייהם של מיליון תושבים. פגיעה במיכלי האמוניה היא סכנה אנושית כפולה ומכופלת מכל טיל. החומרים הרעילים והבוערים יכולים לגרום לנזק בל יתואר. אסור לנו לקחת סיכון, יש לפנות את מיכלי האמוניה, להפסיק כל תוכנית להרחבת מתחם בתי הזיקוק או להקמת נמל דלקים נוסף. אל לנו לשכוח כי לא רק נסראללה מאיים עלינו לכלותינו אלא גם נתוני התחלואה וזיהום האוויר הקושרים קשר ישיר בין התעשייה המזהמת לסרטן. אולי עכשיו כשהאיום הוא ביטחוני, נתניהו ייקח לתשומת ליבו את מה שאנו מתריעים עליו שנים".



"עלול לגרום את האזור כולו למלחמה"


מעמותת "צלול" נמסר: "נסראללה אמר את מה שצלול מתריעה מפניו כבר שנים. מומחים אומרים כי אם רק 2,000 טון מהאמוניה במיכל ידלפו, ייהרגו עשרות אלפי אנשים ורבים נוספים יפגעו. מיכל האמוניה פג תוקף ואינו ממוגן מפגיעות טילים. אם המיכל בחיפה, שמכיל 12,000 טון, ייפגע, קרוב לוודאי שישראל תגיב באופן חסר תקדים שעלול לגרור את האזור כולו למלחמה חמורה. ועם זאת, עד היום לא נבחרה חברה שתקים מפעל אמוניה שיאפשר את סגירת המיכל המסוכן".



בצלול מאשימים: "המשרד להגנת הסביבה בזבז שנים יקרות בניסיונות עקרים לקדם מכרז, המדינה ויתרה על הבטחת מחיר גז לתעשיות חיוניות כחלק ממתווה הגז ומחירי הגז הגבוהים כיום מונעים מחברות מלהתמודד על הקמת המפעל.


עמותת צלול שבה וקוראת לממשלת ישראל לגלות אחריות. עליה לכפות על חברות האנרגיה להוריד את מחירי הגז למפעל האמוניה או להאיץ קידום פתרון אחר שיאפשר סגירה מהירה של הסיכון הגדול".



מגרינפיס ישראל התייחסו לאיום נסראללה ומסרו: "ריכוז המפעלים המזהמים במפרץ הופך את תסריט האימים לאפשרי. מזה שנים שרובץ על התושבים נטל סיכון כפול ומכופל מזיהום האוויר ההורג ומאיומי הטילים מצפון. וזאת, מבלי להזכיר את סכנת הדליפות והתאונות שבשגרה – כפי שקרה וקורה שוב ושוב מעל ומתחת לפני השטח. השקט התעשייתי נוח למזהמים וברמה המיידית על השרים לעצור מכול וכול את תכניות ההרחבה לבתי הזיקוק ולמפעלים הפטרוכימיים במפרץ, ובד בבד להקטין את נטל הסיכונים הרובץ על מאות אלפי תושבים".