רפואה לא מוסרית: 27% מהציבור בישראל יפעילו פרוטקציה כדי לקבל שירותי בריאות מועדפים להם או לבני משפחותיהם ו־42% מהציבור מאמינים כי רוב האנשים בישראל ישלמו באופן חשאי לרופאים תשלום לא פורמלי ("רפואה שחורה") כדי לשפר את מצבם הבריאותי. כך עולה ממחקר שנערך במרכז לניהול ומדיניות ציבורית באוניברסיטת חיפה בשיתוף המחלקה למינהל ומדיניות ציבורית באוניברסיטת בן־גוריון.



“רוב הציבור מתנגד לשימוש ב’תשלומים מיוחדים’ לרופאים, אך למרות זאת אוכלוסיות רבות מעידות שבעת הצורך ישלמו כדי לשפר את מצבם או את מצב בני משפחתם”, אמר ד”ר ניסים כהן מאוניברסיטת חיפה, אחד מעורכי המחקר שממצאיו יוצגו בכנס מדינת הרווחה בחברה רב־תרבותית שיתקיים ביום חמישי הקרוב באוניברסיטת חיפה.



מטרת המחקר שנטלו בו חלק 625 נשאלים המייצגים את כלל האוכלוסייה בישראל היא להתחקות אחר איכות ביצועי קופות החולים ולבחון תפיסות של הציבור כלפי מערכת הבריאות הציבורית בכלל. המחקר נערך ע”י פרופ’ ערן ויגודה־גדות וד”ר ניסים כהן מהמרכז לניהול ומדיניות ציבורית, בית הספר למדעי המדינה באוניברסיטת חיפה ופרופ’ שלמה מזרחי מהמחלקה למינהל ומדיניות ציבורית באוניברסיטת בן־גוריון.



הממצא המרכזי שעולה מהנתונים הוא שמרבית הציבור רואה בדברים כמו שימוש בקשרים אישיים (פרוטקציה) או "רפואה שחורה" כדברים שקיימים במערכת, וגם אם הוא לא בהכרח מסכים איתם, הוא לא ממש מתנגד להם.



כך אפשר לראות כי רק 52% מהציבור לא מסכימים עם כך שזו זכותו של אדם לשלם תשלום מיוחד לרופא כדי לקבל טיפול מועדף במערכת הבריאות הציבורית. 29% מסכימים שזו זכותו ו־19% היו ניטרלים לכך. באופן דומה, רק 31% לא מסכימים לכך שרוב האנשים בישראל ישלמו באופן חשאי לרופא כדי לשפר את מצב בריאותם או בריאות משפחתם. לעומת זאת, 44% כן מאמינים שרוב הציבור נוהג כך וכ־25% ניטרלים.



תמונה דומה עולה במה שקשור לשימוש בקשרים אישיים: 49% - פחות ממחצית הציבור – לא ישתמשו במקרה הצורך בקשרים אישיים כדי לספק להם או לבני משפחתם שירותי בריאות מועדפים. 27% מודים כי ישתמשו בקשרים כאלה ועוד 24% ניטרלים.



מהממצאים עולה עוד כי 29% ממבוטחי קופות החולים סבורים כי אדם הזקוק לטיפול רפואי ואינו מרוצה ממה שמערכת הבריאות מספקת, זכותו לשלם לרופא כדי לקבל טיפול מועדף.



לדברי החוקרים, מחקרים וסקרים קודמים הראו שבמקרים רבים תושבי הפריפריה מקופחים בכל הקשור לנגישות לשירותי בריאות. אולם למרות זאת, לא נמצאו הבדלים בינם לבין תושבי המרכז בתפיסות כלפי מערכת הבריאות.