גל החום הנדיר לחודש פברואר, הבריח המונים לחופי הרחצה בתל אביב. לצד התיירים שנמלטו מהקור האירופאי העז בתקופה זו של השנה, גם הישראלים נהנו והחופים התל אביבים היו מלאים השבוע ברבבות מתרחצים. "עשרות שנים אני בחופים בתל אביב ועוד לא ראיתי הסתערות כזו של מתרחצים. החופים היו מלאים וגדושים", סיפר מנחם (קיגן) כהן, מציל ותיק בחופי הרחצה בתל אביב. כהן סיפר שהנהירה של המתרחצים שנמלטו מגל החום הכבד, החלה ביום שבת והגיעה לשיאה, ככל שהטמפרטורות עלו. הוא סיפר כי "אנשים נהנים מהשמש. חזאים אולי קוראים לה שמש חורפית, אבל עבורי זו שמש קייצית. אני מרגיש כמו בשיא עונת הקיץ".

המבקרים הרבים בחופי הרחצה יצרו תמהיל אנושי רב גוני: "מגיעים לכאן אנשים מכל השכבות והגילאים. מבוגרים מגיעים כבר משעת בוקר מוקדמת, אמהות מגיעות אחריהם עם עגלות תינוק, תיכוניסטים מגיעים בעיקר לחופי הצוק ומציצים וסטודנטים נוהרים גם לחופים נוספים. כולם רוצים לתפוס ביחד שמש ושיזוף ואולי גם להתרענן במים הצוננים", סיפר עוד כהן, "ישנם לצידם אלפי תיירים, שנמלטו מהקור האירופאי. שומעים כאן הרבה רוסית, איטלקית, אנגלית וצרפתית. הם ברחו מהקור ושוהים בחופים מהבוקר עד השקיעה אחר הצהריים". גם מקרב הציבור הדתי הגיעו רבים לחוף נפרד, המיועד לאוכלוסייה הדתית. "ביום שלישי, שהוא יום המיועד לרחצת נשים בחוף הנפרד, הגיעו יותר מ-2,000 תלמידות אולפנא", סיפר כהן. 

גל החום הכבד אירע בעיצומן של עבודות שדרוג הטיילת הסמוכה לחופי טרומפלדור ובוגרשוב וכאשר מרבית תחנות ההצלה סגורות, מכיוון שעונת הרחצה טרם החלה רשמית. "אזור החוף בטרומפלדור סגור בשל העבודות, אבל יש מספיק מקום לכולם בחופים האחרים. עבודות השדרוג בטיילת פרישמן מאפשרים נגישות ישר לחול הים", ציין כהן והבהיר שבימים אלו פתוחות שש מתוך 14 תחנות ההצלה: בחופי צוק צפון, נפרד (דתיים), גורדון, בוגרשוב, ירושלים וצ'ארלס קלור. התחנות פתוחות עד השעה 14.30 ומתרחצים רבים נראים בחופים המלאים גם לקראת השקיעה הקסומה.

"החלטנו להבריז ולבוא לים". חוף בתל אביב. צילום: אבשלום ששוני

"הים מושלם"

למרות החום הכבד בחוץ, המים בים עדיין צוננים. בעוד שהטמפרטורה ביום רביעי עמדה על כ-28 מעלות, במים היו להערכת כהן כ-18 מעלות בלבד. "בשיא הקיץ הטמפרטורות במים עולות ב-10 מעלות. רבים מהמתרחצים רק רצו להרגיש את המים הצוננים וחזרו להשתזף. אבל כמו בקיץ, הים השבוע הוא כמו 'פלטה' ומאוד נוח". גם המדוזות האופייניות לחודש יולי וזן חדש שלהן אף נראה לפני כחודשיים בים התל אביבי – נעלמו.

 בין המתרחצים היו צעירים רבים, שהגיעו בחבורות, מרחו קרם שיזוף וניצלו את השמש היוקדת כדי להשתזף. רובם היו סטודנטים שמצאו רוגע והפוגה בתקופת הבחינות הלחוצה ותלמידי תיכון, שהגיעו הישר מספסל הלימודים. "החלטנו 'להבריז' מבית הספר ולהגיע בצהריים לים. באנו להשתזף", סיפרה בהומור שיר, תלמידה בתיכון בליך ברמת גן, שהגיעה בצהריים ביחד עם ארבע מחברותיה.

"הים מושלם. באנו בגלל החום", סיפרה בובי מקרית אונו, סטודנטית במכללת שנקר ברמת גן, שהגיע עם כמה חבר'ה, בהם תיירת משווייץ. "אמנם המים קרים, אבל כייף בחול הים. התיירת שאיתנו לא מאמינה איך מהקור של שווייץ היא בכזה חום. זו חוויה גדולה עבורה".

גם מתרחצים ותיקים לא החמיצו את החוויה הקיצית, אבל הם הגיעו בשעות מוקדמות יותר. "הגעתי לקראת שמונה בבוקר, עוד לא היה מאוד חם. הים היה כמו מראה, זו הייתה חוויה", סיפרה רינה, תושבת ותיקה בתל אביב.



ההערכות הן שהנהירה לים התל אביבי תימשך עד יום שישי. אז, לקראת הצהריים הטמפרטורות יחלו לרדת ובשבת כבר נחזור לטמפרטורות של החורף.



"התחזית להתקררות בסוף השבוע גרמה להרבה אנשים שהיססו לעזוב הכל ולהגיע לים. כזה גל חום בפברואר מאוד נדיר וקורה פעם בהרבה שנים", סיכם כהן, שלמד לתת הנחיות למתרחצים הנכנסים לים לא רק בעברית, אלא גם ברוסית, צרפתית ורוסית. לדבריו, "תל אביב הזכירה השבוע את פאלמה דה מיורקה".