שר הבריאות יעקב ליצמן הודיע היום (רביעי) כי תותר לראשונה מתן תרופות ללא מרשם רופא במצבים דחופים. ליצמן אמר את הדברים בוועדת הבריאות של הכנסת. הוא הודיע כי לפי תכניתו, במצבים דחופים יוכלו רוקחים לברר את מצבם הרפואי של הלקוחות ולתת להם את התכשיר הרפואי הנדרש. הרוקח יתעד בצורה מיוחדת את הרכישה, והלקוח יצטרך להעביר תוך 72 שעות מרשם "בדיעבד" של הרופא. 

ההסתדרות הרפואית הודיעה כי היא מתנגדת לצעד, אך ליצמן הדף את ההתנגדויות: "אנחנו נעשה את זה, ואם זה לא מוצא חן בעיני ההסתדרות הרפואית - היא יכולה לחפש לעצמה משרד אחר". גם יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף, הודיע כי הוא תומך בסעיף המהפכני: "אנחנו צריכים לדאוג לטובת החולה ולאפשר לו טיפול תרופתי זמין במצבי חירום. זה לא פוגע ברופאים בשום צורה. יש לאפשר גם לבאי כוחם של חולים הרתוקים למיטה לקבל בעבורם תרופות במצבי חירום". 

 

"אני מפחד מאסון. אתם מבינים איזה תביעות יוגשו?" 


 

ח"כ שולי מועלם התווספה למצדדים בהצעה ואמרה "ההתנגדות לעניין הזה היא לא עניינית. אני לא רואה בעיני רוחי גדודי חולים מסתערים על בתי המרקחת בדרישה לקומדין ללא מרשם. אנחנו סומכים ידינו על הרוקחים המקצועיים ". 
פרופ' אליעזר רחמילביץ' מההסתדרות הרפואית הסביר את התנגדותם: "אני מפחד מאסון. ברוב המקרים הרוקח בכלל לא מכיר את הבנאדם. זה יכול להיות מסוכן. חייב להיות רופא שמעורב בעניין הזה. אתם מבינים איזה תביעות יוגשו? כבר קרו מקרים כאלה בעבר. לא יכול להיות שחולה מגיע באמצע הלילה ויקבל תרופה לדילול דם ומדמם במוח". בתגובה אמר ד"ר רון תומר, מנהל הוועדה המקצועית של ארגון הרוקחות בישראל: "הרוקח הוא לא פקיד. הוא איש מקצוע". ראש אגף רוקחות במשרד הבריאות, ד"ר איל שורצברג, הוסיף והגן על ההצעה באומרו "זה קיים בכל העולם, ויש כאן מספיק הגנות על המטופל".  
ההצעה צפויה לבוא כסעיף בהצעת חוק בנושא פשיעה פרמצבטית (זיוף, גניבה או שימוש במוצר פגום של אמצעים רפואיים), שתמשיך להיות נידונה בשבועות הקרובים.