גורמים ביטחוניים מעריכים כי גל הטרור עומד בפני הסלמה, זאת אם לא יקודם פתרון מדיני המשולב בפעולות צבאיות. במערכת הביטחון ישנה אי-וודאות לגבי סוג הפעולות שגל הטרור יתאפיין בהן אם אכן ידרדר.

עם זאת, גורמים ביטחוניים מעלים שלושה תרחישים מרכזיים אפשריים שעשויים לרקום עור וגידים: האחד הוא סחיפה משמעותית של הציבור הפלסטיני אחר הסוג הנוכחי של "מחאה עממית". במקרה כזה יותר ויותר שכבות אוכלוסייה יצאו לרחובות להפרות סדר, בצורה שתקשה על ההכלה בה הן מתקבלות כרגע, וההורים והאחים הבוגרים של הצעירים יצטרפו לגל הסכינאות והפיגועים.
תרחיש שני עוסק בהסלמה בה "חמושי התנזים" של הפתח יצטרפו לאלימות, מה שיביא לפיגועים חמושים קטלניים יותר, תוך אבדות גדולות יותר, וגם שיבוש משמעותי של התנועה על הצירים באזור יהודה ושומרון. התרחיש הזה נחשב במערכת הביטחון ל"תרחיש הבלהות". 

בתרחיש השלישי, שנחשב גם הוא במערכת הביטחון לקריטי, נפגע בצורה משמעותית התיאום הביטחוני בין צה"ל לבין הרשות הפלסטינית. במערכת הביטחון אמרו לא פעם כי המנגנון הזה הוא אומנם אינטרס של הפלסטינים יותר מאשר של ישראל, אולם מאז החל גל הטרור מנגנוני הביטחון רשמו לא מעט סיכולי פיגועים וסיכולי הפרות סדר משמעותיות ואלימות. 

הלוויה במחנה הפליטים קלנדיה. צילום: פלאש 90


בהערכת מצב שהתקיימה לאחרונה עלה העניין שכפי שלמערכת הביטחון לא הייתה יכולה לנבא שגל הטרור יתבטא כיום בסכינאות מרובה של נערים, כך קשה מאוד לצפות כרגע לאילו מאפיינים מדויקים ידרדר המצב בעתיד אם תתרחש הסלמה.  
התדרדרות שכזו יכולה להתרחש משלוש סיבות עיקריות, להערכת מערכת הביטחון: הייאוש המתגבר ברחובות, התסכול בהנהגה ואופציה של התבטאות דרמטית של ראש הרשות אבו מאזן בנושא מעמדו והמשך בדרכו.