דוח משותף של ארגון בצלם והמוקד להגנת הפרט חושף כהגדרתו “משטר חקירות בלתי אנושי” של שירות הביטחון הכללי (שב”כ) בכלא שקמה ליד אשקלון. הדוח מסתמך על עדויות של עצירים ביטחוניים פלסטינים שנחקרו במקום והוא מתאר תמונת מצב קודרת להלך החקירות כגון פעולות למניעת שינה, כבילות ממושכות, אלימות מילולית ולעתים פיזית, חשיפה לקור ולחום, מזון מועט ובאיכות ירודה, כליאה בצינוק קטן ומצחין, לרוב בבידוד, בתנאי היגיינה ירודים למשך ימים ארוכים. 



מארגון בצלם נמסר כי הדוח מתאר בפרוטרוט את תנאי המעצר והחקירה במתקן, על סמך תצהירים ועדויות של 116 עצירים ביטחוניים פלסטינים ששהו בו בשנים 2013־2014. “לכל התנאים הללו או לחלקם נחשף כמעט כל אחד מהנחקרים”, נכתב, “כשליש מהנחקרים הגיעו למתקן לאחר שהוכו או שעברו התעללות בידי חיילים או שוטרים בעת מעצרם, ולפחות 14 מהם נחקרו בעינויים בידי הרשות הפלסטינית זמן קצר לפני מעצרם בידי ישראל”.
 
לטענת כותבי הדוח, תנאי המעצר הירודים בכלא שקמה הם חלק בלתי נפרד מהחקירה עצמה. “מטרתם להחליש את גופו ואת נפשו של העציר, במקביל לחקירה הפרונטאלית בחדר החקירות. שילוב זה של תנאי מעצר וחקירה – המהווה התעללות, יחס בלתי אנושי ומשפיל, ובחלק מהמקרים אף מגיע לכדי עינויים – הופעל באופן שיטתי כלפי נחקרים פלסטינים בשקמה. כל זאת תוך הפרה בוטה של המשפט הבינלאומי, של פסיקת בג”ץ ושל אמות מידה מוסריות בסיסיות”.

בארגון בצלם ובמוקד להגנת הפרט מסרו בתגובה: “אין לנו אלא לחזור ולדרוש את מה שהיה צריך להיות מובן מאליו: על ישראל לחדול לאלתר מהשימוש ביחס אכזרי, בלתי אנושי ומשפיל בהתעללות ובעינויים כלפי נחקרים. נוסף על כך, על ישראל להקפיד על האיסור נגד עינויים והתעללות גם במסגרת שיתוף הפעולה הביטחוני שהיא מקיימת עם הרשות הפלסטינית”.
 
משירות הביטחון הכללי נמסר בתגובה: “בבית המשפט העליון תלויה ועומדת עתירה העוסקת בטענות המופיעות בטיוטת דוח בצלם (בג”ץ 6392/15). מאחר שבמסגרת העתירה הגישה המדינה תגובה מפורטת הדוחה את הטענות, אין בכוונת שב”כ להתייחס לטענות המוצגות בטיוטת הדוח באופן מגמתי ומעוות. חקירות השב”כ מתבצעות בהתאם לחוק ובמטרה לסכל ולמנוע פעילות שנועדה לפגוע בביטחון המדינה. פעילות השירות נתונה לפיקוח ולביקורת שוטפים של גורמים פנימיים וחיצוניים, לרבות מבקר המדינה, פרקליטות המדינה, היועץ המשפטי לממשלה, כנסת ישראל ובתי המשפט”.