חבר הכנסת רוברט אילטוב, יו"ר סיעת ישראל ביתנו, פנה היום (רביעי) לשר להגנת הסביבה אבי גבאי בבקשה נדירה בנוף הפוליטי: להחזיר בדחיפות קוף מחמד לביתו. 

הסיפור החל באוקראינה לפני יותר מ-25 שנים. גברת נטליה פייגין קיבלה לכבוד יום הולדתה ה-13 קוף מסוג טלפוין גבוני. המשפחה קראה לקוף יאשה, והוא הפך לחלק משמעותי מהמשפחה. בשנת 2000 החליטה משפחת פייגין לעלות ארצה.
מכיוון שנטליה גידלה את יאשה כבר 11 שנים, הסכימו הרשויות במדינה כי גם יאשה "יעשה עלייה", כל עוד הקוף יחזיק בכל המסמכים הדרושים ויהיה מחוסן. לפי המכתב, המשפחה עמדה בכל הדרישות הרלוונטיות, ויאשה התקבל כחוק בישראל. 

הדברים החלו להסתבך ב-2002, אז רשות הטבע והגנים נקטה בצעדים נגד המשפחה והוציאה את יאשה מהחזקתם. לאחר בדיקת החוק בעניין, הוחלט להחזיר את הקוף למשפחה, כשניתן לה היתר מסודר ורשמי לכך.

ח"כ אילטוב. "זו החלטה מקוממת ואבסורדית". צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
13 שנים לאחר מכן, בדצמבר האחרון, התקבלה תלונה אנונימית על הקוף. רשות הטבע והגנים בדקה את העניין וטענה כי ההיתר שניתן ליאשה היה זמני – ותוקפו פג. רשות הטבע והגנים הגיעה ולקחה את יאשה מהחזקת משפחתו. הפעם היא דרשה להחזיר את יאשה ל'סביבתו הטבעית', דהיינו לטבע. 
"ראוי לציין כי יאשה חי במחיצת המשפחה מגיל חצי שנה ועד 26", כתב הח"כ אילטוב. "על כן סביבתו הטבעית היא סביבה אנושית, במחצית משפחת פייגין".
 
על פי חוות דעת וטרינרית שצירף אילטוב, "עיקרתו של יאשה מסביבתו הטבעית בגילו המבוגר לסביבה חדשה תגרום למוות מוקדם כתוצאה מחוסר יכולתו להסתגל לסביבה החדשה בגילו המופלג. על כן, המלצתו של הוטרינר הינה חד משמעית ואינה משתמעת לשתי פנים:'לטובת הקוף, יש להחזירו הביתה בהקדם האפשרי'".
רשות הטבע והגנים טוענת כי ההתנגדות לכך שקופים יחיו במחיצת בני אדם היא עקרונית. "אמנם אין חולק על כך שקופים אמורים לחיות בטבע, אך יש להתחשב בנסיבות המיוחדות", כתב ח"כ אילטוב בתגובה לטענות. "חוות הדעת שאומר שהדבר יוביל למותו מובילה למסקנה שההחלטה פה אבסורדית ומקוממת". 

השר להגנת הסביבה, אבי גבאי. הקוף החורם ללא הודעה מוקדמת מבית המשפחה. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
הפרשה ממשיכה להיות קשה עם תיאור אופן לקיחת הקוף יאשה והשפעות עזיבתו. לפי המשפחה, לקיחת הקוף על ידי רשות הטבע והגנים נעשתה בצורה "ברוטאלית וחסרת התחשבות". אנשי הרשות נכנסו אל בית משפחת פייגין ללא הודעה מוקדמת והחרימו את הקוף בטענה שהחוק הקיים אינו מאפשר את השארת הקוף בביתם.
בעקבות הפרשה, משפחת פייגין כואבת מאוד ומסבירה כי היא מרגישה שנלקח ממנה בן משפחה. מר לאוניד פייגין שגידל את יאשה במשך כל השנים אף פונה לבית החולים עם כאבים בחזה, "ככל הנראה מעוגמת הנפש בהחרמת יאשה". 
 
ח"כ איטלטוב סיכם וכתב לשר גברי: "אבקשך לסייע למשפחת פייגין למצוא פתרון מיטבי אשר יביא לפשרה מספקת גם מבחינתה של משפחת פייגין וגם מבחינת החוק הקיים במדינת ישראל".