בתום מבצע חשאי, הקבוצה האחרונה של עולי תימן, בהם 17 בני אדם, נחתה הלילה (ראשון) בישראל. קבוצת העולים שהגיעה חולצה ממלחמת האזרחים במדינה. עליית הקבוצה התאפשרה בתום הפעילות החשאית של הסוכנות היהודית תחת השם "מקצה תימן", שנמשכה כשנה. בכך, הגיע לסיומו גל העלייה האחרון מתימן שבמסגרתו הועלו בשנים האחרונות יותר מ-200 יהודים במספר מבצעי עליה שנערכו בסיוע הסוכנות היהודית, לאחר שגברו ההתנכלויות ליהודים על רקע אנטישמי.



17 העולים הגיעו לישראל מראידה וצנעא. בראש קבוצת העולים עומד הרב סלימן דהרי שעשה את המסע יחד עם הוריו ואשתו, ובמהלך הלילה הוא פגש את ילדיו במרכז הקליטה. סלימן, הרב השוחט של הקהילה, הביא עמו מתימן ספר תורה עתיק בן כ-500 שנה, איתו חלם להגיע לישראל. בין העולים הגיעה גם משפחה בת חמש נפשות, בהם בנו של אהרון זינדאני ז"ל שנרצח בתימן בהתקפה על רקע אנטישמי בשנת 2012. לאחר הרצח העלתה הסוכנות היהודית את אשתו וילדיו לישראל והביאה את גופתו לקבורה בארץ. בסך הכל הגיעו לאחרונה 19 עולים, 17 מהם עלו כאמור הלילה



מחלקת המדינה של ארצות הברית וגורמים אמריקניים רשמיים לקחו גם הם חלק במבצע, ושליחי הסוכנות שליוו לאחרונה את היהודים, קיבלו את פניהם בנמל התעופה בן גוריון. בתימן נותרו כ-50 יהודים שמסרבים לעלות כרגע לישראל ורוצים להישאר בעירם.



ספר התורה העתיק שהביא עמו הרב. צילום: הסוכנות היהודית



"רגע היסטורי"

סגן השר לשיתוף פעולה אזורי איוב קרא (הליכוד), אשר לקח חלק במבצע מיוחד זה, אמר הבוקר: "אני שמח שהגשמתי מטרה חשובה מאוד לאחי היהודים בני תימן בעלייתם לישראל, אין מטרה נעלה יותר מלהציל נפש בישראל, הצלחנו להעלות משפחות יהודיות שהיו בסכנת חיים והתבוללות. אני מודה לראש הממשלה ולראש הסוכנות היהודית שתמכו ברצון שלי להעלות בכל מחיר את יהודי תימן".

יו"ר הסוכנות היהודית, נתן שרנסקי, אמר כי "זהו רגע משמעותי ביותר בהיסטוריה של מדינת ישראל ושל העלייה ארצה. מאז מבצע מרבד הקסמים ועד היום סייעה הסוכנות היהודית להבאת יהדות תימן הביתה לישראל. השבוע הבאנו משימה זאת לסיומה. פרק זה בהיסטוריה של אחת הקהילות העתיקות בעם היהודי בא אל סיומו, אך תרומתה הייחודית של יהדות תימן בת ה- 2000 שנה תמשיך כאן במדינת ישראל".

מאחרוני יהודי תימן, לאחר שנחתו בישראל. צילום: הסוכנות היהודית
 

מאז 1948: יותר מ-50 אלף יהודים עלו מתימן


מאז קום המדינה עלו ארצה יותר מ-51,000 יהודים, רובם המכריע במבצע מרבד הקסמים שנערך בשנים 1949- 1950. ההתנכלויות לקהילה היהודית וההתקפות נגד יהודים גברו בצורה משמעותית מאז שנת 2008, אז נרצח המורה היהודי משה יעיש נהרי ז"ל, בן 35 ואב לתשעה ילדים. בשנת 2012 נרצח אהרון זינדאני ז"ל וצעירה יהודייה נחטפה ואולצה בכוח להתאסלם. כאשר תימן נקלעה למלחמת אזרחים והמצב ההומניטרי במדינה התדרדר, הקהילה היהודית מצאה עצמה תחת לחץ ובסכנה מתמדת. על רקע המצב הביטחוני נרתמה הסוכנות היהודית לסייע ליהודי תימן ובשנים האחרונות סייעה לחילוצם של כ-200 יהודים והבאתם למקום מבטחים בישראל.

כ-50 יהודים בחרו להישאר ולחיות בתימן, מהם כ- 40 בצנעא, שם הם מתגוררים במתחם סגור סמוך לשגרירות ארצות הברית ונהנים מהגנה של שלטונות תימן. הם יישארו בתימן ללא תשתית יהודית קהילתית או ארגונית.