שר האוצר, משה כחלון, אמר היום (שני) בישיבת סיעת "כולנו" כי הוא מתנגד בתוקף להתקפות האחרונות על בג"ץ לאחר ההחלטה לבטל את מתווה הגז. לדבריו, "לא אאפשר כל פגיעה במעמד בית המשפט העליון. אני מתנגד בתוקף לכל מתקפה על בג"ץ. מפלגת כולנו מחויבת לשמירה על מעמדו של בית המשפט העליון ואף עיגנה את ההתחייבות בזו בהסכמים הקואליציוניים. כל מי שינסה לפגוע במעמדו של בית המשפט ייתקל בחומה בצורה של מפלגת כולנו".

כזכור, שופטי בג"צ החליטו אתמול על ביטול מתווה הגז והעניקו לממשלה ארכה בת שנה להעביר בחקיקה בכנסת את "פסקת היציבות" הבעייתית. ברוב של ארבעה שופטים מול אחד, הם קבעו כי החלטת הממשלה לא חוקתית וכי סעיף היציבות הרגולטורית אינו יכול לחייב ממשלות עתידיות והוא עומד בסתירה לדמוקרטיה. המתווה נשען על סעיף היציבות ובלעדיו החברות איימו כבר בעבר כי הן לא יהיו מחויבות אליו. בג"ץ קבע שאם הממשלה רוצה להבטיח לחברות הגז הטבעי יציבות רגולטורית - עליה לחוקק בחקיקה ראשית בכנסת את הסעיף ובנוסף הורה לבטל את המתווה בתוך שנה.



דיון על מתווה הגז. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
דיון על מתווה הגז. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



ביטחון אנרגטי


הרכב מורחב של חמישה שופטי בג"ץ מסרו את החלטתם בעתירות נגד מתווה הגז הטבעי, שחתמה הממשלה עם חברות קידוחי הגז דלק ונובל אנרג'י. חודשיים חלפו מאז הדיון הראשון בעתירות, שבו התעקש ראש הממשלה נתניהו בעצמו, המחזיק גם בתיק שר הכלכלה, להופיע בפני בג"ץ ולהגן על המתווה, בעיקר מנימוקים ביטחוניים ומדיניים.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הופיע אתמול בדיון בבג”ץ בניסיון להגן על המתווה. נתניהו ניסה להסביר את הסעיף הביטחוני שבהפעלת סעיף 52 העוקף את הממונה להגבלים עסקיים. "אנחנו ברגע מכונן", אמר, "העברנו מתווה וחברות ענק באות. זו נקודת שיווי משקל. הצלחנו לצאת מבירא עמיקתא ואם נחזור אחורה ניפול לתוך התהום. המשקיעים לא יחכו לנו, הם ילכו למקומות אחרים, לאויבים שלנו. אנחנו נסמכים על אסדת גז אחת שמאוימת כל הזמן ביטחונית וכבר הותקפה בצוק איתן. מצב זה של אסדה אחת מעמיד את ישראל בסכנה לביטחון האנרגטי שלה", כך אמר ראש הממשלה.