גל פרסומים המזמינים לשיחות ארוטיות שוטף את רשתות הטלפונים הסלולריים. גבי גזית השמיע ברדיו ללא הפסקה 103FM קטע משיחה ארוטית שאליה הוזמן דרך הטלפון, ושוחח עם עורך הדין עוז חיים, מומחה לקניין רוחני ואינטרנט.
 


"בוודאי שהדבר לא תקין, בהרבה מובנים ומהרבה בחינות", אמר לגזית עורך הדין. לדבריו, "מדובר כאן בתוכן פוגעני וטורדני שאף אחד לא רוצה לקבל, ודאי לא אם מי שמחזיק את הטלפון הוא גם קטין. מעבר לכך, מדובר פה בעבירה על החוק. ב-2008 עשה החוק סדר בכל מה שקשור בשיחות מוקלטות, שליחת הודעות, פקסים וטלפונים כאלה, כי היתה אז חגיגה גדולה ובלגן שלם, כששיחות מהסוג הזה היו חלק ממה שקרה. החוק קבע שזה אסור בתכלית האיסור. יש כל מיני גופים שאוספים ומלקטים מספרי טלפון ויש להם מאגרי לקוחות, שסביר להניח שגם אנחנו נמצאים שם. הם עושים בהם שימוש, וזה חלק מהשימוש".
 

גזית שאל האם מותר לאותם גופים לשלוח חומרי פרסום עד שיבקש שיחדלו, ועורך הדין השיב: "בוודאי שלא, זה היה המצב עד 2008. התיקון לחוק התקשורת, שמכונה גם 'חוק הספאם', קבע שכל מסר שמופץ באופן מסחרי ומטרתו לעודד הוצאת כספים בדרך זו אחרת, הוא פרסומת. ומי שרוצה לשלוח פרסומת צריך לבקש ולקבל לכך הסכמה מראש ובכתב, או בהקלטה. ובכל פעם שנשלחת כזו פרסומת חייב השולח להזדהות, וגם להסביר כיצד ניתן לצאת מרשימת התפוצה".
 
גזית שאל מה ניתן לעשות למי ששלח את ההקלטה, האם ניתן להגיש נגדו תלונה במשטרה. עו"ד חיים ענה: "החוק קובע שבמקרים מסוימים זו יכולה להיות גם עבירה פלילית, אבל אני לא חושב שזה מה שיעזור כדי לצאת מרשימת התפוצה. ברשת, בקבוצות בפייסבוק, יש אנשים מאוד נמרצים באיתור ספאמרים, ואפשר להיעזר בהם כדי לאתר את השולח. במידה שהצלחת לאתר אותו, ניתן להגיש תביעה ובתי המשפט פוסקים סכומים גבוהים למפרי החוק".
 
השתתף בהכנת הכתבה: אסף נבו