האוצרות הטבעיים של המדינה ייפגעו? שורה של ארגוני תושבים ברחבי הארץ, ביחד עם ארגוני סביבה הפגינו הבוקר (שלישי) בירושלים וקראו לשר האוצר, משה כחלון לבטל את פרוייקט תמ"א עליו עומדת המועצה הארצית לתכנון ובנייה לדון בפרק החופים. על פי החברה להגנת הטבע ו"אדם טבע ודין", מנהל התכנון מציע, יחד עם ביטול תמ"א 13, לבטל לחלוטין את ההגנה על למעלה משליש מהשטחים החופיים שתמ"א 13 מגינה עליהם כיום. על פי שני הארגונים, מדובר בשטחי חוף ועורף ערכיים, לאורך כל חופי הארץ. 



תחת הכותרת "יוזמת משרדך לחיסול ההגנה על החופים", כותבים ארגוני תושבים מרחבי הארץ ובהם "העמותה לשמירת חוף מכמורת", "מצילים את חוף בצת" ו"לא בונים בית באכזיב", יחד עם ארגוני סביבה ארציים ובראשם "אדם טבע ודין" ו"החברה להגנת הטבע",לכחלון: "אנו החתומים מטה, חלק משורה ארוכה של ארגונים וקבוצות תושבים, שפועלים לשמירת חופי הים, מרחביו ונופיו לטובת כלל הציבור, פונים אליך כדי שתורה לעצור מידית את חיסולה, למעשה, של ההגנה על חופי ישראל, שמנהל התכנון במשרדך מקדם מזה יותר מחצי שנה".



הפגנה נגד תמ"א 1 בירושלים. צילום: ארגון "מגמה ירוקה"
הפגנה נגד תמ"א 1 בירושלים. צילום: ארגון "מגמה ירוקה"



עוד נכתב: "מאז 1983 שומרת תמ"א 13, תוכנית המתאר הארצית להגנת החופים, על רצועת שטחי חוף  רציפה לאורך כל חופי המדינה. שמירת הרצועה החופית הזו חיונית לאיכות החיים בישראל, שלפי תחזית הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מספר תושביה צפוי להגיע ל -20 מיליון איש בתוך פחות מ-50 שנה. תמ"א 13 מספקת לרצועה זו, לנופה ולמרחביה, הגנה רציפה ברמה הארצית, שהיא ההגנה הטובה ביותר שהתכנון בישראל יכול כיום לספק. זו לא הגנה מושלמת, ולכן המחוקק מצא לנכון להוסיף עליה את חוק החופים בשנת 2004. אך בדרך כלל הצליחה התוכנית הקיימת לעצור את יוזמות הפיתוח בשטחים אלו, שיזמים כל העת לוטשים אליהם עיניים. בהגנה הזו מציע כיום מנהל התכנון לפגוע, עד כדי ביטולה בפועל. כעת, היכולת לעצור פגיעה קשה ומיותרת זו היא בידיך. מערכת התכנון של מדינת ישראל, שאתה, כבוד השר, ממונה עליה כיום, מקדמת פגיעה קשה וחסרת היגיון של ממש, במה שאמור להיות אחד האוצרות הטבעיים החשובים של המדינה". 



"לפיכך, אנו מבקשים ממך", כתבו הארגונים, "בשלב הראשון, להורות ליו"ר המועצה הארצית, אליו פנינו בעבר ולא נענינו, לעצור מיד את המשך הדיון בתוכנית לחיסול ההגנה על החופים ובשלב הבא להוריד אותה בכלל מסדר היום. כפי שהסברנו, זו לא תוכנית שראוי לקדם במדינה נאורה, שמבינה שהאינטרסים של מיליוני תושביה קודמים לאלה של יזמיה. זו ודאי לא תוכנית שכאדם שהאינטרס הציבורי בראש מעייניו, היית רוצה להיות אחראי לתוצאותיה".