עימות חריף בין ארגון עובדי עיריית תל אביב להנהלת העירייה, כבר מורגש בחוצות העיר. בכמה אזורים נוצרו היום (שלישי) ערימות אשפה, העובדים כונסו לאספות הסברה ובארגון מאימים לפתוח בשביתה כללית ב-1 במאי ולהגיש תביעות אישיות נגד בכירים בעירייה. סכסוך העבודה פרץ בעקבות מחלוקת על איוש תפקיד מנהל אגף התברואה. נודע, כי המנהל הנוכחי, גיל ארויו צפוי לסיים את תפקידו ובארגון דרשו שלתפקיד יתמנה סגנו.



אולם, בהנהלת העירייה דורשים לקיים מכרז ולטענת גורמים מקרב העובדים הכוונה היא להצניח מנהל חיצוני לאגף וייתכן שאף קצין בכיר בחיל האוויר. "כבר הצניחו לכמה תפקידים בכירים קצינים", טען גורם המעורה בסכסוך שגלש פסים אישיים והזכיר שבעבר, ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי הביא לתפקידים בכירים קצינים מחיל האוויר. שם שירת במשך עשרות שנים כטייס ומפקד בסיס.

גורם בהנהלת העירייה הבהיר לעומת זאת, כי מדובר כאן על נושא עקרוני: "לא ניתן לארגון העובדים לנהל את העירייה ולקבוע את המינויים הבכירים. זה עניין עקרוני של ראש העירייה, רון חולדאי והמנכ"ל, מנחם לייבה", הוא ציין, "יתקיים מכרז כחוק לתפקיד".


לייבה שיגר לעובדים מכתב ובו טענות קשות נגד הארגון והעומד בראשו, רמי בן גל: "ודאי נוכחתם לדעת שעיריית תל אביב-יפו נושאת את דגל העבודה המאורגנת. אצלנו העובד נמצא במרכז, אנו עושים לקידומו ולהגשמתו העצמית, מעודדים רכישת השכלה, עושים להעלאת פריון העבודה ולמתן קביעות, וככל שאנו נותנים, כן אנו מקבלים חזרה – והרבה", הוא ציין במכתב. "בימים האחרונים קרה דבר חמור. יו"ר ארגון העובדים פועל בדרכים לא לגיטימיות, תוך פגיעה בכל מה שבנינו, לרבות השתוללות חסרת רסן ואיומים על מנהלים בכירים ועובדים.  וכל זה מדוע? בגלל רצונו של יו"ר ארגון העובדים למנות מנהל אגף באופן בלעדי. זה הכל, אין משהו אחר".
"יש לנו עקרונות וערכים ואנו נעמוד עליהם. אף אחד לא יכול לאיים על העובדים. אלימות והשתוללות לא יהיו חלק  מהתרבות הארגונית שלנו ולא ניתן לזה לעבור", מזהיר לייבה בהמשך מכתבו ומוסיף: "אף אחד לא יסיט אותנו מדרכינו".

 

"סכסוך תקף וחוקי"

ארגון העובדים שיגר מנגד מכתב, בו הוא מודיע על כוונה להגשת תביעות אישיות נגד בכירים בעירייה. "יו"ר ארגון העובדים פנה אליי להגיש תביעות אישיות נגד פורום המנהלים הבכירים בעירייה, בשל התנהלות אישית פוגענית, אלימה מילולית, מאיימת ומבהילה בה הם נוקטים נגד עובדי העירייה", כתבה עו"ד נעמי לנדאו, המייצגת את הארגון במכתבה למנכ"ל העירייה, לייבה. היא הוסיפה כי "סכסוך העבדה שהוכרז הינו תקף וחוקי לכל דבר ועניין ומלווה בגיבוי מוחלט של ההסתדרות. במקביל לשיגור מכתבי זה, נערך משרדי להכנת תביעות אישיות כנגד המנהלים המעורבים".

ההסתדרות הודיעה מצידה על מתן גיבוי מלא לארגון העובדים: "אנו מצרים על התנהלות הנהלת העירייה במודע לקרקע את מערכת יחסי העבודה הטובים שהיו בעירייה. ארגון עובדי העירייה בראשותו של עו"ד בן גל הוא דוגמה ומופת בדרך עבודתו השקופה והישרה מזה שנים רבות. סכסוך העבודה הוכרז כחוק וכדין על דעתו ואישורו של יו"ר ההסתדרות".