החלטת בית המשפט המחוזי בנצרת, לבטל מכרז לבניית 45 יחידות דיור בעפולה בו זכו משפחות ערביות, מעוררת סערה במגזר הערבי. ברשימה המשותפת קיבלו היום (ראשון) בזעם את ההחלטה. ח"כ אחמד טיבי וח"כ אוסאמה סעדי פרסמו הודעה משותפת בה נאמר כי "מדובר בהחלטה מבישה ברוח ההפרדה של סמוטריץ' ורעייתו, ובפלפולים משפטיים שמטרתם להיכנע ולהתיישר לפי שאגות השנאה של המפגינים שלא רצו ערבים בעפולה. כבר הוכח לאורך השנים שמערכת המשפט בישראל מפלה בין יהודים לערבים לפי המחקר של רטנר פישמן מאוניברסיטת חיפה ומערכת זו לרוב אינה נותנת סעד בעניינים קרדינליים".

השניים הוסיפו כי "אם בית משפט בצרפת היה דן בעתירה כזו נגד רכישה קולקטיבית של יהודים, הוא לא היה מעז לבטלה ואם היה מחליט לבטלה, היה הדבר מרעיד את אמות הספים. השופט החליט לעצור את ‘נהירת הערבים לעפולה’ וזה מביש".
ח"כ באסל גטאס אמר כי "מי שלא רוצה שכונה ערבית בעיר יהודית, שלא יתלונן על בנייה בלתי חוקית. החלטות כאלה הן תרגום לרוח הגזענית אשר שסוחפת את כל חלקי המדינה. מוסדות המדינה מאז ומתמיד השתמשו בחוקי התכנון והבנייה לנישול הערבים מאדמותיהם ומזכויותיהם, ובית המשפט המחוזי בנצרת נתן בהחלטתו הכשר לעתירה שהוגשה ממניעים גזעניים ותו לא".

"כבר מזמן אין לנו אמון במערכת המשפט, אשר משמשת זרוע להריסת בתים, בטענה של ‘בנייה בלתי חוקית’ בעוד שהמדינה לא מאפשרת תכנון או הסדרה לבנייה בחברה הערבית. החלטות כאלה לא ישנו את ההיסטוריה כי אנו בעלי המולדת ובעלי המקום. נמשיך להילחם בגזענות, נמשיך לבנות, ונמשיך להיאחז במולדת", הוסיף גטאס.

השטח המיועד לבנייה בפאתי שכונת עפולה הצעירה
השטח המיועד לבנייה בפאתי שכונת עפולה הצעירה
עו”ד נידאל עות’מאן, מנהל המטה למאבק בגזענות, אמר בתגובה: “מבלי להיכנס לפרטיה של החלטת בית המשפט הנכבד, אנו מקווים שהיא לא מושפעת מהאווירה הגזענית שהייתה בעקבות ההכרזה על זכייתם של אזרחים ערבים במכרז בעפולה. המדאיג איננו ההחלטה השיפוטית או הזכייה או אי הזכייה, המדאיג הנה האווירה הגזענית וההתנגדות הגזענית של תושבי עפולה לזכייתם של האזרחים הערבים, שביניהם, בין היתר, רופא כירורג בבית החולים בעפולה שמטפל בחולים יהודים וערבים כאחת. זה מה שמדאיג וזה מה שצריך להניע את הציבור המתנגד לגזענות לפעול ולהוות קונטרה ותשובת נגד לגל הגזענות הזה”.
מנגד, הגיבו גורמים יהודים שונים בעיר בשמחה. איתי כהן, יו”ר המאבק למען מורדות עפולה הצעירה, שהוביל את המאבק לפסילת תוצאת המכרז, הביע שביעות רצון מהחלטת בית המשפט ואמר: “בית המשפט קבע כי זכינו. זהו יום חג לעפולה ובעיקר לאלה שהיו חרדים לגורלה היהודי של העיר”. 
עיריית עפולה הביעה תקווה כי הפרשה הסתיימה עם החלטת בית המשפט. “בית המשפט אמר את דברו ובכך הסתיימה לה הסאגה שהעסיקה את תושבי העיר ואף גרמה למחלוקות וסערת רגשות”, נאמר בהודעת העירייה. “אנו מקווים שבכך הפרשה הסתיימה והעיר תמשיך להתמקד ולהתרכז בפיתוחה ובשגשוגה”. 
ואילו עו”ד וקנין, שייצג את התושבים  שזכו בעתירה, אמר: “בית המשפט הורה כי המכרז מבוטל וזאת לאחר שהצלחנו להוכיח באופן מוחלט כי רובם של הזוכים זכו לאחר שהגישו הצעות מתואמות, תוך תיאום פסול. מדובר בפסק דין נכון, צודק ומתבקש”.

כזכור, בית המשפט המחוזי בנצרת קיבל בית המשפט את טענתם של תושבי העיר, שלא זכו במכרז, על תיאום מחירים בין הזוכים השונים וכן על אי תקינות המכרז. השופט דחה את טענת הזוכים, כולם תושבי הסביבה ממוצא ערבי, כי המניע לעתירה לפסילת המכרז גזעני ונועד כדי לשמור על עפולה יהודית. את הטענות על כך שערבים הופלו לטובה במכרז חשף לראשונה קלמן ליבסקינד במעריב