תנועת "תור הזהב", שהרימה את הדגל המזרחי, יצאה בקמפיין לקראת חגיגות המימונה שכותרתו "תרבחו ותחפפו", המכוון לפוליטיקאים שמגיעים לחגיגות וביום שלמחרת שוכחים את האוכלוסייה שביקרו. כרמן אלמקייס עמוס, ממייסדות התנועה, אמרה לגבי גזית ברדיו ללא הפסקה 103FM: "אין לי בעיה שהפוליטיקאים שבאים למימונה יחזרו אחרי כן לווילות שלהם, אבל הם מגיעים לחג עם המון משמעויות שלא נראה לי שאף אחד מהם מבין אותן, בעיקר בגלל סיבוב הצילומים שלהם. הם לא משקיעים בללמוד ולהבין את החג הזה, בכמה שהתרבות והסיפור שהוא מספר כל כך חשובים. מעבר לזה, היינו רוצים שהפוליטיקאים יגיעו למקומות האלה כל השנה, ולא רק במימונה".



גזית טען שפוליטיקאים מבקרים בפריפריות, ואלמקייס עמוס השיבה: "פה ביקור, שם ביקור, זה נקרא לסמן וי, זה לא נחשב. יש פה תיקון כל כך חשוב שצריך לעשות מהשורש. הפוליטיקאים צריכים לקחת את הפריפריה הזו ואת האנשים האלה ובאמת לתקן. לדאוג שיקבלו את אותו חינוך, לדאוג שלא יזרקו אותם מהבתים שלה בשכונות כמו גבעת עמל וכפר שלם, ודיור ציבורי. האנשים האלה מגיע להם מעל ומעבר, במיוחד מהפוליטיקאים והמדינה, ואיכשהו זה מתפספס והם מקבלים הכי פחות".

אלמקייס עמוס הוסיפה: "מהות המימונה היא דלת פתוחה וכולם מוזמנים, בלי הבדל של שום דבר, לא גזע, מין, כלום, זו מהות החג. הייתי רוצה שהם יגיעו, יהנו וילמדו את משמעות החג, ואולי אפילו יישמו אותה בתרבות במדינה. יום אחרי זה, כשהם מתעוררים, הם יחשבו ויידעו שהם צריכים לחזור ולתקן במקומות האלה ובשכונות האלה, לתקן הרבה דברים שכרגע נמצאים במצב לא טוב. אנחנו צריכים לתקן, כי אחים אנחנו, לא? אני מזמינה את כולם למימונה שלנו במוצאי שבת בשכונת פלורנטין בתל אביב. אני אעשה איתך סלפי עם מופלטה".

מימונה. צילום: אידי ישראל, פלאש 90
מימונה. צילום: אידי ישראל, פלאש 90


על התנועה סיפרה אלמקייס עמוס: "תור הזהב היא תנועה מזרחית, מסורתית וציונית שבאה לשים במרכז את כל העוולות שקורות למזרחים בפריפריה ולדבר עליהן. לא לנתק את המשמעויות של העוולות האלה מהמילה מזרחים, אלא כן להגיד את זה, לא צריך להתבייש. לא צריך להסתיר את זה, כמו שבכל פעם הרבה פוליטיקאים נוהגים לעשות. בגדול, לתקן את החברה הישראלית, שסובלת מהמון המון גזענות. אני חושבת שאנו חייבים לעשות את זה. אנחנו חברה צעירים, כולנו פעילי שטח. את העוולות האלה רובנו רואים מול הפנים. החלטנו לעשות מעשה, החלטנו שדי, פשוט לקום ולעשות. בעיני הפערים בחינוך מטורפים, זו אחת העוולות הכי גדולות, כי חינוך זה אחד הדברים הכי בסיסיים. זה בעיקר בפריפריה, כשמבחינתי דרום תל אביב היא גם פריפריה. זו אחת השכונות הקשות בארץ בעיני".

השתתף בהכנת הכתבה: אסף נבו