בחודש מאי 1942 נרצח במחנה המוות מיידנק יצחק איצ'ה קוטובסקי, ראש הקהילה היהודית בעיירה סקולסק במחוז לודז' בפולין. ביום חמישי שעבר, 74 שנים לאחר מכן, התאספו נרגשים 18 מצאצאיו של ראש הקהילה ובראשם נינו, ח"כ חיליק בר (המחנה הציוני), בכיכר המרכזית של סקולסק, שתיקרא מעתה "כיכר משפחת קוטובסקי", וחנכו יד זיכרון לזכר תושבי העיירה שנרצחו בשואה.



"שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה״, אמר ח"כ בר בדמעות של התרגשות. "במשך 70 שנה הייתה הכחשה מוחלטת של קיום קהילה יהודית במקום שאנשיה נרצחו באכזריות. עכשיו סוף־סוף זה קרה וסגרנו מעגל היסטורי".



"סבא רבא שלי מצד אמי, יצחק איצ'ה קוטובסקי, נולד בסקולסק ועמד בראש הקהילה. עם הכיבוש הנאצי היהודים רוכזו בגטו, סבלו מעבודות כפייה, מהחרמת רכוש ומגזרות אחרות שהטילו הנאצים. באוקטובר 1941 חוסלו מרבית יהודי העיירה. סבי נשלח למיידנק, שם נרצח בחודש מאי 1942", מספר ח"כ בר.



סבתא רבתא שלו, גיטל קוטובסקי, נרצחה עוד קודם לכן כשהוצאה להורג בירייה עם קבוצה נוספת של יהודים מהעיירה, באחד מיערות הסביבה. "הנאצים שלחו את היהודים ליער בקבוצות. באחת הקבוצות סבתא גיטל התנדבה לצאת במקומה של יהודייה צעירה ממנה. היא לבשה את שמלת השבת שלה והלכה בראש מורם לבור ההריגה", הוא מספר.



משפחת קוטובסקי. "סבתא רבתא הלכה בראש מורם לבור ההריגה". צילום: באדיבות חיליק בר
משפחת קוטובסקי. "סבתא רבתא הלכה בראש מורם לבור ההריגה". צילום: באדיבות חיליק בר



לאיצ'ה ולגיטל קוטובסקי היו שמונה ילדים. בת אחת עלתה לארץ בטרם השואה. בן אחר נפטר ממחלה. מבין ששת הנותרים שניים נרצחו וארבעה שרדו - ובהם יעקוב, סבו של חיליק בר, שברח ליערות והיה פרטיזן - ושלוש אחיות. הסבא יעקב עלה ארצה ב־1947. אמו של ח"כ בר, טובה גיטל קוטובסקי, היא בתו.



"במשך שנים שמענו סיפורים על גורלם המר והנמהר של יהודי סקולסק וביניהם בני משפחתי", ממשיך בר, "לפני כשנה - בעזרתו של ג'וני דניאלס, העומד בראש עמותת הזיכרון ממעמקים הפועלת בפולין - ביקרנו בעיירה ופתחנו במגעים עם ראש העירייה להצניח את הקהילה היהודית שהייתה ואיננה עוד.



"תחילה נתקלנו בסירוב תקיף. אולם עם הזמן ההתנגדות שככה ובעזרת כמה חברי פרלמנט פולנים שגייסתי בתפקידי כיו"ר אגודת הידידות הפרלמנטרית עם פולין ובסיוע שגרירת ישראל בפולין, אנה אזרי, נפתחו בפנינו הדלתות. לפני כשנה הוצבה לראשונה אבן הנצחה במקום שבו עמד בית העלמין, ובשבוע שעבר הוזמנו לטקס הנחת אבן הנצחה בכיכר העירייה".



חיליק בר מסיר את הלוט מעל מצבת הזיכרון בכיכר העיריה, שתקרא מעתה כיכר משפחת קוטובסקי
חיליק בר מסיר את הלוט מעל מצבת הזיכרון בכיכר העיריה, שתקרא מעתה כיכר משפחת קוטובסקי



על האבן נכתב באנגלית, בפולנית ובעברית: "'זכור את אשר עשה לך עמלק'. לזכר הקהילה היהודית של סקולסק שחיה כאן, יצרה תרבות ואומנות, מסחר ומלאכה, עד שהושמדה כמעט כולה בידי הנאצים ועוזריהם. אבן זיכרון זו נחנכה ביום 10.8.2015 כ״ה אב תשע״ה, במעמד סגן יושב ראש הכנסת, ח״כ יחיאל חיליק בר, נינם של גיטל ויצחק קוטובסקי ז״ל הי״ד, ראש הקהילה היהודית בסקולסק".



לטקס בשבוע שעבר הגיעו 18 מבני משפחתו של חיליק בר ובהם אמו טובה גיטל הקרויה על שם הסבתא רבתא שנרצחה. "כולנו עמדנו בוכיים ונרגשים, אבל ההפתעה הגדולה ביותר הייתה בסוף הטקס", מספר בר, "ראש העירייה הפולני הודיע לנו שהכיכר בחזית העירייה תיקרא מעתה כיכר משפחת קוטובסקי. זו הייתה חוויה מרגשת שקשה לתאר ובסוף הטקס פרצנו בשירת התקווה".