אכזב וספקנות לצד אופטימיות זהירה, כך אפשר להגדיר את התגובות להצהרה של שר הבטחון משה יעלון הערב (ראשון) כי יש "להתייחס בשוויון למשפחות שכולות חד מיניות". 

ח״כ רויטל סויד (מחנה הציוני), שהגישה את הצעת החוק להכיר בזוגות חד מיניים כהורים שכולים, אמרה כי ״משפחות חד מיניות ששוכלות את ילדיהם או בני זוגם מחפשים הכרה ושוויון מלא למעמדם ואובדנם. את זה משיגים רק בחקיקה״.

ח"כ הוסיפה: "לא די בהצהרתו של שר הביטחון שאומרת ״אל תדאגו״, בבוא היום ״נדאג לכם בדלת האחורית״. הצעת החוק שהגשתי עלתה להצבעה במליאה רק לפני כחודשיים והממשלה והקואליציה הצביעו נגד זכויות בני זוג חד מינים ששכלו את ילדיהם. הגיע העת שידעו כל אם וכל אב ששולחים את בני זוגם או ילדיהם לצבא שהשכול שלהם שווה ומעוגן בחקיקה. אני מצפה משר הביטחון לקדם את חקיקה ברוח הצעת החוק שהגשתי״.

 חברות הכנסת יעל גרמן (יש עתיד), מרב מיכאלי (המחנה הציוני) ומיכל רוזין (מרצ), יו״ר משותפות של השדולה הגאה בכנסת, הגיבו להצהרה של שר הביטחון: "״מברכות על הודעת השר יעלון, אבל לקהילה הגאה מגיע שוויון זכויות מעוגן בחוק, כזה שיושג בזכות ולא בחסד, ויעמוד במבחן הזמן והשינויים הפרסונליים בזהות השר. בנות ובני הקהילה הגאה מסרו חייהם וחייהן למען המדינה, ומשפחותיהם צריכות להיות מוכרות בחוק כמו כל משפחה אחרת במדינה, בחייהם כמו גם במותם". 
 

"יש מקום לשנות את החוק" 

 
גם במאהל המחאה של המילואימניקים הלהט"בים אכזבה וספקנות מהודעת שר הביטחון. אחד משני יוזמי המחאה, קצין התותחנים סגן עומר נחמני, אומר למעריב אונליין בתגובה ראשונה להודעה: "אני מברך את שר הביטחון על ההבהרה והיא חשובה, אבל אנחנו מצפים שהבהרה כזאת תועבר כהוראה לקצין התגמולים במשרד הביטחון ולמעשה תבטל את סעיף ההגדרה בחוק. באם יתייתר סעיף ההגדרה בחוק, זה המגדיר מיהו שכול הזכאי להכרה ותגמולים מהמדינה והמפלה להט"בים באופן ברור, אזי אנחנו מצפים כי גם החקיקה תשונה. ולא, היא חייבת להשתנות בניגוד למסקנה שעלתה בדיון שכינס השר". 

עומר נחמני
עומר נחמני
 
נחמני מבהיר: "אנחנו מעריכים מאד את שר הביטחון על גישתו ועל הרצון הטוב שהפגין וכן על ההבהרה אבל ללא שינוי חקיקה לצערנו אין לה בסיס ובכל מקרה לא עלינו, של זוג מאותו מין שיהפכו שכולים, החוק קובע מפורשות כי רק אחד מהם יוכר כשכול. בסעיף ג' של חוק חיילים שנפלו במערכה כתוב כך מפורשות, וגם שאלמן יכול להיות רק לאישה ואלמנה רק לגבר. מי מבטיח לנו ששרי הביטחון הבאים יגבו שכולים להט"בים בבואם לבתי המשפט לקבל פרשנות משפטית לחוק בכל פעם מחדש?".

נחמני אף הבהיר כי שוויון יכול להגיע רק בחקיקה: "משרד הביטחון אינו מתייחס גם בהודעתו לדרישתנו באשר להכרה בנפגעי פעולות איבה. כל עוד החוק לא ישונה לא נוכל להסתמך על הבהרות של שר ביטחון מכהן שהוא במקרה ליברל במקרה של יעלון. עצם העבודה שהשר כינס את הדיון והוציא הבהרה הוא דבר שאנחנו מברכים עליו, שמחים עליו ומודים עליו מקרב לב. מדובר בהבהרה חשובה כשהיא באה משר ביטחון מכהן. אבל עדיין יש מקום לשנות את החוק. שר ביטחון אחר יכול לבטל את הגישה הזאת, גם אם תבוא כהוראה. ושוב נצטרך בכל מקרה את טוב ליבו של שופט זה או אחר או של קצין תגמולים. אנחנו דורשים וצריכים שיוויון וכזה יכול לבוא רק בחקיקה".