יום לאחר מדורות ל"ג בעומר, דליקה גדולה בירושלים: שריפת יער גדולה פרצה היום (חמישי) באזור שכונת רמות בירושלים ובעמק הארזים, ובגינה פונו 60 תושבים מהמקום. השריפה התפשטה לשכונות נוספות בעיר, בין היתר מבשרת ציון, גילה ואף לאבו גוש, שם פונו עשרה בתים מיושביהם. ברחוב המרגלית בשכונת גילה פונו חמש דירות מדייריהן, ושהתה במקום פצועה משאיפת עשן. כוחות גדולים של כיבוי הגיעו למקום בניסיון להשתלט על האש. 11 מטוסי כיבוי סייעו לכוחות הקרקעיים במאמצי הכיבוי.



שריפות פרצו גם באזור רוממה וליפתא וביער צלפון, והכוחות החלו בפינוי הבתים הנמצאים בקו הראשון לשריפה ברחוב פנים מאירות בשכונת רוממה. גם ביער אלעד ונחשונים ישנם מוקדי שריפות רבים, וכן פרצה שריפת קוצים גדולה במושב מזור. שליטה הושגה על כל האירועים.

שריפה בשכונת רמות

ככל שנקפו השעות החמיר גם זיהום האוויר באזור כתוצאה מהשריפות. כמעט ארבע שעות לאחר שפרצו פרסם המשרד להגנת הסביבה המלצה לתושבי האזור להסתגר בבתים ולסגור את פתחי האוורור עם הרשאה להפעיל מזגנים מפוצלים בלבד. "אנשי המשרד להגנת הסביבה עובדים בשיתוף פעולה עם צוותי הכיבוי המנסים להשיג שליטה בשריפת החורש המשתוללת באזור הישובים רמות ומבשרת ציון. המשרד להגנת הסביבה ממליץ לציבור המתגורר באזור רמות ב' ועמק הארזים, העשוי להיחשף לעשן השריפה - ושאנשי כיבוי והצלה לא ביקשו ממנו להתפנות - להסתגר בבתים ולסגור את פתחי האוורור", כך נמסר מהמשרד.



לוחמי האש פועלים ברמות. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
לוחמי האש פועלים ברמות. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



מוקדי השריפות התלקחו יום לאחר ערב ל"ג בעומר ויערני קק"ל מעריכים כי האש שפרצה נבעה כתוצאה משאריות של מדורות שהודלקו אמש. לדבריהם, מדובר בשריפה שפרצה בשני מוקדים באזור, ביער רמות ובעמק הארזים. השריפה התפשטה במהירות לכיוון הבתים הדרומיים של שכונת רמות. בסיוע משטרת ירושלים ובהוראת מפקד כב"ה, החל פינוי תושבים מהרחובות דרך החורש והמשעולים עד גן הקיפוד. מאוחר יותר האש אף התפשטה, כאמור, לשכונות נוספות בירושלים: גילה, שם פונו שני בנייני מגורים מדיירים, ומבשרת ציון, שם פינו כוחות הכיבוי את קו הבתים הראשון מדייריו. בעקבות האירוע, כביש מנהרת הארזים נסגר לתנועת כלי רכב בשני הכיוונים, והמשטרה המליצה לנהגים לנסוע בדרכים חלופיות. בנוסף, מזג האוויר השרבי גרם לדליקות במושבים גבעתי, ינון, מרכז שפירא, באר טוביה, שדה עוזיה ותימורים. כוחות כיבוי פועלים גם בשריפות הללו.  



אריק אבולוב, ממלא מקום דובר כבאות ירושלים, סיפר כי האש ממשיכה להתפשט וכי בינתיים כביש 1 לא נסגר לתנועה: "אנו מנסים לכבות את האש עם כל מה שיש לנו. זהו מאבק מאוד עיקש בשריפה שממשיכה להתפשט בחסות הרוחות. כביש 1 כרגע לא נחסם מאחר והשריפה נמצאת צפונית לכביש, אבל יש קשיים בתנועה מאחר והמשטרה חוסמת את הגישה כדי למנוע מסקרנים להגיע ולסכן את עצמם". אבולוב דחה טענות שנשמעו מצד תושבים בדבר תפקוד לקוי של הכוחות בשטח: "אנו מנחים את התושבים לעשות לביתם ולנכש את העשבייה מסביב. אנו לא יכולים לספק צינורות ותשתיות לתושבים. זה משהו שצריך לעשות ברמה העירונית". 

בהודעה שהופצה לתושבי שכונת רמות על ידי המנהל הקהילתי נכתב: "תושבי רמות היקרים, תושבים המתגוררים באזור המשעולים מתבקשים לפנות את הבתים מחשש התקרבות האש. נא להתפנות מהמקום בצורה זהירה ולנעול דלתות וחלונות. נא לוודא שלא נשארים שכנים או מבוגרים וילדים במקום".



השריפה שפרצה סמוך לשכונת רמוץ. צילום: רשת ״קבוצת העיתונאים רוטרניק״
השריפה שפרצה סמוך לשכונת רמוץ. צילום: רשת ״קבוצת העיתונאים רוטרניק״



טפסר אלי פרץ, ששהה במקום השריפה, אמר: "זוהי שריפת יער שמתפשטת באזור שכונת רמות. אנחנו מתמקדים ברמות בקו הבתים, פינינו פנימיות של נערים ובתים שנמצאים בקו הראשון של האש. ישנם מטוסים שעומדים על קו הבתים ברמות, וברגע שיגיעו מטוסים נוספים, נפנה אותם לכיוון מבשרת. ייקח זמן, אבל נשתלט על השריפה. האש מתגברת בגלל הרוחות, אך הכוחות פרוסים משני צדדים של נחל חלילים. חלק מגנים על הבתים, חלק מטפלים בשריפה עצמה. יש כוחות כיבוי על קו הבתים. 12 צוותי כיבוי, ויש עוד בדרך".



גידי בשן, רכז קהילה ויער של איזור ירושלים בקק"ל, סיפר: "אני נמצא ממש בתוך השריפה ליד מבשרת ציון וכרגע בגזרת מבשרת אנחנו בשליטה מלאה ביחד עם כוחות כב"ה, אבל בגזרות אחרות האש עדיין מתפרעת כמו באזורי רמות, אנדרטת התאומים ונחל שמואל. אנחנו נדע בוודאות להעריך נזק לרכוש רק בהמשך כי לא ניתן היה לגשת לחלק מהאזור. רצועת האש היתה לא הגיונית. במבשרת לא נפגעו בתים, כיוון שבעמל רב הצלחנו לעצור את האש במרחק של כ-150 מטרים מקן הבתים הראשון". כ-20 כבאיות של שירותי הכיבוי וההצלה ועוד ארבע כבאיות של קק"ל פעלו רק בגזרת מבשרת ציון כדי לעצור את האש מלהתקדם ליישוב עם עשרות כבאים מכל האזור.
בשן הוסיף: "אני זוכר היטב את השריפה בכרמל בדצמבר 2010, ביליתי שם ימים ארוכים, אבל אין מה להשוות. אנחנו לא באירוע בסדר גודל דומה והוא גם לא ייגמר בהיקף הנזקים של השריפה ההיא, גם אם לא מתייחסים לאוטובוס האסון. לא מדובר בעוצמות האש של השריפה ההיא. אם פתאום תבוא מכת רוח איומה היא תשנה את התמונה, אבל כרגע עושה רושם שהשריפה לא תתרחב מעבר לשטחים שכילתה עד עכשיו".

השריפה היום התרחשה לאחר שאמש פרצה שריפת חורש בקרבת אתר קבר שמואל הנביא בירושלים. במקום פעלו חמישה צוותי כיבוי והוזעקו ארבעה מטוסים נוספים. רק לאחר שעות ארוכות כובתה השריפה.



זיהום אוויר חמור


במשרד להגנת הסביבה מסרו כי ממחקרים שנעשו בתחום, נמצא כי חלה עלייה בשכיחות הפונים לחדר מיון בסמיכות להחמרה הזמנית באיכות האוויר עקב מדורות ל"ג בעומר. למרות הפצרות רשויות הטבע ואפילו של שר הבריאות יעקב ליצמן (יהדות התורה) ושר הגנת הסביבה, אבי גבאי (כולנו) מערב החג לנסות לחגוג "בחברותא" ולאחד מדורות כדי לצמצם את סכנת זיהום האוויר והתחלואה כתוצאה ממנו, עם ישראל חגג במדורות, ובגדול כתמיד. גם אזהרות קק"ל לציבור להימנע ממדורות בקרבת יערות כדי למנוע שריפות יער לא הועילו. 
אזהרת זיהום האוויר הגבוה שהוציא המשרד להגנת הסביבה לשכונת רמות ב' ואזור עמק הארזים שבירושלים בעת השריפה הגדולה באזור בשעות אחר הצהריים היום, הצטרפה לזיהום אוויר גבוה ברחבי הארץ שנרשם בלאו הכי בעקבות מדורות ערב ל"ג בעומר בליל רביעי.