בכנס המזון השנתי תקף נשיא התאחדות התעשיינים את "טרנד הבריאות", ובמרומז את שרי האוצר והבריאות  "פשוט יותר לייבא לישראל שר אוצר מאשר לפתוח את השוק ליבוא גבינות", הטיח ברוש, "אם רוצים להוריד מחירים אז שינהיגו מע"מ דיפרנציאלי כמו באירופה". נשיא התאחדות התעשיינים שרגא ברוש ניצל את כנס המזון השנתי להשתלחות במה שכינה “הפופוליזם” נגד התעשייה בישראל. ברוש התכוון לעליהום, בלשונו, על מוצרי מזון שכביכול אינם בריאים, תוך שימוש ב”טרנד הבריאות” כדי לפסול רשתות ומוצרים.



“אני אחליט אם לשתות ממותק או לא. מה אני, ילד מפגר?”, הטיח ברוש בפני הנוכחים תוך שהוא מגיב במרומז לשר הבריאות הרב יעקב ליצמן, שהודיע על מלחמה במוצרים שאינם בריאים. הוא גם תקף את שר האוצר משה כחלון – אם כי לא נקב בשמו, על כך שאישר יבוא גבינות ועל כך שמתח ביקורת על אשת העסקים רעיה שטראוס. האחרונה המליצה בראיון רדיו לפני כמה חודשים שלא לאכול עגבניות אם הן יקרות לציבור. “זה חלק מהעליהום המטורף הקיים היום. צריך לטפל בשוק המזון באחריות. אני חוזר על מה שאמרתי לפני חמש שנים: יותר פשוט וזול לייבא לישראל שר אוצר, מאשר לפתוח את השוק ליבוא גבינות. גם טרה ותנובה יודעות לייבא. לו טרה הייתה יודעת שהמדינה תעודד יבוא ייתכן שהייתה מחליטה שלא להקים את המחלבה בדרום אלא מעדיפה לקנות גבינה בפולין”.



לדברי ברוש, “יוקר המחיה זה לא הקוטג’. הוא התחיל בגלל מחירי הדיור, אלא שהממשלה הסיטה את הביקורת לכיווננו, התעשיינים. אם רוצים להוריד מחירים אז שינהיגו מע”מ דיפרנציאלי כמקובל באירופה, ואז המחירים יירדו בעשרה אחוזים. אצלנו יקר יותר בארנונה, בשכר העבודה, בשכר והפריון נמוך”.


בהתייחסו לטרנד הבריאות האחרון ולמגבלות על מוצרי המזון, הביע ברוש תקווה שהחברות יחברו לרגולטורים ויחליטו במשותף על נוסחה מוסכמת. נהיה שותפים נאמנים לכך ואולי גם ימציאו תחליף סוכר. אבל התחליף חייב להיות אחד על אחד. בסופו של דבר אני רוצה להחליט מה טוב לי. מה אני, ילד מפגר? אצלי בליל הסדר אנחנו אוהבים לאכול את המצות עם ממרח השחר העולה”. בסיום דבריו שב ותקף נשיא התעשיינים את אישור סוף השבוע הארוך בישראל, והזהיר כי בסופו של דבר מי שיממן את ההחלטה יהיה הציבור. “ההחלטה תקטין את כושר התחרות של התעשייה עם השווקים בחו”ל”, הבהיר ברוש.



"טרנד הבריאות", מקדונלדס. צילום: רויטרס.
"טרנד הבריאות", מקדונלדס. צילום: רויטרס.