האם השוטרים שעצרו את הנער יוסף סלמסה ז"ל לא דיברו אמת בחקירתם במח"ש? פרטים חדשים בפרשת הנער נחשפו היום (שלישי) במסגרת תוכנית "המערכת", בהנחייתה של מיקי חיימוביץ', שהביאה טענות חדשות על התנהלות השוטרים באירוע, ומתחה שוב ביקורת על התנהלות המשטרה בנושא. 


על פי הממצאים שהובאו, נשמעת השיחה הראשונית בין סלמסה לשוטרים, וגם נראה תיעוד שלו בחדר המעצר. בסרטון נראה סלמסה שהוא זועק "אלוהים, תעזור לי, אלוהים, הלב שלי לא עומד בזה". יש לציין כי על פי העדויות, סלמסה הגיע למעצר כשהוא מקיא ואזוק, ללא יחס הולם.



גרסת השוטרים, כפי שנכתב בפרוטוקולים של חקירות מח"ש, מתארת מצב בו סלמסה "התקרב אליי ונתן לי בוקס לעבר כתף שמאל. אחרי שקיבלתי ממנו עוד אגרוף, זזתי אחורה, הוא החל לזוז לעבר השותף שלי, שצעק אליו והזהיר אותו בקול. רק כשהמשיך להתקרב, הוא השתמש בטייזר. אך לפי תיעוד משיחה שהוקלטה בפלאפון, נשמע תיאור אחר לגמרי. 



שוטר: "מה קורה גבר?"
סלמסה: "מה קורה גבר, מה נשמע?"
שוטר א': "שב, שב"
שוטר ב': "זוז זוז"
שוטר א': "טוב, ביי".

באותו הרגע נשמע קול של חישמול הטייזר.

לאחר מכן, בפרוטוקולים נכתב עוד תיעוד של השוטרים מהחקירה: 



חוקר: "אני משמיע לך את ההקלטה, אתה מזהה את הקול שלך שם ואתה מכיר את זה?"
שוטר: "אני מכיר את זה. לא שומע טוב את ההקלטה, לא בטוח אם כן או לא. עפ"י הדוח, הזהרתי את הנאשם".
החוקר: "האם הוא בטוח שהשוטר שהיה איתך צעק והזהיר?"
השוטר השני: "על פי הדוח, זה מה שכתוב".
 

"אם אני לא אשן בלילה, גם אתם לא"


 
לאחר מכן נטען כי לאחר השחרור, השוטרים הפריעו למשפחה בביתה, ובאחד המקרים שוטר שהגיע לבית נשמע אומר: "איפה הוא? אם אני לא ישן בלילה, אתם לא תישנו". בחקירה טוען השוטר כי זהו סלנג שבו הוא משתמש באופן קבוע.

המשפחה הגישה ערעור ליועמ"ש, לחקור שוב את הנושא ולהביאו לדין, כשנציג המשפחה, דרור מתיתיהו אמר: "אסור שככה יתבטא שוטר בממשלת ישראל ככה. זה איום על פי חוק. אנחנו רוצים רק העמדה לדין, תנו לבית משפט להכריע, אנחנו מאמינים בו, זה מה שאנחנו מבקשים". מהמשפחה נמסר: "לא נוותר, לאן נגיע? איפה הגבול שלהם? הם מנסים להתיש אותנו, יש פה נשמה שלא תוותר. אנחנו נביא שינוי, ואולי נצליח לשנות משהו במערכת. אנחנו לא נסגור את הפה. אין מקום לוותר, חייבים לעשות צדק בין טוב ורע". ממח"ש מסרו: "

 

כזכור, במוצאי שבת, 1 במרץ 2014, הוזעקו שוטרי סיור לגן ציבורי בבנימינה, מול הספרייה בעיר, בעקבות תלונה על ניסיון פריצה למעון ילדים סמוך. הם נתקלו ביוסף סלמסה וחבריו שישבו על ספסל ושתו בירה.  

 
משפחתו וחבריו של יוסף סלמסה בהפגנה למען העמדתם לדין של השוטרים. צילום: אריאל בשור
משפחתו וחבריו של יוסף סלמסה בהפגנה למען העמדתם לדין של השוטרים. צילום: אריאל בשור

 
 ניידת ממשטרת זיכרון יעקב מיהרה להגיע, ומכאן החלה השתלשלות האירועים הטרגית. במשטרה טענו שיוסף ניסה לתקוף, הוא ספג יריית אקדח טייזר ישר למרכז הבטן. מדובר בנשק אל-הרג, היורה שני חצים שפוגעים בגוף, גורמים להלם חשמלי וכתוצאה מכך אובדת השליטה במערכת העצבים והשרירים.
 יוסף סלמסה שוחרר ע"י המשטרה וגופתו נמצאה בחוף סמוך לאחר ימים רבים בהם הסתגר בביתו. בעקבות האירוע פתחה משפחתו בקמפיין למען העמדתם לדין של השוטרים שפגעו בו.   לדברי עו"ד מתתיהו דרור, נציג משפחת סלמסה, המחלקה לחקירת שוטרים הודתה כי השוטרים פעלו בניגוד להוראות בשימוש בטייזר, מילאו דו"חות מזויפים, השאירו אותו אזוק ומוכה על הרצפה ואיימו על בני המשפחה – ולמרות כל אלו מח"ש החליטה לא להעמידם לדין פלילי.