"אין לנו ארץ אחרת": יוכי קלמנזון, אחותו של מיכאל מרק, מנהל הישיבה בעתניאל, שנרצח ביום שישי בפיגוע הירי בכביש 60, התראיינה הבוקר (ראשון) לגלי צה"ל ואמרה כי "אנחנו מודעים לכל הסכנות שבדרך אבל אנחנו רוצים לחיות פה, אנחנו עושים מאמצים לחיות בשלום עם שכנינו ולמיקי הייתה מערכת יחסים איתם".

קלמנזון, שבעלה הרב קלמנזון עומד יחד עם הרב ראם הכהן בראשות ישיבת ההסדר בעתניאל, התייחסה למצב חווה, אשתו של מרק שנפגעה גם היא בפיגוע באורח קשה יחד עם שניים מילדיהם ואמרה: "ברוך השם היא מגיבה יותר, אנחנו מקווים שהיא תמשיך ותחזור אלינו כמה שיותר מהר. ממה שאנחנו ראינו ומהתגובות שלה, אנחנו מרגישים שהיא נמצאת איתנו ושהיא מגיבה". על רגע היוודע לה הבשורה כי אחיה נרצח בפיגוע סיפרה: "הגיעה אליי חברה שהיא חברה בצוות החירום פה ואמרה שקרה אירוע, אנחנו רגילים לקבל כאלה הודעות והבנתי אחר כך מדבריה שזה קשור אליי".



זירת פיגוע הירי. צילום: טוויטר
זירת פיגוע הירי. צילום: טוויטר



"יודעים מה הדרך טומנת"


"אנחנו פה כבר הרבה שנים", אמרה קלמנזון, "מיקי פה יותר מאיתנו, למעלה מ-20 שנה ואני יכולה להעיד שהם לא פחדו, אני תמיד פוחדת כל הזמן, אנחנו מודעים לכל הסכנות שבדרך אבל אנחנו רוצים לחיות פה, יודעים שרק צורת חיים בריאה ונכונה תאפשר לנו להתקיים פה בהר ולכן נסענו. אנחנו יודעים מה הדרך טומנת, יודעים שזה לא קל לחיות פה ובכל זאת אנחנו נוסעים, יש פה הרבה פחד. הם האמינו שהקדוש ברוך הוא מחליט מלמעלה והם נסעו תמיד".



קלמנזון נשאלה לגבי עשרת ילדיהם שקראו מוקדם יותר לבוא להלווייתו של אביהם ואמרה כי "הילדים מאוד כאובים, כבר מאוד מתגעגעים, משתדלים להיות חזקים. הם כולם ביחד, היינו ביחד בשבת ואנחנו משתדלים להתחזק ביחד אחד עם השני. אנחנו בעד שכל אחד יגיד מה שעל ליבו, שכל אחד יספר מה שהוא מרגיש, אנחנו לא מכחישים שום רגש, שום דבר, משתדלים שהילדים ירגישו שאנחנו מהווים מרחב בו אפשר להגיד הכל".



הילדים יצאו בקריאה נרגשת
הילדים יצאו בקריאה נרגשת



קלמנזון, העובדת כפסיכולוגית אמרה כי זו לא פעם ראשונה שהיא נמצאת בסיטואציה בה היא מבשרת לאנשים על מות יקירם: "אני פסיכולוכית ויצא לי להודיע להרבה משפחות וילדים באזור, זה מאוד קשה, לא חלמתי שאצטרך להודיע לילדים של אחי אבל בכל זאת אנחנו אומרים מה שאפשר לומר".



"אחי היה כולו אהבה, מסירות, מכל דבר שהיה בחיים, החל מהמשפחה שהוא נתן את כל כולו", סיפרה קלמנזון, "רק עכשיו היינו צריכים לחגוג בשבת יום הולדת 80 לאמא שלי ומיקי היה אחראי על הסרט לאמא שלי והוא נכנס כל כולו לזה והוא חי את הכל והוא מופיע הרבה בסרט וזה הפך להיות סרט לזכרו לצערי. הוא בחור מאוד חכם, בעל יכולת מעשית, תרגום של רעיונות לעובדות בשטח, הוא ראה את עיקרו בלימוד תורה ונתינת חסד".



"אין לנו ארץ אחרת"


"אנחנו פה בארץ ישראל, אין לנו ארץ אחרת גם אם אדמתי בוערת, נשתדל להיות פה. עושים מאמצים לחיות בשלום עם שכנינו, אנחנו באמת אוהבים אותם. למיקי הייתה מערכת יחסים איתם, קיבלתי אתמול הודעה בערב מקבלנים ערבם שעובדים פה והם ידידינו, הם באמת ידידנו. הם כתבו לנו שהם איתנו בצערנו. מאוד קשה לחלק אדמה אחת, אני לא תמימה אבל אין מוצא אחר ואנחנו נמצא את הדרך, לאט לאט, שעל אחרי שעל, אנחנו נגיע לזה בסוף, השלום מחכה לנו".



קלמנזון התייחסה לכך שהילדים של מרק וחווה שנפצעו בפיגוע חולצו על ידי פלסטינים: "הם סיפרו לי שחילצו אותם מהרכב ובהתחלה הם נבהלו ואז הרגיעו אותם ואמרו להם שהם בסדר. אני לא מאוד מתפלאת, אין לי תפיסה שכולם רעים מסביב, בני אדם הם בני אדם ויש להם רצון להיטיב אחד עם השני. צריך לחשוב איך לבנות את זה בצורה יותר עמוקה, אבל זה לא מפליא אותנו, אנחנו יודעים שבני האדם טובים מיסודם".