בכל חודש נולדים בישראל אלפי גורי כלבים, כשיותר מ-60% מהכלבים אינם מעוקרים ומסורסים. מדוח שפרסמה לאחרונה עמותת 'תנו לחיות לחיות' עולה כי על כל כלב שמאומץ שישה כלבים מומתים. בעמותה מצאו כי רשויות מקומיות רבות מחזיקות במרפאות וטרינריות מצויידות בהתאם שאינן פעילות רוב שעות השבוע ולכן יזמו תכנית במסגרתה הם מציעים לעיריות השונות שליחת וטרינר על חשבון העמותה שיבצע ניתוחי עיקור וסירוס לכלבים במחיר מסובסד, חמישית מהעלות אצל וטרינר פרטי, ועל חשבון 'תנו לחיות לחיות' עבור בעלי הכלבים שיבקשו זאת. עירייה אחת, באור יהודה, כבר הרימה את הכפפה ותשתף פעולה. 

"עיריית אור יהודה היא הראשונה אשר הרימה את הכפפה והבינה כי עיקור וסירוס הוא הפתרון היחיד לכמות הרבה של כלבים חסרי בית. אם עבור חלק מן האוכלוסייה הסיבה לא לבצע את הניתוח החשוב להפסקת הילודה של כלביהם הוא מחירו הגבוה במרפאות פרטיות, אנחנו נותנים את הפתרון במחירי עלות. ניתוח במחיר 200 שקלים, כולל עלות קולר וכדורים לזמן ההחלמה, שבמרפאות פרטיות מגיע ל-800 שקלים ויותר", אומרים בעמותה. 

ח"כ איציק שמולי. "הפיתרון ההומאני ביותר". צילום: הדס פרוש, פלאש 90
כדי לקדם את היוזמה פנו אנשי 'תנו לחיות לחיות' גם ליו"ר השדולה למען בעלי החיים, ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני) ששלח מכתב ראשון בנושא לשר הפנים ויו"ר ש"ס, אריה דרעי, כבר לפני שלושה חודשים. התשובה שהתקבלה בינתיים ממשרד הפנים היא כי יש צורך לבדוק את היוזמה מבחינה משפטית, אבל איגוד ערים דן מוכיח בינתיים כי גם ברמה המקומית ניתן לקדם היוזמה, לכן קוראת העמותה לרשויות מקומיות נוספות לקחת בה חלק. בשלב זה היא תקפה רק לבעלי כלבים תושבי אור יהודה שיוכלו לתאם את ההליך ישירות מול 'תנו לחיות לחיות' ולקיים אותו בכל יום ראשון במרכז השירותים הוטרינריים של איגוד ערים דן בצומת מסובים. 

במכתבו לשר דרעי כותב ח"כ שמולי: "תופעת ההתרבות הבלתי מבוקרת של כלבים וחתולים בישראל מובילה לסכנה ממשית לבריאות הציבור ומביאה לכך שעשרות אלפי כלבים בריאים מומתים מידי שנה בכלביות העירוניות ברחבי הארץ. קיימת הסכמה, בישראל ובעולם, על כך שהדרך ההומנית והיעילה יותר להתמודד עם התופעה היא באמצעות ניתוחי עיקור וסירוס". שמולי מוסיף: "אנשים רבים מגלים אחריות ומבקשים לבצע ניתוחי סירוס ועיקור בכלבים ובחתולים שבבעלותם, אולם המחירים שמציעים וטרינרים פרטיים יכולים להגיע לסכומים של מאות ועד אלף שקלים. בחלק מן הכלביות הרשותיות מרפאות וטרינריות, אשר אינן נמצאות בשימוש. משכך, בהיותך שר הפנים, אבקש כי תנחה את ראשי הערים וראשי המועצות המקומיות לפתוח את המרפאות לעמותות למען בעלי חיים, אשר תצענה על חשבונן ניתוחי עיקור וסירוס לכלבים ולחתולים במחירים מסובסדים, לאנשים שידם אינה משגת".