אודליה כרמון, המוכרת כא' ממשרד התחבורה, שהתלוננה נגד הנשיא לשעבר, משה קצב, זועמת על השחרור המסתמן של מי שהורשע באונס. הבוקר (חמישי) התראיינה כרמון בגלצ ותהתה מה עומד מאחורי השינוי בעמדתה של הרשות לשיקום האסיר, שהחליטה להציע תכנית שיקום לקצב. "העניין הזה שפתאום שינוי את דעתם, מעניין אותי את מי שיחדו, על מי הפעילו לחצים", אמרה כרמון. לדבריה ישנה האפשרות של גריפת רווח ארגוני: "יש עניין של לחצים פוליטיים, אולי תקציבים לארגון. מה קרה פתאום? כל הנושא הזה של חרטה הוא ספין מופרך מיסודו".



לצד הטלת הספק במניעים לתכנית השיקום, הבהירה כרמון כי ישנה סכנה בשחרורו של קצב, סכנה של פגיעה באמון שהציבור רוכש למערכת אכיפת החוק. "מה שחשוב הוא האמון של הציבור. כשהאזרח מספר אחד עשה מעשים נתעבים כשהיה נשיא, זה לא ראוי שהוא ישוחרר, זה ישפיע על אמון הציבור. אנחנו רואים פרשיה אחר פרשיה שמסתיימת ללא כלום כי נשים חוששות להתלונן".



פרקליטו של קצב, יהושע רזניק, הגיב גם הוא לטענות וטען כי שיקום אינו צריך להוות תנאי לשחרורו של קצב. "אני לא מטיל ספק ביעילות השיקום, אם השיקום נראה כחובה, בסדר, אני אישית חושב ששיקום בנסיבות כאלה בגיל כזה, כשרמת המסוכנות היא אפס, הוא לא צריך להילקח בחשבון בשיקולי ועדת השחרורים".




לטענת עורך הדין, קצב מעולם לא התנגד לשחרור, על אף שאינו מביע חרטה. "קצב מוכן לקבל שיקום. קצב נמצא בכלא מעשיהו על פי החלטת שירות הביטחון, לאורך השנים לא הוצע לו טיפול למכחישי עבירה כי הוא אינו קיים בכלא מעשיהו. פתאום הציעו לו. העניין הוא שמר קצב היה מוכן כל הזמן, הוא עבר קורסים, דיבר עם עובדים סוציאליים". 


בתוך כך הבהיר עורך הדין רזניק כי לא קיבל לידיו את חוות הדעת החדשה הכוללת שיקום. "כבר בדיון בבית המשפט העליון נמסר כי הרשות לשיקום האסיר עומדת להגיש חוות דעת חדשה. אני מתאר לעצמי שיהיה כתוב בה שינוי עמדה לגבי השחרור המוקדם".

קצב ממתין לשחרור. צילום: נתי שוחט, פלאש 90
קצב ממתין לשחרור. צילום: נתי שוחט, פלאש 90



ניסיון חוזר


ועדת השחרורים שליד שירות בתי הסוהר (שב"ס) תתכנס ביום רביעי ותדון פעם נוספת בבקשתו של נשיא המדינה לשעבר, לנכות שליש ממאסרו. זאת כאמור, לאחר שהרשות לשיקום האסיר שינתה את דעתה והסכימה לשלב את קצב בתוכנית שיקום מטעמה. אם בקשתו תאושר, הוא יוכל להשתחרר כבר בשבוע הבא.

השינוי בעמדת הרשות גרר ביקורת בפרקליטות המדינה נגד הרשות, בטענה כי שינתה את מדיניותה ושקלה מחדש את בקשתו. "אנו גאים ביכולת וביושרה המקצועית של הארגון להעביר תחת ביקורת את החלטותיו, לבחון אותן מחדש ולתקן את הטעון תיקון במקרה הצורך", מסרו ברשות בעקבות הביקורת והכחישו כי הייתה התערבות פסולה או ניסיון להשפיע על הליך הבחינה המחודשת.

בשבוע שעבר קבעו שופטי בית המשפט המחוזי בלוד כי חברי הוועדה ישמעו פעם נוספת את טיעוניו של קצב. הרשות לשיקום האסיר צפויה להציג בפני ועדת השחרורים תוכנית שיקום לקצב, שהורשע באונס ונידון לשבע שנות מאסר. הכנת תוכנית שיקום מצד הרשות אינה תנאי לשחרור מוקדם, אולם עשויה להגדיל משמעותית את הסיכויים שחברי ועדת השחרורים יאשרו זאת.

בפעם הקודמת שהוועדה התכנסה בעניינו של קצב, הרשות לשיקום האסיר דחתה את האפשרות להכין תוכנית שיקום לנשיא לשעבר. בין היתר, לקחו שם בחשבון את העובדה שקצב לא נטל אחריות על מעשיו – דבר שמקשה על טיפול בעבריין מין מורשע – שאינו מכיר אפילו בכך שפגע בקורבנותיו.

לא ברור מה גרם לשינוי בעמדת הרשות, אולם שתיים מנציגותיה נפגשו לאחרונה עם קצב בית כותלי הכלא, ובעקבות הפגישה נאותה הרשות לשנות את עמדתה.

ב־20 ביולי תתכנס הוועדה בפעם השנייה בכלא מעשיהו, שם מרצה קצב את עונשו. אם תאשר הוועדה את ניכוי השליש, קצב יוכל להשתחרר כבר בשבוע הבא – מאחר ששני שלישים ממאסרו כבר מאחוריו.

במשפחתו של משה קצב סירבו אתמול להתייחס לפרסומים. "סבלנו כל כך הרבה עד היום ונדבר רק לאחר החלטת הוועדה", אמר ל"מעריב־השבוע" אחד מבני המשפחה. במשפחתו של הנשיא לשעבר ממתינים כעת בדריכות לקראת הדיון, שבסיומו עשוי קצב להשתחרר ולשוב לביתו בקריית מלאכי.