תופעה מסוכנת בחופש הגדול: בני נוער משועממים אוכלים צמחים לא מוכרים, ואף מנסים לקנות אותם ממשתלות על מנת 'להתמסטל'. "בשבועיים האחרונים הגיעו אליי חמש פניות, ארבעה מהורים מודאגים ואחת מרופא ממרכז רעלים מרמב"ם בחיפה שביקשו הגדרה של עצים או צמחים ומצב רעילותם לילדים שאכלו עלים מעצים שונים", לדבריו של אגרונום המעבדה החקלאית ברחובות, עודד יפה שלף שהוסיף: "האימהות מספרות על ילדים משועממים שיושבים בגינות ומחליטים שעושים 'או צחוקים', או שפשוט רוצים להתמסטל".



האגרונום סיפר על מקרים בהם אמהות פנו אליו ושאלו על רעילותם של צמחים: "אימא אחת טלפנה ואמרה שהבן שלה אכל פרחים של עץ בגינה במרום נווה הילד אכל פרחים של עץ, היא שלחה תמונה עם העץ 'מכנס נאה' ואני שללתי את רעילות העץ, וביקשתי ממנה להמשיך לעקוב אחרי הילד. במקרה אחר אמא ביקרה במושב עם בתה וחברותיה ובערב הנערה אכלה פירות של פרח צבר (סברס אדום), הבנות נימקו שזה 'בשביל צחוקים' וקצת להתמסטל. אמרתי לה שאמנם זה כנראה לא רעיל אבל יש לשמור על הילדה עד הבוקר. אם אחרת סיפרה שהבן שלה אכל בגן ציבורי עלים של הרדוף הנחלים. אמרתי לה שזה מסוכן וצריך לפנות למרכז הרעלים ברמב"ם וביקשתי שיצאו ויצלמו את הצמח על מנת להגדיר מהו, לאחר שצילמו גילינו שמדובר ב'לימונית', שמשמשת לעשיית תה".



מנהל משתלת הסוכה, בית ירוק בכפר אז"ר, איתי פאול סיפר גם הוא על מקרים בהם בני נוער צרכו צמחים: "ילד אחד התקשר אלי לאחרונה ושאל אם יש לי איזה משהו טוב, אולי אתה יכול לתת לי צמחים של קנאביס. ניסיתי להסביר לו שזה לא בריא והוא ניתק". גם מבית חולים רמב"ם התקשרו ושאלו אותי על 'מכנס נאה' והרגעתי אותם שזה לא רעיל. כמה פעמים גם פנו אליי בני נוער למשתלה וביקשו לקנות 'אוזן ארי אפריקאי', שזה צמח שההשפעה שלו דומה למריחואנה, אפשר לשתות את העלים כמו בחליטה ואפשר לעשן אותו לאחר שמייבשים את העלים. מספר איתי פאול מנהל משתלת הסוכה, בית ירוק בכפר אז"ר. לדבריו, מדובר בבני נוער המחפשים במשתלות אחר זני צמחים שצריכתם גורמת לתחושת 'היי'".



אוזן ארי אפריקני, צילום: באדיבות משתלת הסוכה בית ירוק
אוזן ארי אפריקני, צילום: באדיבות משתלת הסוכה בית ירוק



"מדובר בצמחים שאינם נכללים בפקודת הסמים ולכן אין הגבלה על החזקתם או צריכתם על פי חוק. היו גם כמה פניות לגבי צמח 'הדטורה' שהוא מאוד מסוכן, מאחר ואם אוכלים אותו הוא גורם להזיות מאוד חזקות ואם מעשנים או אוכלים את הזרעים, או שותים במינון גבוה, הוא יכול לגרום למוות. בארה"ב אוסרים על המכירה והגידול שלו".



פאול סיפר על מקרה בו התקשר אליו נער וביקש לקנות את הצמח: "לאחרונה התקשר אלי נער שביקש לקנות את ה'אוזן ארי אפריקאי' כששאלתי למה הוא צריך הוא השיב בפעם הראשונה שהתקשר לניסוי בבית הספר ובפעם השנייה שהתקשר, הוא שינה את הקול שלו ואמר לי שהוא בן 26. חקרתי אותו באיזו דרך הוא משתמש בצמח והוא ענה 'כדי להירגע, או שאני שותה או שמעשן'. הוא השאיר לי את הטלפון שלו ואז הבנתי שמדובר באותו הנער וכמובן שלא מכרתי לו אותו".לדברי פאול, לעיתים מגיעים בני נוער ומשוטטים במשתלה. "לצערי, מאחר וכל הצמחים חוץ מקנאביס לא מוגדרים כמסוכנים, אי אפשר לגדר אותם ולכן כל אחד יכול לגשת ולקטוף לו פרחים או עלים".



אוזן ארי אפריקני, צילום: באדיבות משתלת הסוכה בית ירוק
אוזן ארי אפריקני, צילום: באדיבות משתלת הסוכה בית ירוק



לסיום אומר פאול, כי נעשים מאמצים שלא למכור צמחים לבני הנוער: "אנו עושים מאמצים לסנן פניות ולא משתפים איתם פעולה אך חלקם עקשנים ולא מוכנים לקבל לא כתשובה. הם מתקשרים מספר פעמים בניסיון לאתר אצלנו את הצמחים, תוך שהם מתחזים לדמויות שונות או ממציאים תירוצים שזה נחוץ לעבודת מחקר. אסור לתפוס את העניין בקלות ראש, הורים וחברים אחראיים חייבים לפקח אחר העניין מאחר וצריכת מנת יתר גם מצמחים אלו עלולה להיות מסוכנת", אומר פאול. "אנו מעדיפים למכור צמחים לקהל הרגיל של מי שמעוניינים בהם לעיצוב גינותיהם ולא להרפתקאות".