"אני רואה בהגנה על חופשי שחיתות אינטרס לאומי ועושה שימוש נרחב בסמכותי לתת צווי הגנה לעובדים כאלה, אבל צו ההגנה לא תמיד נותן מענה לכל הקשיים של המתלוננים חופשי השחיתויות", כך כותב מבקר המדינה, יוסף שפירא, בפתח הדו"ח השנתי לשנת 2015. הפעם עושה זאת שפירא בתפקידו הנוסף כנציב תלונות הציבור. שפירא הגיש היום (שני) את הדו"ח השנתי בטקס חגיגי ליו"ר הכנסת, ח"כ יולי אדלשטיין.


אשתקד נתן הנציב 20 צווי הגנה לחושפי שחיתויות, חמישה צווי הגנה קבועים ו-15 צווים זמניים, והשנה הוא מתריע על קשיים שמקבלי צווי ההגנה ובני משפחותיהם נאלצים להתמודד איתם: בידוד חברתי והתנכרות של עמיתים לעבודה, קושי במציאת מקום עבודה חלופי ולחצים כלכליים ונפשיים.

"הנציבות החלה להסתייע באנשי מקצוע המלווים את המתלוננים המבקשים זאת ואת בני משפחותיהם ומסייעים להם להתמודד עם הקשיים שעימם הם נאלצים להתמודד כתוצאה מהחשיפה", ציין שפירא, "נוסף לכך, חופשי שחיתות הסובלים מאיומים או מפגיעה, מופנים אל הרשות להגנה על עדים שבמשרד לבטחון פנים, כדי שתבחן אם הם זכאים להגנה ולסיוע. גם נציב שירות המדינה ומנכ"ל שירות התעסוקה נעתרו לבקשתילסייע במציאת מקום עבודה חלופי למתלוננים המעוניינים בכך".
 

שפירא מציין עוד שפעילותה של הנציבות לקידום זכויות האדם ולהגנה עליהן וכל מלחמתה בשחיתות הציבורית, באמצעות הגנה על חושפי שחיתות, משולבים בפעולותיה רחבות ההיקף של ביקורת המדינה בתחומים אלה. שפירא מבהיר בדוח, כי נושא כיבוד זכויות האדם והאזרח, קידומן וההגנה עליהן, הפך לחלק בלתי נפרד מפעילות משרד מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור.

"ניתן דגש מיוחד בקידום זכויותיהם של אנשים עם מוגבלות. שילובם של אנשים עם מוגבלות בחברה משמעותו הבטחה, כי הם יוכלו להשתלב בחברה בכל תחומי החיים", הוא מציין ודורש מרשויו המדינה לנקוט בצעדים מעשיים למימוש שוויון הזכויות לאנשים עם מוגבלות, גם אם הדבר כרוך בעלויות כספיות ניכרות".