אחד הנושאים הכאובים והשנויים במחלוקת בתחום אחריותם של עובדים סוציאליים בשירותי הרווחה היה ונותר עד היום ההחלטה מתי הורה אינו כשיר עוד לשמש ככזה וטובת הילד מחייבת את הוצאתו מהבית. הוויכוח המר בין הורים רבים שאיבדו את החזקה על ילדיהם לבין עובדים סוציאליים שהמליצו על הוצאת הילד מחזקתם הגיע לא פעם בשנים האחרונות לפסים אלימים של ממש מצד הורים מתוסכלים כלפי עובדות סוציאליות עד לאיומים והכפשות פומביות. ההורים, מגובים לא פעם בחוות דעת של אנשי אקדמיה, טענו כי שירותי הרווחה נגועים באיפה ואיפה כלפי משפחות ממעמד סוציו-אקונומי נמוך המשפיע על החלטתם. רבים מהעובדים הסוציאליים מצידם הביעו לא פעם בשנים האחרונות אי נחת מהאחריות הכמעט בלעדית בנושא הרובצת על כתפיהם, יותר מאשר על בתי המשפט למשפחה.

במהלך הימים האחרונים קיים שר הרווחה והתעסוקה, חיים כץ, דיונים מעמיקים בנושא כדי להגיע להכרעה על רפורמה בשירותי הרווחה בכל הנוגע להליך הוצאת ילדים מהבית ובמהלך סוף השבוע גיבש השר כץ עם אנשי משרדו את עיקרי הרפורמה אשר שמה דגש על הרחבת המשאבים לשיקום בקהילה ושינוי בהליך עבודתן של ועדות תכנון, טיפול והערכה שהן הפורום המקצועי שבאחריותו ובסמכותו להמליץ על תכנית טיפול לילדים במצבי סיכון ולבני משפחתם. במסגרת הרפורמה יקצה משרד הרווחה סכום של 65 מיליון ש'''ח בשנה לטובת הרחבת סל השירותים והטיפול בתא המשפחתי, במקרים בהם קיים חשש להתפתחות תקינה של הילד ושלומו, ובמטרה למנוע את הוצאתו מהבית.

שר הרווחה והתעסוקה, חיים כץ, מסביר את הצורך ברפורמה: "השמה חוץ ביתית היא צעד קיצוני וחוויה מטלטלת לתא המשפחתי כולו ולילדים בפרט. ילד צריך לגדול בחיק משפחתו כל עוד לא נשקפת סכנה ממשית לשלומו. אנו הולכים למהלך משמעותי שבמרכזו שיתוף ההורים בהליך השיקומי והקצאת משאבים לטובת הטיפול בקהילה. אני תקווה כי השינויים המבניים יתרמו ביצירת האמון המתבקש בין המשפחות לבין מערך הרווחה ובעיקר יסייעו לייעול ההליך הטיפולי".

 השלבים אותם מתכנן ליישם כץ יכללו  ליווי צמוד של עובד סוציאלי למשפחות, שיבנה עמן מסלול לפיתוח כישורי חיים ומסוגלות הורית, שיעניק מענה כולל ואינטנסיבי למגוון צרכים של המשפחה,  לצד ייעוץ לאורך ההליך השיקומי. "משפחה בשביל הצמיחה" - תוכנית מרכזית אליה יופנו המשפחות ובה יוצמד למשפחה מלווה העוזר בניהול  סדר היום ותפקידו לעקוב ולהבטיח יישום של משימות כגון: תזונה, סדר וניקיון, שעות שינה וקימה ועוד. בנוסף, כל משפחה תקבל סיוע במיצוי זכויות וסל מענים שערכו נאמד בכ-48,000 ₪ וישמש בין היתר למימון חוגים משותפים לילדים ולהורים, סדנאות הורות, רכישת ציוד לבית ספר ועוד. עד סוף שנת 2017 כ- 840 משפחות צפויות לקחת חלק בתוכנית.

בנוסף לכך ועל מנת להגביר את האובייקטיביות המקצועית ולהפחית את מספר המקרים בהם אופן השיקום נקבע באי הסכמה ובכפיית בית המשפט, משרד הרווחה, ישנה את הליך עבודתן של ועדות ההערכה ואת הרכב חבריהן כולל מוזמנים הקשורים לילד ולמשפחתו: עו"ס המשפחה, מלווה בן משפחה, מחנך/ת, גנן/ת, יועצ/ת בית ספר ועוד. לראשונה, דרך השיקום תיבחר במעורבות יתרה של ההורה והילד, ולאחרונים תינתן זכות הצבעה שוות ערך לשאר חברי הוועדה. בנוסף תינתן למשפחה זכות ערעור לוועדה מחוזית אשר חבריה אינם עובדי מערכת הרווחה אלא מורכבת מנציגי ציבור מהתחום המקצועי. בשנה הקרובה יבוצע הליך ייצור סטנדרטים ברורים ואחידים לוועדות ההערכה ברמה הארצית שיגביר את השקיפות והיכולת של המשפחה לקבל את המידע בכל שלב,וכן את יעילות הבקרה והפיקוח על עבודת הועדות.

בלשכת השר מבהירים כי כבר השבוע יוציא משרד הרווחה את התקנות החדשות לעובדים הסוציאליים ותהליך הטמעת השינויים בוועדות ההערכה למשפחות יהיה אמנם הדרגתי אבל יתחיל מיידית ובמשרד הרווחה מקווים כי יוטמע לחלוטין בתוך שנה. התקציב להרחבת תכנית השיקום בקהילה יועבר החל מתחילת 2017.