במסגרת מאבק יוצא דופן המתנהל בשבועות האחרונים של משרדי הגנת הסביבה והבריאות לצד ארגוני הסביבה ותושבי חדרה והסביבה נגד משרד האנרגיה וחברת החשמל - שלח היום (רביעי) ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, פרופסור איתמר גרוטו, מכתב לשר האנרגיה יובל שטייניץ, בו הוא מפציר להביא לסגירת יחידות הייצור 1-4 (מתוך 6) בתחנת הכוח בחדרה.



בחודש הבא אמורה להתקבל הכרעה אם לאפשר לחברת החשמל להמשיך ולהפעיל את ארבע יחידות הייצור מפחם הראשונות בישראל, שממשיכות לפעול למרות שכבר אינן חיוניות לאספקה הסדירה. "בהתאם ‏לאומדנים ‏של ‏המשרד ‏להגנת ‏הסביבה, ‏העדפת ‏תכנית ‏התקנת ‏הסולקנים ‏ואי ‏סגירת ‏היחידות ‏הישנות‏ תביא ‏למצב ‏שזיהום ‏האוויר‏ באזור‏ יהיה ‏גבוה ‏יותר‏ בטווח‏ שתואר‏ לעיל.‏ אם תועדף ‏אפשרות‏ של ‏אי סגירת‏ היחידות‏ הישנות‏ 4-1 של ‏תחנת‏ הכוח ‏ובהתאם ‏לאותן ‏רמות ‏של ‏הסיכון ‏היחסי‏ שנמצא‏ במחקרים ‏הנ"ל, ‏תישאר‏ תוספת‏ תמותה‏ שקשורה ‏לזיהום ‏האוויר ‏בהיקף ‏של ‏כ-35 מקרים‏ בעיר‏ חדרה‏ וכ-13 מקרים‏ בפרדס ‏חנה-כרכור.‏ זאת ‏בנוסף ‏לתחלואה ‏צפויה ‏בדרכי‏ הנשימה,‏ מחלות ‏לב‏ וכלי ‏דם ‏וסרטן", כתב פרופסור גרוטו והוסיף: "‏יש‏ לקחת ‏בחשבון‏ שפליטות ‏מתחנת‏ הכוח‏ הינן‏ הגורם‏ המזהם‏ העיקרי ‏באזור חדרה. יש‏ לציין ‏כי ‏לפי ‏פרסומים ‏עדכניים ‏של‏ הלשכה‏ המרכזית ‏לסטטיסטיקה,‏ כבר‏ היום ‏שיעורי ‏התמותה ‏הכללית ‏באזור‏ חדרה‏ הינם ‏מעל ‏הממוצע ‏הארצי".



מחאה בכנסת נגד תחנת הכוח בחדרה. צילום: גרינפיס ישראל
מחאה בכנסת נגד תחנת הכוח בחדרה. צילום: גרינפיס ישראל



בינתיים משרד האנרגיה מגבה את עמדת חברת החשמל (שלא מעוניינת בסגירת יחידות ייצור, דבר שיאלץ אותה להתייעלות תפעולית משמעותית גם בכוח אדם) בניגוד לעמדת משרדי הגנת הסביבה והבריאות לפיה יש להביא לסגירת תחנת הפחם הישנה מיד ונתונים שלהם לפיה היא מגבירה את התחלואה בבני אדם באזור. במשרד האנרגיה וחברת החשמל מבקשים להתמודד עם חסרונות המשך הפעלת יחידות הפחם לייצור חשמל, גם לייצור שוטף ולא רק לגיבוי, בהפעלת פרויקט הסולקנים היקר מאוד (מסנני זיהום) ביחידות הישנות, צעד שארגוני הסביבה מטילים ספק בנחיצותו וביעילותו.



מגרינפיס נמסר בתגובה: "השר שטייניץ, זה או אנחנו או הפחם. משרד האנרגיה לא יכול להמשיך לטמון את הראש בחול ונותר בעמדת מיעוט במערכה. את האמת יש לומר: אין ולא יהיה אוויר נקי מהתחנה ההורגת והיא צריכה לסיים את חייה מזמן. פנייתו של פרופסור גרוטו היא קריאת השכמה נוספת ומערך אנרגטי חלופי בטוח, נקי וגם זול יותר ב- 12 מיליארד שקלים, כפי שנקבע בדוח של לא אחרים ממנהלי תחנות כוח לשעבר".