שביתה כללית בת 24 שעות החלה היום (חמישי) ב-8:00, לאחר שבמהלך הלילה האוצר והסתדרות הרופאים לא הצליחו להגיע להסכמות במגעים הקדחתניים שהתקיימו ביניהם. השביתה כוללת את בתי החולים הכלליים, הגריאטריים, הפסיכיאטריים והשיקומיים בכל הארץ. בתי החולים יעבדו במתכונת שבת וחג, לרבות שירותים וטיפולי חירום דוגמת טיפולי דיאליזה דחופים, טיפול נמרץ, חדרי מיון, חדרי לידה, פגיות וטיפולים אונקולוגיים. מתן טיפול IVF ייבחן באופן פרטני על ידי ועדת חריגים, שתדון בכל מקרה לגופו. במקביל אלפי תורים למרפאות חוץ ותורים לא דחופים אחרים - בוטלו. 



למרות הכרזת השביתה הגורפת, שופטת בית הדין האזורי לעבודה בירושלים, שרה ברוינר ישרזדה הוציאה צו לפיו רופאי הדסה ישובו לעבודתם החל מהשעה 10:00, זאת לאחר שהנהלת בית החולים הגישה בקשה נגד שביתת הרופאים. מנכ"ל המרכז הרפואי הדסה, פרופ׳ זאב רוטשטיין, אמר אמש כי "הדסה הגישה בקשה לצו מניעה בבית הדין הארצי לעבודה, נגד קיום השביתה, זאת כדי להמשיך את הטיפול הרפואי במטופלים כנדרש. 'הדסה החדשה' מרגישה שחייבים לעמוד לצד החולים ולשמור עליהם מכל משמר. אין לדעתנו שום עילה לשביתה המצדיקה פגיעה בחולים".



לראשונה מאז הכריזו לפני כשבועיים על סכסוך עבודה, הסכימו הרופאים למשא ומתן עם האוצר, שהחל אמש. הרופאים מאשימים את האוצר שהוא חונק את מערכת הבריאות והכריזו: "השר משה כחלון, אל תפריע לנו לטפל בחולים". הדרישה המרכזית של הרופאים היא הוצאה של פרק הבריאות מחוק ההסדרים. כמו כן, דורשים הרופאים העברת מיידית של מיליארד שקל למערכת הבריאות הציבורית כדי לטפל בבעיית התורים ובמחסור בתקנים.



שר הבריאות, יעקב ליצמן, מסר הבוקר כי "מדובר בשביתה מיותרת, ללא סיבה ממשית, שלא תביא תועלת לציבור החולים ולמערכת הבריאות. משרד הבריאות מקיים מגעים אינטנסיביים מול משרד האוצר כדי לחזק את הרפואה הציבורית, בתוספת מיטות, כוח אדם ומשאבים נוספים. זאת לצד מהלכים רבים נוספים שעשינו לטובת החולים, הרופאים ומערכת הבריאות. החשש המרכזי של הרופאים להגבלת פעילות מנהלי המחלקות מעיסוק בפרטי - אינו קיים, לאחר שסעיף החקיקה ברוח זו, הוסר מטיוטת חוק ההסדרים. קשה להשתחרר מן התחושה, שמניעים אחרים, שאינם טובת הציבור, הביאו להחלטה להשבתת המערכת, בכל מחיר".




מטופלים במסדרון בית החולים. צילום: אלוני מור
מטופלים במסדרון בית החולים. צילום: אלוני מור



במסגרת הניסיונות למנוע את השביתה קיבל אתמול יו"ר ההסתדרות הרפואית בישראל ד"ר ליאוניד אדלמן פנייה מהממונה על השכר במשרד האוצר יוסי כהן, שבה מודגש כי המשרד עדיין לא השלים את הנוסח הסופי של ההצעות וההחלטות והן כולן מצויות עדיין בדיונים בין משרדי הממשלה. עם זאת התייחס האוצר באופן פרטני לחלק מדרישות הרופאים, באומרו שלא תיאסר עבודת פרטית על מנהלי מחלקות ויחידות במסגרת התוכנית הכלכלית לשנים 2017־2018.



כמו כן התייחס האוצר להוספת עשרות תקנים נוספים למערכת הבריאות שיוקצו במספר פעימות במהלך השנים 2016־2017 לשם תגבור בתי חולים שבהם יש מצוקת כוח אדם. לגבי בעיית התורים המחמירה נאמר בהודעת האוצר: "משרדי הבריאות והאוצר מקדמים מהלכים משותפים לחיזוק המערכת הציבורית, לרבות קיצור תורים".